D-PAL
L'auge d'Internet en les dues últimes dècades ha canviat la concepció del que constitueix una situació de lectura típica i el que significa ser un lector competent. La digitalització de l'aula ha convertit Internet en una de les principals fonts d'informació per als adolescents, els qui ho utilitzen tant amb finalitats acadèmics com personals. Enfront d'aquesta realitat, els recents resultats de PISA 2022 van mostrar que la majoria de l'estudiantat presenta serioses dificultats per a navegar, integrar i avaluar informació en Internet de manera autònoma. Com hem posat de manifest en un projecte actual, l'increment en l'ús de contextos de lectura digital observat a les aules en l'última dècada ha potenciat -no reduït- el processament superficial de textos digitals. Per tant, existeix una necessitat clara d'estudis que examinen programes d'intervenció sòlids en lectura digital que permeten superar els problemes de comprensió derivats de l'ús actual dels dispositius digitals a l'aula. Així, aquest projecte té com a objectiu principal fomentar la comprensió de la lectura digital de l'alumnat d'educació secundària a través d'intervencions adaptatives a llarg termini que compten amb la participació directa del professorat de diferents disciplines tant en les primeres fases de disseny com en la seva implementació. Per a aconseguir aquest objectiu es plantegen diverses tasques des d'un enfocament pluridisciplinari, que combinen la participació directa del professorat, treballs fiqui-analítics de revisió de la literatura existent, reanàlisi de resultats de grans bases de dades, experimentació a petita escala, i intervenció en centres educatius al llarg de dos cursos acadèmics. L'èmfasi en el caràcter adaptatiu del programa d'intervenció persegueix garantir que tot l'alumnat puga beneficiar-se d'aquest. L'equip compta amb una àmplia experiència en l'àmbit de la lectura digital, que es complementa amb la participació activa d'una PIME especialitzada en tecnologia educativa i comprensió lectora (INTRALINEAS S.L.), així com de reconeguts investigadors internacionals. Així mateix, el projecte incorpora diferents mesures de valorització i transferència dels resultats per a garantir la continuïtat del programa d'intervenció generat, buscant així maximitzar en el temps el seu impacte social.
Lectura digital; Programa adaptatiu; Educació Secundària
- Salmeron Gonzalez, Ladislao
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- Salmeron Gonzalez, Ladislao
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- Maña Lloria, Amelia
- PDI-Titular d'Universitat
- Director/a de Seccio Departamental
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- Gil Pelluch, Laura
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a de Mobilitat
- Vargas Pecino, Cristina
- PDI-Titular d'Universitat
- Serrano Mendizabal, Maria Angeles
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- María del Carmen Blanco Gandía
- Pablo Delgado Herrera
- Fau Camarasa, Lucia
- PI-Invest Formacio Predoc Ministeri
- María del Carmen Blanco Gandía
- Pablo Delgado Herrera
Esta página web es parte del proyecto PID2023-152565OB-I00, financiado por la Agencia Estatal de Investigación
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades Universitat de València Cofinanciado por la Unión Europea |
- AGE - Projectes de generació de coneixement