Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE) Logo del portal

El projecte Complex Trajectories, projecte finançat pel programa Erasmus+, té per objectiu entendre les trajectòries dels estudiants en la universitat, cada vegada més diverses i complexes, i donar suport a les persones que les transiten. No sols pretén garantir l'accés inclusiu als programes universitaris, sinó també l'èxit en la realització dels estudis amb independència de la situació socioeconòmica de les persones que els cursen. El projecte té previst definir un sistema de seguiment de les trajectòries dels estudiants que permeta el desenvolupament de polítiques de suport tant institucional com del sistema universitari i definir indicadors per a evitar l'abandó. En aquest sentit, es proposa que el centre de l'anàlisi de les trajectòries no siga el programa (taxes de graduació, etc.), sinó l'estudiantat. Així, una trajectòria es considerarà reeixida amb independència de si hi ha hagut canvis d'estudis o de modalitat d'estudis.
'Women’s Legacy: Our Cultural Heritage for Equity' és un projecte europeu organitzat per la Conselleria d’*Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana i dirigit per la investigadora Ana López-Navajas, que té com a objectiu contribuir de manera decisiva a la inclusió de dones protagonistes de la història i la cultura i el seu llegat en els continguts educatius. Basat en la cooperació regional transfronterera i amb finançament del programa Erasmus+, sota la modalitat KA201 d'associacions estratègiques de desenvolupament i innovació, pretén donar resposta a una necessitat comuna europea de corregir la visió androcèntrica de la cultura transmesa en l'educació, a través del reconeixement de les contribucions culturals de les dones i la seua inclusió en el lloc que els correspon en els materials educatius. D'aquesta manera, es restitueix el seu valor social i el seu paper de subjecte protagonista de la cultura i la història. Amb la publicació accessible i gratuïta dels productes intel·lectuals elaborats en el marc del projecte es facilitarà la transmissió a les aules d'una cultura completa i veritablement universal, que recupere el patrimoni cultural europeu i que ajude a l'erradicació de les desigualtats de gènere des de la base.
D'acord amb els treballs sobre perpetradors i les seues representacions culturals, l'objecte d'aquest projecte consisteix a analitzar les representacions narratives i iconogràfiques d'alguns dels llocs emblemàtics de violència de masses, així com la seua resignificació per mitjà de polítiques memorialístiques, pedagogia històrica, processos judicials i cultura dels Drets Humans. Aquesta investigació analitza, des d'una perspectiva comparativa, set llocs situats en quatre àmbits i contextos diferents: Espanya, Alemanya, Cambodja i el Con Sud d'Amèrica Llatina. La perspectiva comparativa permet estudiar el paper que exerceixen els microespais, els artefactes materials, la narrativa dels museus, les activitats perifèriques, la producció literària i la iconografia, posant l'accent en els moments de canvi.
Els objectius d'aquest projecte són: 1) Crear i validar dos programari en línia per al desenvolupament i avaluació d'habilitats d'entonació, la primera per a veu cantada (Cantus) i la segona per a instruments d'entonació contínua o variable (Plectrum). Els instruments abordats amb el programa són els de vent-metall (trompeta, trompa i trombó) i entenimentada (viola, violí i violoncello), tenint en compte l'adequació del prototip avaluat a les diferències de gènere identificades en la literatura d'investigació (gèneres femení i masculí dels models d'exercicis o mostres vocals, disseny de la interfície, model de procés d'aprenentatge més relacional) i llenguatge no sexista 2) Generar coneixement pedagògic respecte dels processos d'ensenyament-aprenentatge de l'entonació en institucions d'educació musical , facilitant el treball docent en l'entrenament i avaluació d'aquesta habilitat.
Aquest projecte avalua l'impacte que l'art públic en contextos universitaris a través de diferents tipus d'intervencions artístiques, instal·lacions, performances... tenen en la sensibilització de la comunitat educativa (PDI, PAS i alumnat) respecte a la igualtat de gènere i la diversitat sexual.
L'Observatori d'lgualtat Educativa a la localitat de Manises és una iniciativa permanent d'estudi a partir de la recopilació i l'anàlisi d'indicadors educatius, així com de la seua difusió i divulgació per posar-ho al servei de la ciutadania i de les persones responsables de les institucions educatives i de polítiques del municipi. L'equip de la Universitat de València està format per la coordinació a càrrec de la professora Alícia Villar Aguilés i el professor Francesc J. Hernàndez i Dobon i amb la participació del professorat José Beltrán, Daniel Gabaldón, Sandra Obiol i Ignacio Martínez. A més, es compta amb una graduada en Sociologia, Vera Massaguer, com a tècnica de l'Observatori. Des de l'Observatori es porta a terme l'anàlisi de la informació recollida d'indicadors educatius, la redacció dels informes que se'n deriven i també es promouen accions de formació i de divulgació de les temàtiques i qüestions d'interés estudiades. És una iniciativa que es va iniciar en 2017.