.png)
6 de juny de 2025. 13:00h. Sessió presencial i en línia (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: castellà.
Madalin Deliu
Universitat de Salamanca
L’alfabetització és clau per al desenvolupament individual i social, però també un procés complex que exigeix superar reptes cognitius i socioemocionals. En la meua tesi doctoral, adopte l’enfocament dels reptes acumulatius (Sánchez & García, 2021) per estudiar com les creences sobre la capacitat d’aprendre—específicament, la mentalitat de creixement—poden influir en el desenvolupament lector. M’he centrat en quatre reptes progressius: (1) decodificació, (2) comprensió fluida, (3) aprenentatge a partir de textos simples i (4) resolució de tasques mitjançant múltiples textos. En aquesta presentació parlaré dels tres estudis que componen la meua tesi: (1) una metaanàlisi que mostra associacions positives, encara que moderades, entre mentalitat de creixement i variables lectores com motivació, autorregulació i rendiment; (2) un estudi longitudinal que revela relacions bidireccionals entre mentalitat i rendiment lector durant la transició a secundària; i (3) un experiment que indica efectes positius d’una intervenció breu en l’autoeficàcia i l’autorregulació, amb efectes limitats en el rendiment. En conjunt, els resultats suggereixen que la mentalitat de creixement és un factor rellevant, encara que no suficient per si sol. Discutiré el seu paper com a part d’un sistema cognitiu de creació de significat i el seu potencial efecte en cascada sobre l’aprenentatge lector.
Bio
Soc investigador en formació en el programa de doctorat “Lectura i Comprensió”, on estudie el paper de variables motivacionals com la mentalitat de creixement en la lectura. M’interesse pels processos psicològics implicats en l’aprenentatge, amb especial èmfasi en l’aprenentatge autorregulat i en factors socioemocionals i motivacionals. He col·laborat en projectes nacionals sobre comprensió lectora, realitzat estades internacionals i participat en xarxes multidisciplinàries orientades a la transferència de coneixement. Gaudisc especialment d’aprendre sobre les anàlisis estadístiques.