5 de juliol de 2024. 12:00h. Sessió presencial i Zoom (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: anglés.
Marina Pi
Universitat de València
L'objectiu d'esta tesi va ser avaluar els possibles beneficis en el rendiment del conductor en presentar missatges verbals auditius dins del vehicle com a mesura complementària als habituals missatges de text en els panells de missatges variables (VMS, per les seues sigles en anglés). Per a aconseguir este propòsit, es van dur a terme tres estudis, que van incloure quatre experiments i una mostra total de 99 participants en dos països (Espanya i França). En estos experiments, es van avaluar diferents tasques de conducció (classificació de missatges VMS, mantindre la distància o reaccionar a esdeveniments de frenada sobtada mentres se seguia a un altre vehicle) baix diverses demandes de la tasca (conducció manual i dos nivells diferents de conducció automatitzada; distracció per una tasca secundària o conducció monòtona) en dos escenaris de conducció simulada. Es van analitzar tant mesures conductuals com fisiològiques (ECG, eye tracking i EEG).
En general, els resultats dels experiments de la present tesi van proporcionar evidència positiva que suggerix que, almenys en les condicions provades, els missatges verbals auditius presentats de manera complementària a les versions de text estàndard en els VMS permetrien als conductors (a) un millor processament dels missatges de trànsit (Estudis 1, 2 i 3), (b) usar un patró de fixacions visuals més eficient (Estudi 2), (c) mantindre una distància més llarga (i per tant més segura) amb el vehicle precedent (Estudi 1, Experiment 1), (d) reaccionar més primerenc a esdeveniments de frenada en un vehicle davanter (Estudi 3), i (e) mitigar parcialment una disminució de la vigilància durant una conducció monòtona (Estudi 3).
A més, les dades dels diferents experiments també van proporcionar resultats útils per a provar hipòtesis plantejades, així com una varietat de resultats inesperats, que van permetre discutir més a fons els mecanismes cognitius que expliquen els efectes reportats i, en conseqüència, contribuir a la discussió i aplicació de l'ergonomia cognitiva en l'àrea de la conducció de vehicles.
Bio
Marina Pi Ruano és graduada en psicologia i doctoranda del Programa de Doctorat en Lectura i Comprensió de l'ERI-Lectura (Universitat de València), amb una beca predoctoral de la Generalitat Valenciana i del Fons Social Europeu, com a investigadora en formació. La seua línia d'investigació versa sobre l'ergonomia de la lectura de senyals de trànsit en conductors normatius.