Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Descripció

La Unitat d'Investigació es va constituir en 1990 per a desenvolupar un Programa d'Investigació sobre eix de la matriu relacional constituïda pels membres de la família (fonamentalment la diada mare/pare i fill). En aquest nucli amb un nivell microsocial, destaquen dos fronts d'activitat investigadora:

Les conductes parentals, analitzables d'una banda en funció de la seua sensibilitat, consistència o coherència amb la conducta infantil i, d'altra banda, en relació al seu grau de competència respecte a la seua idoneïtat per a l'òptim desenvolupament infantil. Segon, les conductes infantils segons l'edat del xiquet i metes evolutives i desenvolupament de (dónes) ajust psicològic.
- En la infància primerenca es reflecteixen en la qualitat de la inclinació, en tant que aquest reflecteix la representació mental de la història d'interacció amb el cuidador primari. L'estudi dels predictors d'inclinació és primordial.
- En la infància pre-escolar i escolar les conductes infantils poden ser adaptatives (prosocials) i desadaptatives (antisocials) Des d'una perspectiva microsocial, el microcosmos de la interacció en temps real es desenvolupa en un context amb diversos tipus de factors: conflicte de parella, conflicte entre germans, problemes emocionals i afectius, problemes socioeconòmics, addiccions, etc. Així mateix, aquestes variables també representen factors de risc per al desenvolupament de conductes antisocials per part dels xiquets i d'abús infantil per part dels pares.

Un aspecte del conflicte familiar són els processos de ruptura, separació i divorci, i les implicacions del conflicte conjugal sobre el benestar infantil. Quan els pares mantenen una relació molt aversiva davant dels xiquets o els utilitzen en la seua dinàmica de conflicte, l'impacte psicològic sobre ells és molt nociu. Aquests processos i conflictes poden ser experiències de maltractament emocional per als menors. L'estudi de l'impacte d'aquests processos de ruptura familiar és també una àrea de l'activitat investigadora de la Unitat. La Unitat ha desenvolupat instruments observacionals per a la interacció diàdica (p/mare-infant) i familiar (xiquets majors), com a part de l'activitat investigadora. Finalment, el desenvolupament de programes de tractament derivats de la investigació i de prevenció, ha requerida activitats d'avaluació de programes.

Notes sobre els seus orígens. És creada per la Prof. M. Ángeles Cerezo en 1990 i es va registrar com a UV-0309. A ella han pertangut investigadors en diferents fases de formació i Professores. Ha rebut il·lustres Professors visitants: Prof. Robert G. Wahler, University of Tennessee, en 1991, i Prof. Joel R. Milner, Northern University, DeKalb, Illinois, 1994. Manté relació directa amb el Prof. Tom Dishion procedent del Oregon Social Learning Center, i actualment a l'Arizona State University. Existeixen connexions amb l'University College Dublin (UCD) a Irlanda i la Prof. Eilis Hennesey, Directora de la seua School of Psychology, on la Prof. Cerezo va ser Professora Visitant honorífica per 5 anys. Aquests vincles han permés que membres de l'equip, durant la seua formació, hagen realitzat estades en aquests centres investigadors. En 2012-13 la Prof. Patricia Alvarenga, Universitat de Badia al Brasil, va realitzar els seus POST-DOC, finançada pel seu país, per a aprendre les nostres tècniques de codificació i anàlisi interactiva en els seus estudis de socialització infantil. La Unitat ha rebut estudiants: dels EUA becats per Whittle Scholarship or Fulbright amb estades entre 3 mesos i un any; d'Universitat Estadual Paulista Juliol de Mesquita Filho (UNESP) de Sao Paula, Luiza Machado dos Santos, finançada pel seu país, per a formar-se en codificació d'interacció primerenca. Actualment, està transmetent això al seu grup dirigit per Dra. Olga Piazentin Rolim, Departament de Psicologia -programa post-grau Psicologia del Desenvolupament.

Objectius CT
  • Determinar perfils interactius pares abusius /no-abusius, identificar factors que mantenien processos coercitius, indiscriminación materna.
  • Definició de pràctiques parentals apropiades en dimensions: cognitiva, afectiva i conductual; estratègies per a promoure criança competent.
  • Interacció primerenca; desenvolupament de patrons asincrònics mare-fill, la seua relació amb la qualitat de la inclinació i els seus efectes sobre processos coercitius.
  • Traslladar els resultats d'investigació a la prevenció, detecció i intervenció en famílies i infància.
Línies d'investigació
  • Socialització inconsistent, processos coercitius, interacció familiar i maltractament infantil

    Relacions coercitives familiars. El desenvolupament de problemes de conducta infantil. Escalada i abús infantil. Estudi de pràctiques de criança (in)competents; fallades en la socialització infantil. Victimització, desajustament psicològic i mediadors. Estudi de casos i intervenció.

  • Metodologia observacional per a la interacció familiar

    Desenvolupament d'instruments:L'avaluació continuada de propietats psicomètriques del CITMI-R i del SOC-III en les seues versions anglesa, espanyola i portuguesa. Desenvolupe mètodes òptims de formació de codificadors. La disseminació mitjançant nous suports entre investigadors i professionals.

  • Processos de ruptura familiar i/o divorci: impacte en els fills

    La separació suposa un fort esdeveniment estressant que requereix adaptació de la família als canvis que porta la ruptura. Quan els pares mantenen una relació molt conflictiva davant els xiquets o els utilitzen en les seues dinàmiques d'enfrontament, es produeixen maltractament emocional amb efectes adversos.

  • Interacció primerenca p/mare-fill i salut mental infantil

    Patrons interactius primerencs associats amb inclinació (in)segur per a detectar predictors i dissenyar assessorament/intervenció. Tècniques d'anàlisi seqüencial i anàlisis dinàmiques no lineals. Sensibilitat materna als senyals. Conducta materna no contingent. Factors de context.

  • Avaluació de Programes

    Estudis d'implementació i avaluació de Programa Suport Psicològic P/Matern-Infantil (PAPMI) i Parent-Child Psychological Support Programme (PCPS).

Personal investigador no UV

Col·laboradors/es

  • Patricia Alvarenga - Universidade Federal da Bahia (Brasil)
  • Purificación Sierra García - Universidad Nacional de Educación a Distancia (Madrid)
Estructura asociada
Dades de contacte del grup
Agressió i Família (AGREFA)

Campus de Blasco Ibáñez

Av. Blasco Ibáñez, 21

46010 València (València)

963 864 443

Geolocalització

www.uv.es/agrefa

gemma.pons@uv.es