- Activitats per incorporar la sostenibilitat
Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes
El projecte SOSTINDRET té com a objectiu principal arrelar el contingut de les assignatures de Dret administratiu als principis de
desenvolupament sostenible, apropant a l#alumnat cap a una altra manera d#entendre l#actuació de les Administracions i la formulació
de les corresponents polítiques públiques. Es tracta de introduir un nou enfocament en la docència que integre la mirada sostenible en
l#ensenyament de les assignatures troncals de Dret administratiu I (35210) i Dret administratiu II (35211) del grau de Dret i dels dobles
graus que imparteix la Facultat de Dret, tractant de escollir els grups assignats en valencià, castellà i anglès, per la qual cosa l#activitat
es desenvoluparà en les tres llengües. El projecte pretén formular el que anomenem REPTES, com a un conjunt d#activitats basades en
supòsits reals i on la incidència dels principis de desenvolupament sostenible siga patent, tractant d#apropar aquesta proposta a l#actuació
de les Administracions Públiques més properes, molt concretament la Generalitat Valenciana i les Administracions locals dels municipis de
residència dels estudiants
El projecte SOSTINDRET respon a l’objectiu general de la convocatòria referida a l’impuls de la transformació i la millora contínua de la pràctica docent innovadora, en la qual l’alumnat ha de ser protagonista i agent actiu compromès en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge. Més concretament, des d’un enfocament ample de la sostenibilitat, el projecte vol contribuir a l’elaboració de materials i recursos innovadors que milloren les estratègies i tècniques d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat, així com la seua avaluació.
Tradicionalment, la transmissió de coneixements de les assignatures de Dret administratiu I (35210) i Dret administratiu II (35211) no ha parat especial atenció a l’enfocament des dels principis de desenvolupament sostenible. Ha estat basada en l’aprenentatge més o menys memorístic del Dret positiu i d’una rígida interpretació jurisprudencial que en moltes ocasions ha desconegut els requeriments de sostenibilitat. És per això que en l’actual context de crisi climàtica, la proposta del projecte SOSTINDRET vol canviar aquest tradicional enfocament mitjançant un esforç del professorat dirigit a repensar les bases de l’actuació administrativa amb la formulació de REPTES a l’alumnat que identifiquen els conceptes i institucions jurídiques propis de les assignatures de Dret administratiu on la introducció dels principis de desenvolupament sostenible pot contribuir a la millora de l’aprenentatge. L’objectiu final és que l’alumnat siga conscient de les possibilitats d’aquest nou enfocament metodològic, de manera que identifique el grau en què la sostenibilitat s’integra en els diversos àmbits de l’actuació administrativa, o bé, la seua mancança o escassetat. Es tracta de situar aquest principis en el centre dels conceptes i institucions que s’estudien a les assignatures troncals de Dret administratiu, posant en relleu que és possible una nova forma d’entendre l’actuació de les Administracions Públiques. En més vegades de les desitjables, el marc normatiu i les decisions de l’Administració obliden, i no només per desconeixement, que els principis de sostenibilitat han de condicionar la tasca dels poders públics i també han de canalitzar les decisions privades per tal d’evitar models de desenvolupament no sostenible.
D’altra banda, no cal fer una reflexió en profunditat sobre la importància dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i, en general, dels continguts de l’Agenda 2030 ni sobre la necessitat de tractar de fer una incorporació dels seus continguts a la docència de manera transversal, així com també basta una escarida reflexió sobre el fet que la innovació docent també té a veure amb la manera en què es vehiculen els nous
NO SOL·LICITA
Doble Grau en Dret i en Ciències Polítiques i de l'Administració
Doble Grau en Dret i Economia
Doble Grau en Dret i en Ciències Polítiques i de l'Administració
Doble Grau en Dret i en Ciències Polítiques i de l'Administració
Doble Grau en Dret i en Criminologia
Doble Grau en Dret i en Criminologia
Grau en Dret
Dret administratiu I (35210) i Dret administratiu II (35211)
de Grau
No se n’han fet encara, la idea és fer-los aprofitant la presentació de les fitxes generades durant el PIEE
Els resultats obtinguts i el grau de consecució dels objectius inicials del PIEE “El desenvolupament sostenible a l'ensenyament del Dret administratiu (SOSTINDRET)” han estat molt satisfactoris i assoleixen amb escreix els plantejaments principals expressats a la memòria. L’equip de treball ha fet
una tasca seriosa en la integració d’una mirada sostenible en l’ensenyament de les assignatures obligatòries de Dret administratiu I (35210) i Dret administratiu II (35211) del grau de Dret i dels
dobles graus que imparteix la Faculta de Dret. S’ha de tindre en compte, en aquest sentit, que la incorporació d’aquests continguts es diferent a matèries com Dret administratiu I, on s’ha de fer amb exemples referits als continguts més generals treballats a classe (planificació, drets dels ciutadans, administratiu, etc.), que a Dret administratiu II, on una part del temari es refereix a qüestions de planificació urbanística i protecció ambiental, on el tractament és molt més directe. Però, en ambdós casos, del treball fet en la pràctica i en classe han so rgit experiències i fitxes que el professorat participant en el PIEE ha confeccionat i preparat per la seua difusió perquè d’altres companyes les puguen emprar com a material docent.
D’acord amb el la previsió temporal i els cronogrames, els professors han anat aprofitant la docència per posar exemples relatius al Dret ambiental o reptes de sostenibilitat (REPTES) pel que fa a la seua incardinació jurídica amb els elements del temari, com explicat a la memòria inicial. Aquestes activitats han permès identificar supòsits reals, sobretot arrelats al àmbit territorial valencià (i, per tant, més propers a les preocupacions de l’alumnat: així, per eixample, l’ampliació del Port de València,
l’aprovació de mesures de mobilitat urbana o la protecció dels espais naturals són temàtiques que han estat d’actualitat en el present curs i que en major mesura han permès arrelar el projecte als interessos
de l’estudiantat), mitjançant els quals s’ha vist la incidència dels principis de desenvolupament sostenible i les possibilitats d’intervenció de les Administracions Públiques competents per tal de respectar aquest principis, així com del marc normatiu que pot donar suport a aquesta intervenció
Part de l’equip de treball, junt a professorat d’altres Universitats, ha elaborat la publicació “El ODS 11 y la enseñanza del Derecho administrativo”, publicat en l’obra col·lectiva Ciencias sociales y jurídicas. Las universidades como motor de cambio ecosocial: sostenibilización curricular, Raquel Borges Blázquez (Directora), Cristina Crespo, Fabiola Meco y Alberto Moncusí (Coordinadores),
Tirant lo Blanch, 2024, pp. 495-529, ISBN: 978-84-1183-372-1. El document està en la biblioteca de la UV i a més es pot accedir des de la direcció electrònica: https://sbdserver.uv.es/bibliotirant/index.php
- També s’ha elaborat un model de fitxa normalitzat, que es detalla a l’annex, per tal de facilitat la tasca del professorat en la realització de casos pràctics amb una orientació cap als objectius de sostenibilitat
- BOIX PALOP, ANDRES
- PDI-Titular d'Universitat
- Vicesecretari/a General Universitat
- DOMENECH PASCUAL, GABRIEL
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- MARZAL RAGA, CONSUELO REYES
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a Curs
- Responsables de Gestio Academica
- Responsables de Gestio Academica
- Coordinador/a Titulacio de Grau
- DE LA ENCARNACION VALCARCEL, ANA MARIA
- PDI-Titular d'Universitat
- ITUREN OLIVER, JOSE ALBERTO
- PDI-Titular d'Universitat
- MELCHOR LLOPIS, LORENA
- PDI-Ajudant Doctor/A