CCOO denuncia que el projecte de Reial Decret d'Acces a la Universitat trenca el principi d'igualtat i equitat.

 

Educació dissenya un accés a la universitat discriminatori que limita els drets de l’alumnat.
 
La norma no arreplega els procediments per a establir límits màxims de places en les universitats privades, però sí en les públiques. Per això, ens trobem amb una desregulació de l’àmbit privat i una més que probable reducció de l’oferta pública.
 
La Federació d’Ensenyament de CCOO, en el marc de la Comissió Permanent del Consell Escolar de l’Estat, ha manifestat, a través del seu vot particular, el seu rebuig al projecte de Reial decret pel qual s’estableix l’accés a la universitat. En lloc de regular amb caràcter bàsic els requisits d’accés i els procediments d’admissió als ensenyaments universitaris oficials de grau, la norma se centra en la desregularizació i flexibilitza excessivament els requisits i els procediments, de tal manera que, fet i fet, dificultarà l’exercici dels drets dels estudiants en lloc de garantir-los.
 
L’existència de proves i nivells d’exigència diferents per a una mateixa titulació, tot i que s’utilitzen de forma coincident els elements establerts en l’article 10 de la norma, resulta discriminatori per als estudiants, perquè no tots estaran sotmesos a idèntics criteris de valoració. Es poden donar casos en què factors substancialment diferents siguen determinants per a l’accés a una universitat dels que són determinants per a una altra.
 
La possibilitat de coordinació per a utilitzar procediments similars entre diferents universitats no té caràcter obligatori, per la qual cosa no implica, en cap cas, un mecanisme solvent per a garantir la igualtat.
 
Quant a les formes d’admissió, el RD estableix també determinats criteris que poden resultar discriminatoris: per als batxillers espanyols, europeus o d’estats amb els quals s’haja subscrit acord de reciprocitat, la universitats podran decidir que l’accés a la universitat es faça solament en base -o no- a la nota del Batxillerat; però per als tècnics superiors de FP, d’Arts Plàstiques i Disseny i aquells que compten amb una formació de Tècnic Esportiu Superior, les universitats hauran de fixar obligatòriament algun tipus de procediment d’admissió.
 
A més, no es garanteix de forma suficient el dret dels aspirants a concórrer a diverses universitats, especialment en territoris amb una oferta àmplia de campus i titulacions. Totes les proves es concentraran previsiblement en un curt període de temps i en centres que poden arribar a estar molt distants entre si, la qual cosa resulta inabastable per als estudiants.
 
A més, no s’arrepleguen els procediments que s’usaran per a aplicar en les universitats privades els límits màxims de places que el Govern pot establir, mentre que sí es regula el de les universitats públiques per a cada curs, on a més es diu que aquestes places seran proposades per les universitats i hauran de comptar amb l’aprovació prèvia de la comunitat autònoma corresponent. Ens trobem, doncs, davant una desregulación manifesta de l’àmbit privat i una més que probable reducció de l’oferta pública.
 
La CRUE ja s’ha manifestat obertament en contra d’aquesta regulació, no solament perquè “provocarà desigualtats en l’accés a l’educació superior”, sinó per la impossibilitat material de disposar un canvi tan important en tan poc temps.
 
El projecte, que a més presenta errors materials que, si no s’esmenen, impedirien l’aplicació, es planteja en un context d’una gravíssima restricció pressupostària, com la denunciada recentment per CCOO en l’estudi “Evolució dels pressupostos de les universitats públiques 2009-2013?, i d’un descens històric en les ajudes i beques a l’estudi que ha expulsat a milers d’alumnes i alumnes de l’accés a l’educació pública.
 
Per tot açò, CCOO rebutja frontalment aquesta regulació i exigeix al Ministeri que la rectifique i òbriga un escenari real de diàleg amb la comunitat educativa per a garantir els drets dels estudiants i evitar un procés caòtic en les universitats