Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Trànsit i Seguretat Viària Logo del portal

Entrevista per al programa "Luz de Cruce", de la COPE Ràdio

  • 20 de juliol de 2020

Amb motiu del 25 aniversari de l'INTRAS, el seu Director Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat el 20 de juliol de 2020 per al programa "Luz de Cruce", que dirigeix Vicente Herranz

El Dr. Alonso ha puntualitzat que en aquests 25 anys ha canviat molt tant la seguretat viària com el nivell de consciència de la gent però, encara que la quantitat d'accidents a la carretera s'han reduït considerablement en aquest període, la xifra segueix sent intolerable ja que aquest tipus de mortalitat és evitable.

Tot i que la via i el vehicle són factors que influeixen en la causalitat dels accidents, Alonso recalca la importància d'intervenir sobre el factor humà ja que és el responsable majoritari d'aquests accidents.

El Dr. Alonso ha declarat que al llarg dels anys hem guanyat molt amb el tema de la utilització de el vehicle sota els efectes de l'alcohol, que en els inicis de l'INTRAS era un dels temes estrella, i ara, tot i que no ha desaparegut , no té tanta incidència.

Així, en aquest temps han aparegut nous factors de risc i el més important és l'ús de telèfon mòbil mentre es condueix i que ha incrementat les distraccions en la conducció. També han aparegut nous vehicles, com els patinets, nous usuaris, noves pràctiques ...

Tot això dóna sentit a seguir investigant sobre aquests "nous factors i grups de risc", intervenir sobre ells i desenvolupar nous tipus de mesures començant per conscienciar sobre això als conductors.

Algunes de les solucions que s'han reduït en aquests 25 anys les xifres de morts a la carretera de 10.000 el 1989 a al voltant de 1.500 en l'actualitat, i on el INTRAS ha tingut molt a veure, han estat:

  • Permís per punts

  • Senyalització dels punts negres

  • Reforma de el Codi Penal, que estipula privació de llibertat a determinat tipus de conductes en la conducció

Pel que fa a l'actualitat al INTRAS, el seu Director indica que "ens estem dedicant molt a el tema de la mobilitat, fomentar el transport públic i evitar agafar el cotxe en determinades circumstàncies". "En els últims anys estem donant una especial atenció als sistemes ITS, per exemple amb el projecte europeu C-Roads, sobre sistemes cooperatius, on també intervenen la Direcció General de Trànsit (DGT) i la Direcció General de Carreteres"

Finalment, i com a referent internacional, el INTRAS ha treballat en molts països d'Europa i d'la resta de l'món ajudant a governs i empreses importants, per exemple, en Saudita Aràbia, en països de Llatinoamèrica com Colòmbia, Argentina i actualment a República Dominicana com assessors per al INTRANT (organisme similar a la DGT a Espanya) des del seu inici ocorregut fa tres anys.