Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

Els valors compartits: clau de l'eficàcia dels equips de direcció en les empreses familiars

  • 1 de juliol de 2024
Els valors compartits

La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV) promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), EDEM Escola d'Empresaris, l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV), i que compta amb el patrocini de CaixaBank i Broseta, ha organitzat la VII Jornada d'Empreses Familiars en el Món. En aquesta ocasió, ha comptat amb la col·laboració especial de l'Associació Espanyola de Directius (AED), per a presentar i debatre sobre l'atracció del talent directiu, la gestió de la diversitat en els equips directius, i les tensions entre el canvi i la continuïtat en els equips de les empreses familiars.

L'obertura de la Jornada ha corregut al càrrec de la presidenta d'EDEM Escola d'Empresaris, Hortensia Roig, qui ha destacat: “Creiem que la vida és un aprenentatge continu. Un factor necessari per a créixer i sobreviure en un entorn vertiginós i en continu canvi és l'educació, perquè hem d'estar permanentment formant-nos". Així mateix, ha afegit que la clau és que “les empreses familiars més longeves i més fortes no són les que no tenen problemes, sinó les que fins i tot tenint-los saben com solucionar-los”.

Enguany per a analitzar el cas d'Austràlia ha tingut lloc una ponència per part del professor Mariano Heyden de la Universitat de Monash (Austràlia) qui ha presentat “El rostre canviant de l'alta direcció en les empreses familiars: tensions de continuïtat i canvi”. Durant la seua ponència ha destacat una evolució significativa en la gestió de les empreses familiars.

El professor Heyden ha assenyalat que, tradicionalment “la major preocupació de les empreses familiars era l'elecció del successor dins de la família. No obstant això, informes recents revelen un canvi de tendència: una proporció creixent d'empreses familiars estan disposades a contractar directors executius externs, mantenint la propietat dins de la família”.

Referint-se a aquest estudi, Heyden ha volgut subratllar que “el 55% de les empreses familiars espanyoles no estan dirigides per membres de la família. Aquest canvi respon a diversos factors clau que influeixen en la successió dins d'aquestes empreses, incloent-hi l'harmonia familiar, la disponibilitat i desenvolupament del lideratge, l'especialització en capital humà, la percepció d'oportunitats d'ocupació i la fusió d'actius. El fenomen de la successió discontínua del lideratge familiar és un fet cada vegada més probable”.

Com a conclusions d'aquesta primera presentació, s'ha destacat que “les empreses familiars no poden donar-se el luxe de pensar en la successió de la següent generació, sinó almenys dues generacions per davant”.

A continuació, Laura Constanzo, professora de Southampton Business School, ha presentat el cas del Regne Unit amb la ponència “La presa de decisions en el context de l'empresa familiar”. En la seua intervenció, ha destacat els aspectes positius de la presa de decisions en les empreses familiars, malgrat les crítiques comunes sobre les seues ineficiències.

Costanzo ha subratllat que, “encara que sovint es parla de les ineficiències en les empreses familiars, aquestes organitzacions tenen molts avantatges en termes de rapidesa i eficiència en la presa de decisions. Aquests avantatges es basen principalment en la confiança, l'harmonia, la benevolència i el compromís, valors que són fonamentals en la cultura organitzacional de les empreses familiars”.

No obstant això, Costanzo també ha assenyalat que “aferrar-se als èxits passats, a l'acumulació de recursos i al manteniment de l'harmonia i la continuïtat poden considerar-se incompatibles amb una orientació empresarial”. A més, ha destacat la complexitat de la gestió en les empreses familiars, que han de considerar diferents perspectives: la familiar, la de propietat (especialment si està separada de la família, encara que això no és comuna) i la de direcció.

Per a debatre i analitzar aquests reptes exposats en el talent, equips directius i comandaments intermedis de les empreses familiars, ha tingut lloc una taula redona, a la qual s'han incorporat a més dels professors, els empresaris familiars José Vicente López (CEO Mercadalia Group), Marcelo Montilla (VP Strategy & Business Process Improvement d'Atlàntica Agrícola) i Leonor Saiz (directora de Relacions Institucionals i Externes de Família Martínez), moderats per Jesús García (president de la AED a la Comunitat Valenciana i director de EY Europe West BMC EY Private Leader).

José Vicente López ha manifestat que “per a fer créixer una empresa, siga familiar o no, el primer és tindre un projecte que siga coherent, que siga ben gestionat, i tindre una cultura empresarial que forme la reputació de l'empresa i que reflectisca els valors de la família” .També ha volgut ressaltar que “és impossible atraure talent sinó comptes amb una bona reputació i un projecte excel·lent com a empresa. No pots parlar del diví i l'humà, sinó posseeixes un projecte ben assentat i amb els peus en la terra.”.

Per part seua, Marcelo Montilla en referència a com diferenciar-se de les altres empreses familiars o no familiars ha manifestat “no podem deixar de ser referència aportant valor al món des de l'apoderament d'equips fins a la cerca de l'excel·lència en solucions d'alt valor. El dia que deixem d'evolucionar i crear valor “estarem” morts. Volem ser els "cuiners" del món de solucions per a una agricultura més sostenible. Invertim en tecnologia per a adaptar-la als nous hàbits dels consumidors i a les seues necessitats”. Així mateix, ha destacat que “els directius no familiars són atrets pels valors i la visió de l'empresa. Una vegada dins, per al seu èxit, la família i el directiu han d'estar alineats”.

Leonor Saiz ha volgut afegir que “els directius externs en una empresa familiar tenim el deure d'abordar els desafiaments amb una combinació de respecte per l'ofici i una visió estratègica imparcial, fusionant l'herència familiar amb la innovació necessària per a mantindre el llegat sense perdre els valors”.

Com a reflexions finals el moderador de la taula redona, Jesús García ha destacat que “l'empresa familiar ha de continuar incrementant la seua grandària per a ser més competitiva i per a fer-ho ha de tindre un pla que aprofite les capacitats dels directius familiars i no familiars per a executar els seus plans de creixement”. Així mateix, “els directius no familiars i els familiars han de conéixer i assumir els valors de l'empresa, de la família i aportar tot el que puguen a aconseguir aconseguir el pla de l'empresa familiar i de la família. Per tant, les famílies han de conéixer també els plans dels directius per a proporcionar-los unes bones carreres professionals”.

“Crec que no hi ha una recepta única per al desenvolupament de l'empresa familiar si no que caldrà reflexionar en cada situació important quina és la millor decisió a prendre i per això aquests fòrums són tan necessaris” ha remarcat, García.

Imatges: