
El dimarts 29 de setembre la Facultat d'Economia de la Universitat de València ha inaugurat la V edició del Fòrum de Turisme #forTUR_VLC.
Justo Herrera, Vicerector d'Economia i Infraestructures de la Universitat de València, ha inaugurat aquesta cinquena edició del Fòrum, valorant el sector turístic i el paper de la Universitat de València en la formació de professionals amb el Grau de Turisme, el Doble Grau de Turisme i ADE, el Màster en Direcció i Planificació del Turisme i el Doctorat en Economia Internacional i Turisme.
El degà de la Facultat d'Economia, José Manuel Pastor, ha volgut deixar clar en la seua intervenció l'alt valor del sector turístic en l'economia valenciana. Pastor ha manifestat la importància d'aprofitar l'aprés per la pandèmia i eixir al món oferint una cosa diferent. Innovar, ser més heterogenis i desenvolupar avantatges competitius sostenibles són elements capitals per a reinventar-se i créixer de nou.
Per part seua, Antonio Bernabé, Director Gerent en Fundació Visit València, ha volgut posar en relleu la difícil situació en la qual es troben les empreses a conseqüència de la crisi de la covid-19. Bernabé ha assenyalat que és necessari fer un esforç major per donar suport al sector turístic, per la seua importància en la creació d'ocupació a la Comunitat Valenciana. Són molts els valencians i valencianes que depenen de manera directa i indirecta d'aquest sector.
"El dia que tornem el farem amb totes les garanties", aquesta és la reflexió final de Jordi Mayor, Alcalde de Cullera i Diputat de Turisme i Bandes de Música en la Diputació de València, en la seua intervenció en la inauguració de Fòrum de Turisme de la Facultat d'Economia. Prèviament, el Diputat de Turisme ha fet valdre la importància del sector turístic a la Comunitat Valenciana, sent una peça fonamental en la recuperació de naturalesa, infraestructures i ocupació. A més, Major ha destacat els principals reptes als quals s'exposa el sector turístic. En primer lloc, la supervivència de les empreses, la qual dependrà en gran manera dels professionals que actualment es troben en el mercat laboral i dels futurs professionals que hui dia es troben a les aules. En aquest sentit, Jordi Mayor ha destacat que són ells, els professionals, els que estan més preparats per a albirar com eixirem de l'actual situació. Un altre gran repte al qual s'exposa el sector turístic és la innovació. L'Alcalde de Cullera ha apel·lat a la necessitat d'oferir noves experiències fent especial esment a la idea de traslladar una part del turisme urbà cap a un emplaçament rural.
Finalment, el secretari autonòmic de Turisme de la Generalitat Valenciana, Francesc Colomer no ha volgut perdre l'oportunitat per a destacar la importància del turisme per a la societat en l'àmbit general. En aquest sentit, Colomer ha afirmat que "sense turisme aquest món és molt més fosc, trist i intolerant". El turisme postula com un element clau que destrueix la intolerància i serveix de punt d'unió entre cultures. D'altra banda, el Secretari Autonòmic de Turisme ha volgut destacar que Fòrums com aquest visualitzen l'ecosistema turístic: la part acadèmica, l'administració i l'empresa privada. També, i seguint la mateixa línia que la resta de ponents, Francesc Colomer ha reivindicat a la innovació amb element base sobre el qual se sustente la recuperació del sector. Abandonar el genèric i apostar per la diversificació oferint productes nous i diferents és essencial. Colomer ha volgut concloure la seua intervenció amb una dosi d'optimisme en assenyalar que en el pitjor moment de la pandèmia, eren moltes les persones que els buscaven, la qual cosa manté l'esperança de tornar.
En aquestes cinc edicions, forTUR_VLC s'ha convertit en un espai de referència en l'àmbit acadèmic del turisme per al nostre territori, aglutinant a investigadors, empreses, institucions i estudiants interessats en el sector turístic. Enguany, com no podia ser d'una altra forma, en el Fòrum s'ha debatut sobre els temes més candents en el panorama turístic, que òbviament tenen com a eix destacat la covid-19, combinant un format híbrid d'experts reunits en la Facultat d’Economia, dirigint-se als prop de 400 inscrits que seguien la retransmissió de les sessions des dels seus ordinadors i dispositius mòbils.
