DUA
UV-SFPIE_PID-2079243
RESUM I OBJECTIUS
La Universitat espanyola té posat un dels seus focus en el desenvolupament de l'ocupabilitat i del desenvolupament de carrera dels egressats. A este efecte, la ANECA (2021) va publicar un marc per a l'autoavaluació de les universitats en matèria de foment d'ocupabilitat on es destaque la necessitat de continuar avançant. En el seu guia d'autoavaluació s'establixen algunes línies d'actuació prioritàries i uns objectius específics que fan referència al perfil dels estudiants, a la seua orientació i a la intermediació amb l'ocupació. El projecte PID INICIAL 2021-2022 i que contúa amb esta nova sol·licitud, se centrava en el bloc primer (“Definició i assoliment del perfil de diplome”) i en l'àmbit primer (“àmbit 1.2. Procés d'ensenyament-aprenentatge que intervenen en l'assoliment d'un adequat perfil de diplome”; “1.2.1. Desenvolupament i actualització dels processos i mètodes d'ensenyament-aprenentatge en les ensenyances”) . Per a això, es va realitzar l'adaptació del mètode EAS com a metodologia docent en l'assignatura de ‘Conflicte y Técniques de negociació’ del Grau de Relacions Laborals i Recursos Humans de la Facultat de Ciències Socials. D'esta manera, es va crear el mètode GCL+ (Gestió Positiva del Conflicte Laboral). En este disseny es combinava la formació en competències tècniques relatives al conflicte i a la negociació en les organitzacions per mitjà d'una metodologia que potencia el desenvolupament de competències transversals que conformen l'ocupabilitat. El següent pas que es proposa en este projecte d'innovació és innovar incorporant els principis de la inclusió educativa a partir de l'enfocament del Disseny Universal per a l'Aprenentatge-DUA (CAST, 2011). Este objectiu respon a la necessitat que planteja la LOMLOE (2020) que en el seu preàmbul establix el DUA entre els principis i fins de l'educació. A més, incorporar esta metodologia en la Universitat contribuïx a conscienciar a l'alumnat universitari de la necessitat de crear entorns respectuosos amb la diversitat humana i a aconseguir que els futurs professionals introduïsquen el DUA en les seues pràctiques (VVAA, 2006). Per a això, arreplegarem, entre altres, el material elaborat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana (p.e. 2020, 2021) i seguirem els principis bàsics del Center for Applied Special Technology (CAST, 2018), això és: a) proporcionar múltiples formes de motivació i compromís; b) garantir múltiples formes de representació; i c) proporcionar múltiples formes d'acció i expressió. En este sentit, nombroses guies (CEFIRE Educació Inclusiva, 2020) i autors (Alba, 2019; Díez i Sánchez, 2015; Palmer i Caputo, 2002, p.e.) advoquen per un disseny universal per a aconseguir un ensenyament accessible i de qualitat en totes les etapes educatives. D'esta manera, posem en relleu que entenem l'acció formativa com a atenció a la diversitat que des d'un enfocament de drets garantix l'equitat i la igualtat d'oportunitats complint amb una educació de qualitat (Objectiu de Desenvolupament Sostenible nº4).
- Gonzalez Navarro, Pilar
- PDI-Titular d'Universitat
- Llinares Insa, Lucia Inmaculada
- PDI-Titular d'Universitat