Logo de la Universdad de Valencia Logo Estructura de Investigación Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Cronometratge del reconeixement de paraules visuals en lectors sords: ús d'informació fonològica i ortogràfica

Aquest projecte es centra en el desenvolupament atípic del llenguatge, a causa de la sordesa d'aparició primerenca, l'impacte del llenguatge i les habilitats de lectura.
Descripción

Es va mesurar la signatura electrofisiològica del reconeixement de paraules individuals en persones nascudes profundament sordes i explorar la relació entre els seus processos de descodificació de la paraula i la seva capacitat de lectura.
A Espanya, cinc de cada mil nounats són sords, i la majoria d'ells neixen d'una família de pares i germans audiència que sovint no poden donar una gran exposició a un llenguatge visual des del seu naixement. Aquests nens solen lluitar amb el desenvolupament del llenguatge i l'adquisició de la lectura. Com a conseqüència, les persones sordes no tindran el mateix accés a l'educació superior i les oportunitats de treball que els seus companys d'audició (que suportaran les conseqüències associades en la qualitat de vida, la salut mental i emocional). Tot i una considerable inversió en audiòfons, implants coclears, logopèdia i programes educatius adaptats (http://ares.cnice.mec.es/informes/17/contenido/indice.htm), els nens sords i els adults no arriben a un bon comprensió lectora (vegeu Gutiérrez-Sigut, Vergara-Martínez i Perea, 2017, per a referències recents) i els motius encara són desconeguts. Una revisió de la literatura indica que els estudis previs de lectura en persones sordes s'han centrat en la seva incapacitat per escoltar els fonemes de la llengua parlada més que en el que els lectors sords poden fer fàcilment (vegeu Belánger i Rayner, 2015 per a una visió similar). No obstant això, els experiments que utilitzen aquest enfocament no han arribat a un consens i han conduït a intervencions educatives que no arriben a resultats òptims. En aquest projecte, hem adoptat una nova visió, investigant primer com els sords processen de manera natural un llenguatge visual (llenguatge signat). Els resultats preliminars mostren que els lectors sords utilitzen informació fonològica de paraules automàticament (Gutiérrez-Sigut, et al., 2017). Tanmateix, a diferència dels lectors auditius, l'ús d'aquesta informació fonològica no va contribuir a l'assoliment de la comprensió lectora.

Fecha de inicio
2015 Junio
Fecha de fin
2018 Junio
Entidades financiadoras:

Ministerio de Economía y de Competitividad