El reconeixement de crèdits és el procediment pel qual una universitat accepta els crèdits obtinguts en altres estudis oficials perquè formen part de l’expedient i computen a l’efecte d’obtenció d’un títol oficial diferent del qual provenen els crèdits. Per tant, permet aprofitar assignatures o experiències prèvies perquè compten com a part del grau que es cursa. No són objecte de reconeixement, en cap cas, els crèdits corresponents a treballs de fi de grau o treballs de fi de màster, excepte aquells que es desenvolupen en un programa de mobilitat.
D’altra banda, la transferència de crèdits acadèmics és la inclusió, en l’expedient acadèmic i en el Suplement Europeu al Títol (SET), de la totalitat dels crèdits obtinguts per l’estudiant en ensenyaments oficials cursats prèviament, en qualsevol universitat, i que no hagen conduït a l’obtenció d’un títol oficial. La transferència de crèdits entre dues titulacions universitàries no s’aplica en cas que s’hi estiguen cursant ambdues titulacions de forma simultània. En aquest supòsit, la transferència de crèdits només serà possible quan es renuncie a la simultaneïtat per abandonament d’alguna de les dues titulacions.
De quins estudis es pot sol·licitar el reconeixement de crèdits?
1. Estudis superiors oficials universitaris: grau i màster
Es pot sol·licitar el reconeixement de crèdits d’altres estudis oficials universitaris sempre que els continguts i les competències associades a les matèries o assignatures superades s'adeqüen als prevists en el pla d’estudis de la titulació de destinació, tant entre títols del mateix àmbit de coneixement o d’àmbits diferents.
En el cas que se sol·licite el reconeixement de crèdits entre graus del mateix àmbit de coneixement, es reconeixen directament tots els crèdits de formació bàsica superats del mateix àmbit de coneixement que la titulació de destinació.
2. Estudis superiors oficials no universitaris: cicles formatius de grau superior (CFGS)
Es pot sol·licitar el reconeixement de crèdits d’estudis de cicles formatius de grau superior (CFGS) en les següents situacions:
- Quan existeix una relació directa entre un CFGS i una titulació de grau, es reconeixen 30 crèdits ECTS en la titulació de grau segons la taula d’equivalències recollida en el Conveni de col·laboració entre la Generalitat Valenciana i les universitats públiques.
- En els casos recollits en els “antecedents de reconeixement” de cada facultat o escola.
- Quan es puga acreditar que els continguts i les competències de la formació superada i la seua càrrega lectiva són equivalents a aquella per a la qual se sol·licita el reconeixement.
Més informació sobre el reconeixement d’estudis de CFGS.
3. Altres reconeixements de crèdits
- Experiència professional o laboral. Poden ser reconeguts com a crèdits l’experiència professional o laboral acreditada que es mostre estretament relacionada amb els coneixements i competències del títol universitari. De manera preferent, el reconeixement s’efectua en relació amb les assignatures contemplades en el pla d’estudis com a “pràctiques externes”.
- Estudis universitaris no oficials. Títols universitaris propis i de formació permanent.
- Activitats de participació universitària. Es pot reconèixer com a crèdits optatius de la titulació, fins un màxim de 6 crèdits, la participació en activitats universitàries culturals, esportives, de representació estudiantil, solidàries i de cooperació. Les activitats que es poden reconèixer estan recollides, per a cada curs, en la relació anual de propostes d’activitats de participació universitària aprovada pel Consell de Govern de la UV.
El nombre de crèdits objecte de reconeixement a partir de l’experiència professional o laboral i d’estudis universitaris no oficials (títols propis o de formació permanent) no podrà superar, globalment, el 15 % del total de crèdits de la titulació de destinació.
Com sol·licitar el reconeixement o la transferència de crèdits?
1. Sol·licitud
Durant el període de matrícula, s’ha de presentar una sol·licitud de transferència o de reconeixement de crèdits mitjançant l’opció “Reconeixement de crèdits” del Portal de Serveis, disponible en l’apartat de Gestions administratives. La sol·licitud ha d’anar acompanyada de la documentació acreditativa recollida en la normativa. És important recalcar que, igualment, s’ha de fer la matrícula de les assignatures que corresponguen, ja que la resolució sobre el reconeixement de crèdits serà posterior a la finalització del període de matrícula. Si el reconeixement de crèdits ocasiona una disminució de la matrícula, es pot incrementar mitjançant el procediment “Modificació de matrícula” que estableixen els centres.
2. Resolució i efectes
- En el termini màxim d’un mes des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, el degà o la degana o el director o directora del centre resoldrà la sol·licitud, previ informe de la comissió acadèmica responsable del corresponent títol oficial.
- En cas de reconeixement de crèdits favorable, els crèdits s’incorporen a l’expedient indicant el nombre de crèdits, la denominació de “reconegut” i la qualificació obtinguda. Els crèdits incorporats es tenen en compte per al càlcul de la nota mitjana final de l’expedient. No obstant això, els crèdits reconeguts per activitats universitàries de participació i per experiència laboral o professional s’incorporen a l’expedient sense qualificació, com a ‘apte’, i no computen per al càlcul de la nota mitjana final de l’expedient.
- En cas de transferència de crèdits favorable, els crèdits s’incorporen a l’expedient acadèmic però no es tenen en compte per al càlcul de la nota mitjana de l’expedient.
3. Preus públics
- Per l’estudi de les sol·licituds i la incorporació a l’expedient dels crèdits reconeguts, s’aplicaran els preus públics establerts per la Generalitat Valenciana quant a serveis acadèmics i complementaris universitaris.
- La transferència de crèdits entre expedients d’altres estudis de la Universitat de València no reporta pagament de preus públics.
Normativa aplicable:
- Reglament de reconeixement i transferència de crèdits en títols oficials de Grau i Màster de la Universitat de València (ACGUV 178/2023)
- Conveni de col·laboració entre Generalitat i les universitats (DOGV 30/04/2024)
- Resolució de la Comissió Mixta d'Avaluació i Seguiment sobre el Conveni de col·laboració entre Generalitat i les universitats (DOGV 21/02/2025)
- RD 822/2021 pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la seua qualitat