Logo de la Universitat de València Logo Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Logo del portal

  • Cita Prèvia

El projecte MicroMundo@UV difon entre més de 900 alumnes el coneixement de la resistència bacteriana

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 18 de novembre de 2020
(D’esquerra a dreta). Darrere: Ester Carbó, Belén Fouz, Elena G. Biosca i Sergi Maicas. Davant: Hortensia Rico, Alfonso Navarro i Àngela Figàs-Segura.
(D’esquerra a dreta). Darrere: Ester Carbó, Belén Fouz, Elena G. Biosca i Sergi Maicas. Davant: Hortensia Rico, Alfonso Navarro i Àngela Figàs-Segura.

La Universitat de València(UV) ha aconseguit la participació de més de mil persones en MicroMundo@UV, un projecte de ciència ciutadana i de formació i divulgació sobre l’ús indegut d’antibiòtics. S’ha dirigit a centres de secundària i primària, i també a professorat universitari. Un resum del projecte, que també busca l’aïllament col·laboratiu de noves soques productores d’antibiòtics, s’ha publicat en la revista Frontiers in Microbiology.

L’equip multidisciplinari MicroMundo@Valencia està integrat per personal de la Universitat de València adscrit a les facultats de Ciències Biològiques, Farmàcia, Medicina i l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE-UV). Des de l’any 2017, la iniciativa compta amb el suport de diferents serveis de la Universitat de València.

L’ús indegut d’antibiòtics és un problema de salut pública, com a conseqüència de l’aparició de soques resistents en quasi tots els patògens humans, fet que dificulta el tractament de les malalties infeccioses. La recerca de solucions requereix el desenvolupament de nous antimicrobians, així com estratègies novedoses, inclosa una major consciència social del problema.

Small World Initiative (SWI) y Tiny Earth (TE) són programes de ciència ciutadana que persegueixen descobrir nous antibiòtics a partir de mostres de sòl, però també la promoció de la cultura científica entre estudiantat preuniversitari. En última instància, busquen incentivar carreres científiques.

Els projectes SWI i TE s’han posat en pràctica a Espanya sota el nom comú MicroMundo, afavorit pel Grup de Docència i Difusió de la Microbiologia de la Societat Espanyola de Microbiologia. MicroMundo@Valencia s’implementà en la UV durant els cursos acadèmics 2017-2018 i 2018-2019 fet pel qual es van instruir 140 estudiants de la UV que posteriorment van difondre la iniciativa en 23 centres de secundària i una escola de primària (Programa Natura-UV), amb unes 900 persones (docents i estudiants) com a investigadors.

Sergi Maicas, professor de Microbiologia i coordinador de la iniciativa en la Universitat de València, destaca que s’obtingueren més de 7.000 bacteris a més de 300 mostres de sòl i s’analitzaren en els centres mateix per a detectar antibiosis. Aproximadament l’1% i el 7% d’aquests produïren halos d’inhibició per a les soques bacterianes diana Escherichiacoli i Bacilluscereus, respectivament.

La geolocalització dels llocs de mostreig mitjançant una aplicació desenvolupada ad hoc i l’anàlisi Kriging també van permetre la detecció de punts en el sòl amb elevada concentració de bacteris productors d’antibiòtics. L’avaluació del projecte per part dels estudiants de la UV de secundària i de primària revelà una forta percepció positiva i un major interès per la ciència, com a conseqüència de l’adquisició de nous conceptes i habilitats científiques i pedagògiques que pogueren transmetre a un altre estudiantat més jove i als seus familiars.

Per a seguir ampliant la difusió del projecte en la Comunitat Valenciana, també es dugueren a terme diverses activitats extrauniversitàries considerades amb perspectiva de gènere i dirigides a diferents grups d’edat, en les quals s’obtingueren resultats molt satisfactoris i s’augmentà la sensibilitat i conscienciació davant de la crisi global dels antibiòtics.

 

Article:

Maicas, S., Fouz, B., Figàs-Segura, À., Zueco, J., Rico, H., Navarro, A., Carbó, E., Segura-Garcia, J, Biosca, E.G. «Implementation of antibiotic Discovery by student crowdsourcing in the Valencian Community through a service learning strategy». Front. Microbiol. 11:564030. Doi: 10.3389/fmicb.2020.564030

Enllaç: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmicb.2020.564030