Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

CEOs aliens a la família: el repte de transformar la gestió sense despersonalitzar l'empresa familiar

  • 21 de maig de 2025
Image de la noticia

València, 21 de maig de 2025. Sota el títol “Convidats a casa: el repte de dirigir una empresa familiar sense ser de la família” la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV), promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), EDEM Escola d'Empresaris, l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV), i que compta amb la col·laboració de CaixaBank i Broseta, ha celebrat un nou desdejuni-tertúlia. 
 

La trobada ha reunit dos professionals que lideren empreses familiars sense formar part del nucli fundador: Mª Ángeles Bartolomé, directora General de Grup Ballester, i Raúl Martin, CEO de Família Martínez, els qui han compartit la seua experiència moderats per Juan Nabás, investigador de la CEFUV i professor d'EDEM. 


Durant el col·loqui, s'han abordat els desafiaments i oportunitats que implica liderar una empresa familiar sense formar part de la família fundadora, una situació cada vegada més habitual en el context empresarial actual.



Connexió amb la cultura empresarial


Tots dos ponents han coincidit que un dels principals desafiaments en assumir la direcció d'una empresa familiar és comprendre a fons la seua història, els seus valors i la seua manera de fer les coses. La incorporació de perfils externs pot ser una via de professionalització, però exigeix una integració respectuosa amb la cultura existent.
 

Mª Ángeles Bartolomé ha explicat que el seu repte inicial va ser aportar una visió externa sense desdibuixar l'essència de l'empresa: “Una empresa familiar ha de professionalitzar-se, però sense perdre les seues arrels”. Per a aconseguir-ho, va destacar la importància de passar temps amb la família propietària, entendre el seu llegat i alinear-se amb els seus objectius a llarg termini.



Construir la confiança, pas a pas


Tant Bartolomé com Martín han coincidit que la confiança no s'imposa, sinó que es guanya en el dia a dia. En la seua experiència, els moments de major pressió solen ser decisius per a consolidar la relació entre la direcció professional i la propietat.
 

En paraules de Raúl Martín, “Soc una frontissa entre l'empresa i la família; la confiança es guanya a poc a poc al llarg del procés”. Va subratllar que aquest tipus de lideratge requereix col·locar-se en tots dos costats, comprenent les lògiques empresarials sense perdre de vista les motivacions familiars.


 

De l'instint als processos: propòsit i professionalització


Els ponents han abordat també la necessitat d'evolucionar des d'una gestió basada en la intuïció —habitual en les primeres generacions— cap a models més estructurats. Aquest pas, van assenyalar, no ha d'implicar una ruptura amb el passat, sinó una adaptació conscient als nous contextos.


En el cas de Família Martínez, eixa evolució es va traduir en la reformulació del seu propòsit. Segons Martín, “el concepte de família està implícit en la nostra manera de fer les coses i de la manera en la qual ens relacionem i desenvolupem. La nostra visió és millorar el dia a dia de les persones a través de l'alimentació i, per a això, la nostra essència d'empresa familiar ens guia en aspectes com el fer bé les coses, el respecte a les persones, i l'ambició de millorar cuidant de tots els components de la nostra gran família”.



Un lideratge amb sensibilitat i sintonia


Des de les seues respectives trajectòries, tots dos van subratllar que la clau per a liderar amb èxit una empresa familiar sense pertànyer a ella passa per actuar amb sensibilitat, paciència i una comprensió profunda del llegat que representen. Van coincidir també en la necessitat de construir relacions basades en la sintonia i el respecte cap a la història i els valors de la família fundadora.


Mª Ángeles Bartolomé ha posat l'accent en la responsabilitat que implica liderar una empresa familiar sense formar part de la família fundadora. Ha explicat que “ser *CEO d'una empresa familiar sense ser de la família suposa assumir la direcció amb la responsabilitat de mantindre i enaltir el llegat que posseeix”. En la seua opinió, conèixer la història de l'empresa és fonamental per a assumir-la com a pròpia i traslladar eixe sentit de pertinença a la resta de l'equip. “Els meus socis no volen dividends, volen llegat”, ha afirmat, subratllant així la importància de preservar l'essència del projecte enfront d'una visió purament financera. Per a Bartolomé, eixe compromís compartit és el que converteix al capital humà en el veritable motor de l'organització.



Més enllà dels números: el valor diferencial de l'empresa familiar


En la part final de la trobada, Raúl Martín ha volgut posar en valor el paper fonamental que les empreses familiars exerceixen en el teixit econòmic i social del país. Al seu judici, la seua aportació va molt més allà dels resultats financers: “Tant la seua essència com el seu valor i el seu impacte social són claus per al desenvolupament del nostre país”, ha afirmat.


Per part seua, Mª Ángeles Bartolomé ha subratllat que la rendibilitat en aquesta mena d'organitzacions no es mesura exclusivament en termes econòmics. Ha destacat la importància de factors intangibles com el valor històric del negoci, la singularitat de l'actiu, el vincle amb el client o l'experiència dels usuaris, elements que —ha assenyalat— no sempre tenen el mateix pes en empreses no familiars.



Integració cultural i professionalització: un equilibri necessari


Finalment, l'investigador Juan Nabás ha posat el focus en la importància d'una integració efectiva entre la direcció externa i la cultura pròpia de l'empresa familiar. Ha assenyalat que, “quan un professional extern a la família empresària aporta una sòlida formació, experiència diversa i habilitats complementàries, la seua contribució pot ser decisiva per al creixement i professionalització de l'empresa familiar”. No obstant això, ha subratllat que eixa contribució només serà efectiva si s'acompanya d'un compromís real amb els valors i objectius de l'organització: “Perquè aquesta integració siga realment exitosa, és essencial que el professional compartisca i integre els valors propis de l'empresa, i es comprometa amb els seus objectius tant econòmics com no econòmics, entenent el propòsit i la identitat que caracteritzen a aquesta mena d'organitzacions”.


L'esdeveniment ha posat en relleu la importància d'una gestió professional i compromesa amb els valors fundacionals de l'empresa familiar, així com la necessitat d'avançar en la seua professionalització sense perdre la seua essència.

Imatges: