Logo de la Universitat de València Logo Càtedra en Economia Col·laborativa i Transformació Digital UV Logo del portal

La Càtedra d'Economia Col·laborativa presenta un estudi sobre l'oferta d'allotjaments turístics a la ciutat de València en temps de la Covid-19

  • 27 d’abril de 2020

Els propietaris de pisos turístics mantenen l'esperança de continuar traient altes rendibilitats a partir del estiu

Accés directe al document de l'estudi (clic ací)

Els riscos sanitaris derivats del Covid-19 i les restriccions a la mobilitat que han derivat de la declaració de l'estat d'alarma han tingut conseqüències dràstiques per a l'economia espanyola i valenciana, i especialment per al turisme i tots els seus sectors associats -hostaleria i lloguer turístic, restauració, agències de viatges, entre altres l'activitat dels quals se troba paralitzada per complet.

Atés que l'expansió del sector del lloguer turístic  s'ha relacionat amb les crisis d'oferta d'habitatge que pateixen ciutats com València, Barcelona o  Madrid, la paralització del turisme i totes les activitats que es realitzen entorn d'ell ha portat a plantejar com a hipòtesis de partida si mancant demanda turística, l'oferta  de lloguer de curta duració podria estar mutant i desplaçant-se al mercat residencial amb la finalitat de minimitzar l'impacte econòmic i assegurar cert grau de rendibilitat als propietaris. Això podria haver-se reflectit de la forma més evident en una translació (o duplicació) dels anuncis d'allotjaments en plataformes com Airbnb, dedicades exclusivament al lloguer turístic, a altres plataformes com Idealista.com o Fotocasa, els principals portals immobiliaris per al lloguer residencial.

Nombre d´anuncis per districte en Airbnb

Un estudi del a Càtedra d'Economia Col·laborativa i Transformació Digital de la Universitat de València ha monitorat en les últimes setmanes l'evolució i les característiques de l'oferta turística i residencial a la ciutat de València publicada en les plataformes Airbnb i Idealista amb l'objectiu de conéixer el comportament dels agents del sector i les seues expectatives durant la crisi del Covid-19. Fins i tot emprando dades generals de la ciutat, el focus s'ha posat, especialment, en el districte cèntric de Ciutat Vella per ser aquell en el qual es concentra, proporcionalment, un major nombre de pisos turístics. L'informe elaborat llança conclusions diverses, algunes esperades i altres menys previsibles.

Entre les principals conclusions, destaca la falta d'evidència que hi haja hagut un massiu desplaçament d'immobles turístics cap a l'oferta residencial. Per a la primera etapa de la quarantena, lus anunciants o gestors d'allotjaments en Airbnb no han buscat, en termes generals, una eixida alternativa al lloguer de temporada. No obstant això, això té els seus matisos.

En aqueix sentit, si bé la immensa majoria dels anuncis mantenen els termes i disponibilitats ordinàries, sí s'ha donat una reacció visible en els anuncis publicats, principalment, per gestores professionals d'immobles (com Singular Stays, Valencia Luxury, Living Valencia o Flats Friends), presents en Airbnb, o de professionals en l'àmbit d'Idealista (com aProperties i Living València).

Al menys, un 20% dels anuncis a Ciutat Vella en Airbnb han alterat algunes de les característiques de l'oferta relacionades amb la disponibilitat o el nombre mínim de nits de reserva. Aquestes reaccions han sigut de diferent naturalesa. Una de les estratègies en Airbnb ha consistit exigir durant els mesos d'abril, maig i, fins i tot, juny, una reserva mínima d'entre 15 i 30 nits, per a tornar a exigir entre 2 o 3 nits posteriorment; un 8% dels anuncis analitzats. Una altra de les modificacions en els anuncis, la més comuna, ha consistit a manifestar falta de disponibilitat per a reserves (18% dels anuncis) o assenyalar el mes d'abril, maig o juny com no disponible per a reserves, però mantenint en major grau la disponibilitat a partir del començament de l'estiu.

Pel que a Idealista es refereix, entre mediats de març i mediats d'abril s'han publicat uns 548 anuncis en tota la ciutat i més d'13o anuncis a Ciutat Vella (veiem que cada setmana augmenta el nombre d'anuncis respecte de l'anterior). Aproximadament el 20% dels pisos es concentren a Ciutat Vella, amb una prevalença important (36%) de pisos de 60 metres quadrats o menys. Així mateix, e ntorn a un 20% de  l us anuncis publicats en aquest districte mostren una oferta de temporada . Dentre d'aquest percentatge, destaca l'aparició d'un ‘lloguer Covid’, gestionat majoritàriament per gestores professionals, que es manifesta en dues modalitats.

Calendario de Anuncio de Airbnb
Exemples de calendaris d´anuncis en Airbnb

D'una banda, els més nombrosos són aquells anuncis que adverteixen que només es lloguen fins a juny o juliol o que es lloguen per 2 o 3 mesos. D'altra banda, s'ha trobat un lloguer de temporada de preu més reduït reservat exclusivament per a persones que hagen de desplaçar-se temporalment a València amb motiu de la crisi sanitària, com a personal sanitari i d'emergències. Hasta 7 anuncis gestionats per Living València en Idealista, alguns d'ells anunciats en Airbnb sense disponibilitat.

Per tot això, no s'ha produït una baixada significativa en els preus del lloguer de temporada i turístic, l'oferta del qual tendeix a mantindre's, almenys, en el curt termini. En línia amb el que han manifestat representants del sector turístic com FEVITUR, aquestes estratègies a curt termini podrien estar relacionades amb una previsió de normalitat a partir de l'estiu, amb el que els gestors s'estarien resistint en aquest temps a canviar l'ús dels immobles.

Finalment, pot afirmar-se que ens trobem en una fase inicial amb un elevat grau d'incertesa social i econòmica i inseguretat jurídica que no permet adoptar estratègies a mitjà o llarg termini, la qual cosa ha suposat que els particulars no prenguen mesures d'arrendament alternatives de moment i que les gestores professionals hagen adoptat mesures amb efectes a curt o a mitjà termini, però sense una consistència en el temps.

 

Llista d'enllaços: