Les desigualtats en l’accés i la permanència a la Universitat centren la XXIX Jornada d’Informació per a professionals de l’orientació de Conèixer UV

  • Servei d'Informació i Dinamització
  • 31 de gener de 2025
 
XXIX Jornada d’Informació, celebrada el 30 de gener de 2025, a l’Aula Magna de la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València.
XXIX Jornada d’Informació, celebrada el 30 de gener de 2025, a l’Aula Magna de la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València.

Prop de tres-centes persones, entre professionals de l’orientació i membres d’equips directius de centres de batxillerat i cicles formatius de grau superior, han assistit a la XXIX Jornada d’Informació del programa Conèixer la Universitat, celebrada el 30 de gener a l’Aula Magna de la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València. Delia Langa, professora de Sociologia de la Universitat de Jaén, ha impartit la conferència principal titulada “L’estudiantat de classes populars: accés i permanència a la Universitat”.

La rectora de la Universitat de València (UV), M. Vicenta Mestre, ha dirigit unes paraules al públic assistent en la benvinguda institucional en què ha remarcat “la importantíssima tasca que fan els orientadors i el professorat” per facilitar la presa de decisions dels preuniversitaris. Ha defensat el paper de la UV com a universitat pública i oberta a la societat, i la necessitat de tenir més recursos per augmentar les places de les titulacions més demandades. Per la seua banda, la vicerectora d’Estudis, Isabel Vázquez, ha destacat la importància de la coordinació entre la Universitat de València i els centres de secundària, i ha avançat que aquest curs el programa Conèixer inclourà una nova activitat: les Visites obertes a la Universitat.  

En la conferència principal titulada L’estudiantat de classes populars: accés i permanència a la Universitat, la professora de la Universitat de Jaén Delia Langa ha abordat com les desigualtats socials estructurals d’Espanya, que s’han aguditzat més els últims anys que altres països europeus, afecten les trajectòries acadèmiques de l’alumnat. El procés de Bolònia, la pujada de taxes, el sistema de beques, les crisis encadenades, etc., han provocat, segons Langa, una retensió del sistema educatiu en què “el paper de l’educació com a ascensor social s’ha tornat defectuós” i, encara que s’està redoblant l’esforç per estudiar en un context de policrisi, les classes populars busquen noves estratègies, com la Formació Professional, i renuncien a la formació universitària. L’especialista en desigualtats socials ha qüestionat “si el que sobren són universitaris o si el que falta és equitat” perquè l’alumnat provinent de qualsevol classe puga tenir les diferents opcions educatives al seu abast. Mesures com la configuració del sistema de beques com un dret o modificar les condicions per reduir els riscs d’abandonament o de prolongació d’estudis podrien contribuir a fer front a aquesta situació, ha defensat. 

A continuació, Alícia Villar Aguilés, delegada de la Rectora per a Trajectòries Acadèmiques de la UV, ha conduït la taula d’experiències Coneixes la carrera de...? Graus per descobrir a la Universitat de València. Hi han participat tres tàndems de professor/a i estudiant/a per compartir la seua experiència i les claus per comprendre a qui pot interessar cadascun dels graus: Irene del Canto Serrano, professora del grau en Enginyeria Electrònica de Telecomunicació, i Víctor Alonso del Moral, estudiant del grau en Enginyeria Electrònica de Telecomunicació; Artemi Cerdá Bolinches, professor del grau en Geografia i Medi Ambient i coordinador de primer, i Roberto Ayuso, estudiant del grau en Geografia i Medi Ambient; i Javier Guardiola, professor del grau en Criminologia i vicedegà de la Facultat de Dret, i Nino Gurchiani, estudiant del grau en Criminologia. 

La Jornada ha continuat amb la presentació Menció dual, una opció de present amb futur, en què s’ha explicat la implantació de les primeres mencions duals en graus del sistema universitari valencià. La Universitat de València és pionera al comptar amb aquests programes, que combinen formació acadèmica i activitat laboral remunerada, en els graus en Química i en Enginyeria Química. Isabel Vázquez, vicerectora d’estudis, ha introduït el funcionament de les mencions duals a la UV, que s’han encarregat d’explicar Laura Pastor, coordinadora de menció dual del grau en Enginyeria Química; Antonio Gómez Simeón, director financer i RRHH d’Omar Coatings S. A., i les estudiantes Natalia Castro, del grau en Química, i Mar Domínguez, del grau en Enginyeria Química.  

Finalment, per tancar la Jornada, estava prevista la intervenció d’Antoni Gil, coordinador general de l’Accés del Sistema Universitari Valencià, que no ha pogut assistir per un problema familiar. Així, la vicerectora Isabel Vázquez, ha explicat breument les novetats de les PAU 2025 i ha respost els dubtes de les persones assistents.  

La XXIX Jornada d’Informació ha estat enregistrada pel Taller d’Audiovisuals (TAU) i estarà disponible pròximament al web del programa Conèixer la Universitat.  

Conèixer la Universitat és un programa del Vicerectorat d’Estudis que organitzen les 17 facultats i l’Escola i que està coordinat pel Servei d'Informació i Dinamització d’Estudiants (Sedi) i té la col·laboració serveis de la Universitat de València. La Jornada d'Informació és la primera activitat de ConèixerUV, programa que també inclou:  

  • Les Visites a la Universitat, del 18 al 21 de febrer als campus de Blasco Ibáñez, Els Tarongers i Burjassot, i el 26 de febrer a Ontinyent, dirigida a l’alumnat de segon de batxillerat i d’últim curs de cicle de grau superior.  

  • Les Visites obertes a la Universitat, una iniciativa nova d’aquest curs en què pot participar qualsevol estudiant (d’altres cursos o de centres que no participen a les Visites de febrer) amb interès en conèixer les titulacions que es poden cursar a la Universitat de València, les seues instal·lacions, serveis, i activitats dirigides a l’estudiantat.  

  • La sessió informativa sobre l’admissió i la matrícula a la Universitat de València.