
Amb motiu del Dia Mundial del Turisme, la Facultat d’Economia de la Universitat de València va celebrar el IV Fòrum de Turisme. Els nous models de negoci turístics i els reptes als quals s'enfronta aquest sector van ser els principals pilars i temes de discussió en aquest fòrum, que va congregar a més de 400 estudiants de grau i màster, professionals del sector turístic i acadèmics estretament vinculats a aquesta temàtica.
Després de la inauguració, que va comptar amb el suport de les administracions públiques a nivell autonòmic, provincial i local, es va rendir un càlid homenatge al professor i amic Eduardo Fayos. A continuació, va tindre lloc la conferència inaugural, impartida per Omar Valdez, Director Executiu de la UN-World Tourism Organization Academy.
“Quins són els eixos fonamentals que han de reunir les Destinacions Turístiques Intel·ligents?” Aquesta és una de les preguntes que va vertebrar la primera taula-col·loqui i que van respondre Eduardo Gutiérrez, Director de Desenvolupament de Negoci i Noves Tecnologies de Segittur, Alejandro Benito, membre de l'equip responsable de l'Oficina DTI-CV de INVAT-*TUR, i Ricardo Millet, Director d'Estratègia i Intel·ligència de Turisme València, moderats pel professor Gregorio García. La Innovació, l'Accessibilitat, la Tecnologia, la Sostenibilitat i la Governança són els elements clau baix els que se sustenten aquest tipus de destinacions turístiques. En aquest sentit, la sinergia d'aquestes variables facilita la millora de la qualitat de vida dels residents i, fonamentalment, l'experiència turística dels visitants.
El Fòrum de Turisme ha continuat amb un taller, moderat per Rosario Martínez, Ángeles Pérez, Elvira Montañés i Francisco Morillas, sota el suggeridor títol de “Turismólogos pel món”, en el qual professionals que s'han format a les aules de la Facultat d’Economia van debatre amb els actuals estudiants com afrontar el seu pas al món laboral. Estudiar un grau et dóna una visió del món, de saber buscar la informació que necessites, que no tenen aquells que no han passat per la Universitat, va ser la seua principal conclusió, que van acompanyar de savis consells, com la importància de tindre un perfil en LinkedIn i estar present en general en les xarxes socials.
La vesprada va dividir als assistents en cinc grups de treball, o focus groups, atesos els diversos interessos que demanda l'anàlisi del sector turístic. En tots ells es va insistir en qüestions clau, com la sostenibilitat del model turístic, entesa en sentit ampli, així com en la importància d'aportar valor a l'experiència turística.
En el debat sobre el paper del turisme rural com a element transformador enfront de la València buidada, Pilar Sarrión, Daviz Vizcaino, César Rodrigo i Emilio Iranzo van reconéixer els principals desafiaments i àrees de millora del turisme rural, concloent que precisament aquests reptes i necessitats per cobrir són els generadors d'oportunitats per al desenvolupament i l'emprenedoria en l'àmbit turístic, sempre des d'una perspectiva sostenible.
La professora Rosa Yagüe va reunir un valuós equip d'experts per a reflexionar sobre l'ús turístic del patrimoni industrial, centrant-se en elements o espais industrials de sectors tan nostres com el tèxtil, el paper, el calçat o la ceràmica. Alcoi, L'Alcora, o Port de Sagunt són exemples de municipis que estan apostant per la sensibilització entre la població local i per l'ús turístic d'aquest patrimoni, que implica una sèrie d'adaptacions i requereix governança col·laborativa i públic-privada per a aconseguir una gestió reeixida.
Per a parlar de turisme gastronòmic es van reunir en una mateixa taula experts com Javier Andrés, Rakel Cernicharo o Felicidad Juan, que van destacar la importància de cuidar el producte i oferir experiències que romanguen en la ment del turista, que són la raó perquè la destinació València consolide el seu posicionament.
En la mateixa línia es van manifestar Isabel Reig, Miguel Ángel Pérez, Konstantin Stanishevski i Rafael Torres, els qui van insistir en la necessitat d'oferir experiències de compra úniques i van reivindicar el producte made in Valencia com a element distintiu per al turisme de shopping.
El focus group dedicat als nous reptes i necessitats del sector, amb professionals que recollien diferents àrees i sensibilitats dins del sector, com Manuel Espinar (FEHV), César Benito (Teletaxi-Radiotaxi), o Rafa Recuenco, es va sumar a les reflexions sobre la necessitat d'entendre València com a generadora i receptora d'un turisme sostenible i de qualitat, on el talent i la professionalitat dels qui treballen en el sector són les claus de l'èxit.
Un dens programa el que la Facultat d’Economia ha sabut de nou organitzar, posant de manifest el seu paper com a referent en l'estudi i anàlisi de les qüestions que ocupen i preocupen el sector turístic valencià i que professionals i estudiants van agrair amb la seua assistència i participació.