Són aquelles en les quals l'estudiantat construeix la resposta, per la qual cosa caldrà un procediment estàndard de correcció, a través del disseny d'una guia de codificació precisa i concreta que deixe el menor marge possible a la valoració subjectiva, com poden ser les llistes de control i rúbriques. En aquestes han d'incloure's els objectius d'aprenentatge i els nivells en el seu assoliment. La taula d'especificació esmentada en la pestanya d'exàmens és de gran utilitat per a la seua elaboració.
Poden construir-se rúbriques holístiques o analítiques. En les holístiques l'acompliment de l'estudiantat es considera en conjunt utilitzant una escala descriptiva. Les analítiques desglossen les activitats en diversos indicadors i són útils quan es vol fer una anàlisi detallada de cadascuna de les subcompetencias associades a l'activitat.
Avantatges d'utilitzar rúbriques:
- Proporcionen una dimensió formativa a l'avaluació, no són un mer instrument de qualificació.
- Proporcionen feedback a l'estudiantat sobre el seu nivell d'acompliment.
- Proporcionen major objectivitat a la correcció.
Desavantatges:
- L'elaboració és complexa.
- Han d'estar en constant revisió.