La selva, el desert, el bosc mediterrani i els ecosistemes aquàtics, tallers d’estiu en juliol al Botànic

L'aigua, al Jardí Botànic.

El Jardí Botànic de la Universitat de València ha organitzat per al mes de juliol nous tallers davall l’epígraf ‘Ecosistemes i medi ambient’. Enguany, els alumnes estudiaran la selva, el desert, el bosc mediterrani i els ecosistemes aquàtics d’aigua dolça i salada. A més, realitzaran activitats a l’aire lliure i a les aules com ara projeccions de presentacions en pantalla, experiments, manualitats al laboratori, jocs d’observació, gimcanes, disfresses i cuina, entre altres.

Amb aquests tallers, coneixeran què és un ecosistema, definit com un sistema complex en el qual interactuen els éssers vius entre sí i amb el conjunt de factors ambientals: clima, substàncies químiques, característiques geològiques, etcètera. Treballaran per nivells i amb continguts i materials adients a la seua edat, encara que el temari és el mateix per a tots.

En el grup dels més menuts, un dia a la setmana es dedicarà als dinosaures que habitaren aquests ecosistemes, a la cuina i a la jardineria; i cada divendres hi haurà disfresses i pintacares. Com a novetat, aquest estiu, hi haurà un servei de pícnic fins a les 16 hores: els alumnes podran portar el menjar i dinar en el Jardí.
 
Un taller cada setmana
La primera setmana de juliol, s’estudiarà la selva: un bosc que no ha canviat des de fa seixanta milions d’anys, on gegantescs arbres semblen aconseguir el cel, i les seues copes impedeixen que arribe la llum al sòl. La selva és un lloc en el qual la temperatura del dia és gairebé igual a la de la nit, en el qual no hi ha estacions, no hi ha hivern. Un lloc en el qual els núvols mai s'allunyen. Ací viuen dos terços dels animals i plantes terrestres, per tant, s’estudiaran les seues característiques, on hi ha selves al món, els tipus d’elles, per què són tan importants, etcètera. També s’explicarà una història del Congo titulada ‘Els lladres de Cauris’; i es coneixeran les plantes que hi viuen: les adaptacions, curiositats, les plantes carnívores tropicals, les bromèlies, les rafflesies (la flor més gran del món) o el cas de la figuera estranguladora. 
 
S’estudiarà els animals de la selva: fardatxos, orangutans, rates penades, colibrís, peresosos..., i els alumnes podran observar els insectes palo que viuen al terrari del laboratori, així com el xicotet museu que hi ha al Jardí amb una col·lecció d’invertebrats, on diferenciaran mol·luscs, anèl·lids, miriàpodes, aràcnids i insectes. Per últim, veuran els habitants de la selva, com els Yanomami, una tribu que viu al cor de l’Amazones. 
 
En la segona setmana, els alumnes aprofundiran en els deserts: llocs secs i àrids on plou molt poc -fins i tot en algunes zones no ha plogut mai-. Molts deserts estan en zones càlides, on la temperatura sovint supera els 30 graus. Però alguns, com el de Gobi, a Àsia, són extremadament freds. Allí, a l’hivern, la temperatura pot descendir fins als -12 graus. Les regions que envolten els pols també es consideren desert. Així doncs, s’estudiaran els tipus de deserts, les seues característiques i curiositats, tècniques de supervivència, les plantes (les seues adaptacions, com el cas del saguaro, i els lithops, que semblen pedres, i la palera, les flors de la qual en tocar-les es mouen els estams), els animals i els habitants del desert, com els Tuareg o els bosquimans.
 
En la tercera setmana es tractarà l’ecosistema mediterrani. Les característiques del clima, curiositats, les plantes (aromàtiques i medicinals), els animals... Els alumnes aprendran a notar la presència d’aquests últims sense haver de veure’ls, és a dir, seguint els seus rastres: petjades, plomes, excrements, i altres pistes que deixen. També es convertiran en ornitòlegs per a poder observar totes les espècies d’aus del Botànic; estudiaran les abelles i com fabriquen la mel; i als romans –pobladors antics del mediterrani. 
 
Per acabar, fins al 31 de juliol se centraran en els ecosistemes aquàtics d’aigua dolça i salada. Tres quartes parts de la terra estan cobertes d’aigua. L’aigua és la vida, també és el seu origen i el seu principal proveïdor. L’aigua va aparéixer fa milers de milions d’anys, després de complexos fenòmens  atmosfèrics. La vida va sorgir en l'aigua, i l’aigua està en tots els éssers vius. És una gran escultora, constantment, des de fa milers de milions d’anys, l’aigua colpeja, dissol, descompon, arranca, arrossega, sedimenta, excava, arrasa i suavitza la superfície de la terra. 
 
També estudiaran l’ecosistema marí: les seues característiques, els animals més impressionants que viuen en la mar; els taurons, les balenes, els corals... Tot un món per descobrir. Faran molts experiments amb materials reciclats, fins i tot trucs de màgia amb aigua. Estudiaran també l’aigua dolça; els grans llacs del planeta, els animals i les plantes que es poden trobar en ells. I recolliran mostres de les basses del Jardí per a fer preparacions i veure-les al microscopi. 
 
+Info: www.uv.es/jardibotanic
 

Last update: 20 de june de 2013 14:09.

News release