En la taula redona dedicada a analitzar les implicacions sobre els ODS de la transformació del turisme a causa de la covid-19, Antonio Bernabé, Director Gerent Fundació Visit València; José Luis Wagner, Cap Àrea Competitivitat Turística Turisme Comunitat Valenciana; i Juan Carlos Sanjuan, CEO Casual Hotels, van manifestar que són nombroses les empreses del sector que ja tenen incorporades en les seues actuacions diàries accions vinculades a la sostenibilitat. A més, tant les administracions públiques com les empreses privades ja tenen iniciades activitats que manifesten el seu compromís amb els ODS. No obstant això, la crisi global provocada per l'actual pandèmia espenta a les empreses del sector turístic a lluitar per la seua supervivència, tractant de compatibilitzar la sostenibilitat, en totes les seues dimensions, amb la viabilitat econòmica-financera dels seus negocis. La tesi final de la sessió, moderada pels professors de la Facultat d’Economia Ángel Soler i Iván Vicente, se sustenta en la necessitat de reflotar les empreses del sector més castigat en aquests moments, aprofitant el mercat nacional i la diversificació del turisme. Aquestes mesures, a més, contribueixen a la sostenibilitat econòmica, social i mediambiental.
En la taula redona "Xarxes socials digitals: per terra, mar i aire", moderada per la professora Carla Ruiz, es va destacar que el principal repte al fet que s'enfronten les empreses en matèria de comunicació digital és la d'oferir continguts especialitzats que aporten un valor afegit al client. José Manuel Camarero, Director de Màrqueting en Fundació Visit València, va ressaltar la importància de les xarxes socials com a canal principal per a continuar comunicant els atributs de València com a destinació turística. D'altra banda, Michelle Wols, Màrqueting Manager de ForwardKeys, va afirmar que a conseqüència de la crisi de la covid-19, el procés de planificació i reserva dels viatges ha canviat cap a terminis d'organització més curts, sent necessària l'adaptació de les empreses als continus canvis en el comportament del consumidor. Finalment, Enrique Bigné, Catedràtic de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València, ha volgut mostrar les tendències de futur en xarxes socials. Bigné va afirmar que la inversió en xarxes socials està augmentant les vendes, la lleialtat cap a les marques i l'engagement i està generant una connexió emocional entre marques i consumidors, pronosticant que la realitat virtual serà el gran salt cap avant en el món digital.
D'altra banda, en la taula redona moderada per la professora Aurora Pedro es va presentar la Càtedra de Nova Transició Verda en Turisme, finançada per la Vicepresidència Segona de la Generalitat Valenciana en les cinc universitats públiques Valencianes. El seu principal objectiu és constituir un Think tank que contribuïsca a les propostes de metodologies efectives en el canvi cap a una economia Verda en l'activitat turística. En aquesta sessió van participar Adoración Guamán, Directora General de Coordinació Institucional de la Vicepresidència Segona i Professora del departament de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat de València; José Miguel Soriano, Catedràtic del departament de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat de València.; Elena Mut, Professora del departament de Treball Social i Serveis Socials de la Universitat de València; i, Tono Sánchez, Professor del departament d'Economia Aplicada de la Universitat de València.
El turisme cultural com a “motor” per a incentivar el turisme de proximitat (local, provincial, nacional) en la situació actual, va ser una de les principals reflexions en la sessió moderada per la professora Luisa Andreu. A més, els integrants de la taula van manifestar que la formació, establir sinergies i innovació són les claus per a potenciar el turisme cultural i el desenvolupament de nous projectes. María Ruiz, Cap Unitat Turisme Cultural en Turisme Comunitat Valenciana; David Arlandis, Responsable de producte cultura i oci en Fundació Visit València; Vicent Sesé, Director Turisme Llíria; Marta Templado, Directora Gerent de Turiart; Paula Sánchez, Directora de la Fundació Cañada Blanch; Catalina Benito, CBM Visites Culturals; i Gerson Beltran, Play&go experience, van assenyalar que en aquesta situació d'incertesa, el turisme cultural, més que altres subsectors, ha d'establir sistemes de treball conjunt entre el privat i el públic, amb sentit de responsabilitat i consciència de sostenibilitat.
Finalment, en la taula redona composta per Carlos Boga, Director de l'Hotel Balneari Les Arenes; Daniel Mayo, Director i Propietari de Vivood Landscape Hotel; Pepe Castelló, Soci Fundador del Grup València Flats; i, Alberto Galloso, CEO de Solucions Turístiques, i presentada per Juan María Sánchez, professor de la Facultat, es va debatre sobre l'actual situació i perspectives de l'allotjament turístic en temps de covid-19.
L'esdeveniment va tindre un excel·lent acolliment entre els estudiants, superant en totes les taules, que es van retransmetre per internet, el centenar de persones connectades. Dels prop de 400 inscrits al V Fòrum de Turisme, tres de cada quatre sorgien de les aules de la Facultat d’Economia, però tampoc van voler perdre's l'esdeveniment un important nombre de professionals, antics alumnes i, per descomptat, professorat.
Imatges: