Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Logo del portal

Telecol·laboració i gamificació per a l'ensenyament intercultural integrat de continguts i llengües

  • 13 de febrer de 2019
Image de la noticia

Els responsables del projecte a la UV són els professors Begoña Clavel Arroitia i Barry Pennock Speck: (Begona.Clavel@uv.es, Barry,Pennock@uv.es)

El projecte TeCoLa reuneix experts en els camps de l'educació en idiomes estrangers, la telecol·laboració intercultural, la formació docent i la pedagogia mediada per la tecnologia de sis països (Bèlgica, França, Alemanya, Holanda, Espanya i Regne Unit) . Este projecte sorgeix de diversos projectes europeus anteriors basats en telecol·laboració. L'equip, liderat a València en aquell moment per José Ramón Gómez Molina, va començar explorant esta metodologia a nivell universitari (NIFLAR) i més tard es va aplicar a l'educació secundària (TILA: http://www.tilaproject.eu/). En aquest moment, la nostra atenció es centra a desenvolupar i provar enfocaments innovadors de telecol·laboració gamificada per a escoles secundàries que aborden temes de diversitat en l'aprenentatge en l'ensenyament intercultural i integrat de continguts i llengua. En el centre mateix del procés d'aprenentatge es troben les interaccions basades en tasques autèntiques entre companys de diferents contextos socioculturals, educatius i lingüístics que utilitzen la telecol·laboració per a comunicar-se i col·laborar internacionalment. La gamificació aplica a l'ensenyament online elements que es troben en els jocs tradicionals. Per exemple, les activitats normalment tenen un límit de temps i es dóna més punts a qui acaba primer. Els estudiants reben recompenses, realitzen reptes i és important també la presència de panells amb els resultats dels participants. Un exemple de gamificació en el Món Virtual de TeCoLa és la Gimcana (Treasure Hunt, en anglès) i el joc de Serps i Escales.

 

Gimcana i joc de serps i escales en el Món Virtual TeCoLa

El projecte Erasmus+ TeCoLa presta especial atenció a:

  • la pràctica comunicativa autèntica en llengua estrangera,
  • l'experiència intercultural, la sensibilització i el desenvolupament de competències,
  • el descobriment de coneixement de manera col·laborativa en contextos d'aprenentatge integrat de contingut i llengües,
  • la diversitat en l'aprenentatge i les pràctiques pedagògiques de diferenciació.

TeCoLa es beneficia de les tecnologies de telecol·laboració gamificada per a millorar l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües estrangeres. Implementem interaccions en el món virtual, videocomunicació i gamificació per a recolzar els intercanvis pedagògics en línia entre estudiants de secundària en tota Europa.

TeCoLa té com a objectiu:

1. Permetre als professors en formació i a aquells ja en servici que utilitzen la telecol·laboració i la gamificació per a:

  • facilitar el desenvolupament de competències comunicatives interculturals com un objectiu primordial de l'aprenentatge d'idiomes estrangers i la construcció de la ciutadania europea. Per a això disposem d'una sèrie de tasques interactives online dissenyades per a abordar aquests aspectes (veure https://sites.google.com/site/tecolaprojectoer/tasks/tasks-spanish) i que s'adapten a les necessitats específiques de cada grup d'estudiants que les utilitza.
  • crear condicions per a comunicació en la vida real en una llengua estrangera en tàndem o en constel·lacions de lingua franca amb un potencial d'aprenentatge incidental d'idiomes. Aquestes condicions es donen en el nostre entorn de Moodle (http://tecola.eu/moodle/) on els alumnes poden realitzar videoconferències, compartir activitats, pujar vídeos, xatejar, etc. i en el món virtual creat per al nostre projecte (https://sites.google.com/site/tecolaproject/virtualworld) on els alumnes poden entrar amb el seu avatar i realitzar tota una sèrie d'activitats en parella o en grup que fomenten la comunicació real amb alumnes d'altres nacionalitats.
  • fomentar la col·laboració autònoma i l'autenticitat com a principis clau de l'aprenentatge basat en tasques.
  • enfortir l'aprenentatge personalitzat i la independència de l'aprenent com a part d'un enfocament pedagògic diferenciat.

2. Internacionalitzar l'educació integrant la telecol·laboració en les escoles per a innovar, enriquir i fer que els programes d'ensenyament d'idiomes siguen més significatius i efectius.

3. Contribuir a la integració de tots els alumnes, independentment del seu context, promovent el diàleg intercultural en esdeveniments de telecol·laboració entre diverses poblacions d'alumnes d'escoles secundàries de tota Europa.

4. Aprofitar les possibilitats que ofereixen les aplicacions web 2.0, els mons virtuals, els jocs seriosos i la gamificació amb l'objectiu de diversificar l'ensenyament i facilitar l'aprenentatge integrat de continguts i llengua junt amb el diàleg intercultural i el joc en trobades de telecol·laboració. A continuació mostrem algunes de les possibilitats del món virtual. Els alumnes poden assentar-se en la terrassa de l'orxateria de Santa Caterina en el món en espanyol (València) i conèixer quelcom de la nostra cultura a més de poder xarrar amb natius espanyols:

Poden també visitar les Torres de Serrano i des d'allí començar la gimcana guiats pel nostre robot que contestarà a les seues preguntes:

Una altra de les activitats a la seua disposició, en els diferents territoris, són els “punts d'interacció”, on a partir d'uns murals on es pot projectar informació, mostrar vídeos o presentacions PowerPoint, entre altres possibilitats, els alumnes han de realitzar una sèrie d'activitats sobre un tema dissenyat per nosaltres o pels seus professors:

Ara mateix els socis del projecte a València estem coordinant activitats de telecol·laboració entre uns quants centres d'educació primària i secundària (Salesians, CEIP Gloria Fuertes, Sant Cristòfol Màrtir I i IES Monserrat) de la nostra província amb centres a Bordeus, Londres i Utrecht.

 

Socis del projecte TeCoLa (2016-1-NL01-KA201-022997)

UNIVERSITEIT UTRECHT (institució coordinadora), Holanda

LINK LINGUISTIK & INTERKULTURELLE KOMMUNIKATION (LINK), Alemanya UNIVERSITY OF ROEHAMPTON, Regne Unit

UNIVERSITEIT ANTWERPEN, Bèlgica

UNIVERSITAT DE VALÈNCIA, Espanya

TRANSIT-LINGUA, França

3DLES, Holanda

 

Contacte:

https://sites.google.com/site/tecolaproject/home-1

info@tecola.eu

https://www.facebook.com/groups/tecolaproject

https://twitter.com/tecolaproject