El nou sistema de beques i ajudes és manifestament injust

 
Exigeix major rendiment acadèmic als becaris i incorpora a les ajudes una part o quantia variable que se supedita als resultats, la qual cosa suposa un clar exercici de discriminació, en exigir una "infal·libilitat" que no es demana a la resta dels estudiants.
 
En el seu dictamen sobre el nou sistema de beques i ajudes al estudiantat, el Consell d'Estat ha subratllat que aquest ha d'assegurar que els alumnes que manquen de mitjans econòmics puguen estudiar d'igual forma que la resta, sense haver d'exigir-los major nivell de rendiment.
 
El dictamen coincideix així, entre uns altres, amb un dels arguments bàsics que CCOO va esgrimir en el seu moment per a posicionar-se en contra de l'esborrany de la norma i que ha sigut àmpliament subscrit per la immensa majoria de la comunitat educativa.
 
El Consell d'Estat, amb una clara postura que rebat la perversa i interessada vinculació que s'ha fet entre l'alumnat “vague” i el dret a les beques i ajudes, recorda, a més, que és un error pensar que als estudiants els és indiferent el resultat dels estudis i que, en el transcurs dels mateixos, el propi sistema educatiu ja imposa exigències acadèmiques que acaben determinant la seua continuïtat.
 
D'altra banda, el dictamen fa evident també la mancada rigor del Ministeri en elaborar l'esborrany sense haver previst una memòria d'impacte capaç d'avaluar les conseqüències que podrien concórrer d'aplicar-se els nous requisits acadèmics. Coincidint també amb la nostra primera valoració, per al Consell és fonamental que s'avalue l'impacte social de la norma ja que, a dia d'avui, no se sap amb exactitud “ni quants, ni quin tipus d'alumnes passaran a obtenir, o perdran, beques, i els efectes d'açò, la qual cosa pot ser transcendent i no necessàriament just”.
 
El Consell recorda al Ministeri que no és la primera vegada que li adverteix del fonamental que és que qualsevol mesura que s'adopte en aquesta matèria vaja precedida d'un estudi que valore les seues conseqüències. Per açò és imprescindible que l'Observatori de Beques i Ajudes a l'Estudi presidit pel ministre Wert complisca amb les seues funcions.
 
Després de la primera onada de crítiques a l'esborrany, que ja va rebre una dura contestació social, el Ministeri va decidir “relaxar” el requisit acadèmic rebaixant el llistó de la nota per a accedir a algunes de les ajudes, encara que va resultar, en realitat, una modificació molt poc significativa que no va a afectar a la majoria d'estudiants que les sol·liciten.
 
Para CCOO, amb aquest ja són varis els dictàmens que valoren negativament i amb contundents arguments les previsions contingudes en projectes d'enorme transcendència per al sistema educatiu en el seu conjunt. Malgrat açò, el Ministeri pretén que aquesta perversa política de beques i ajudes que ja ha deixat fora del sistema a milers d'estudiants, lamentablement, es consolide en l'educació espanyola lesionant de forma inacceptable la igualtat d'oportunitats, que és l'objectiu últim de les ajudes i dificultant -si cap- àdhucencara més la situació de la joventut a Espanya, amb un cost social irreversible per al país en el seu conjunt.
 
Aquesta norma suposa un nou atac frontal al dret a l'educació, degradat una vegada i una altra de forma vergonyant en cadascun dels projectes que coneixem d'aquest Ministeri i que requereix la màxima repulsa i resposta social.