Universitat de ValènciaFacultat de Psicologia Logo del portal

Un projecte de la facultat aborda l'ús que fan els estudiants de ChatGPT

  • January 23rd, 2024
Image de la noticia

El projecte aborda la creixent necessitat de capacitar als estudiants de la Universitat de València en un ús crític i raonat del ChatGPT relacionant-ho amb les competències digitals, en resposta al ràpid avanç de les tecnologies de la comunicació i la informació i les competències de pensament crític i ús ètic de la informació.

Malgrat l'increment en l'ús de bots, com el ChatGPT, en diversos sectors, incloent-hi l'àmbit acadèmic, es planteja la preocupació per possibles problemes derivats del seu ús inadequat, com la disminució del pensament crític, la falta de reflexió sobre la seguretat digital i el minvament d'habilitats de resolució de problemes necessàries per a l'èxit acadèmic.

En aquest context, es destaca la importància que els professors actuen com a facilitadors, promovent l'accés a la informació i fomentant el pensament crític en els estudiants. Es subratlla que, encara que la IA, com el ChatGPT, pot ser una eina valuosa en l'àmbit acadèmic, el seu ús adequat requereix de programes de formació. És essencial educar als estudiants en l'ús ètic i efectiu de la IA per a garantir la qualitat dels treballs acadèmics.

El nostre projecte té com a objectiu principal afavorir l'ús responsable de la IA, específicament del ChatGPT, en estudiants de la Universitat de València, tant en graus com en postgraus. El projecte consta de diverses fases que s'han aplicat en el primer quadrimestre i que continuarem aplicant en el segon.

Els resultats preliminars indiquen que el grup experimental redueix la seva percepció de la credibilitat del ChatGPT, mentre que els nivells de credibilitat en el grup control es mantenen. Així mateix, els participants del grup experimental reporten alts nivells de consciència ètic-moral i satisfacció amb el projecte després de la seva participació en aquest. Aquestes troballes suggereixen un enfortiment del pensament crític i reflexiu entre els participants, evidenciant una resposta positiva cap a l'objectiu general del projecte.

A més, es van realitzar unes jornades a la fi de desembre per a l'alumnat que havia participat en el projecte, on vàren poder presentar de manera oral els seus treballs i reflexions en l'ús del ChatGPT.

Les investigadores principals, Esther Villajos i Aida Soriano han estat recentment entrevistades en Hoy por hoy (La Ser) per a parlar sobre el projecte, els resultats i la labor del professorat en l'acompanyament als estudiants

https://cadenaser.com/comunitat-valenciana/2024/01/23/como-utilizan-chatgpt-los-universitarios-valencianos-radio-valencia/