Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

EMPRENEDORIA EN FAMÍLIA: EL CAS DE LES EMPRESES JOVES, FAMILIARS I DE BASE TECNOLÒGICA

  • 23 de setembre de 2022
Image de la noticia

Es diu que les empreses de nova creació neixen amb el suport d'una o diverses de les anomenades 4 “F” (Family, Friends, Funds and Fools). L'emprenedoria empresarial per part de membres d'una mateixa família (germans/es, cosins, matrimonis o ascendents/descendents) és un fenomen molt comú, però poc analitzat i comprès. Se sol parlar de la idiosincràsia de l'empresa familiar en empreses establertes, ja en processos propers a la successió a la direcció, o fins i tot en segones i successives generacions familiars. Però, què té d'especial emprendre una nova aventura empresarial amb altres membres de la família? què aporta i què implica treballar amb membres de la família a les etapes inicials d'un projecte empresarial?

En aquest esmorzar coneixerem l´experiència de dues empreses joves, de base tecnològica, i fundades per membres d´una mateixa família: Aerox i VisualNAcert. Raúl Cortés (Aerox) i Mercedes Iborra (VisualNACert) ens parlaran de la seva experiència d'emprenedoria amb el germà i la germana respectivament. Dos casos de membres de famílies empresàries i emprenedores, materialitzats en dues noves empreses que estan demostrant excel·lents resultats i grans perspectives de creixement.

Els familiars que emprenen junts transmeten valors de compromís i responsabilitat

El passat, divendres 23 de setembre, la Càtedra d´Empresa Familiar (CEFUV) promoguda per l´Associació Valenciana d´Empresaris (AVE), l´Escola d´Empresaris (EDEM), l´Institut Valencià per al´Estudi de l´Empresa Familiar (IVEFA), l´Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV), i que compta amb el patrocini de CaixaBank i Broseta, ha celebrat un nou esmorzar-tertúlia sota el títol “Emprenedoria en Família: el cas de les empreses joves, familiars i de base tecnològica”.

Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la Càtedra d'Empresa Familiar (CEFUV), ha introduït l'esmorzar assenyalant que l'emprenedoria empresarial per part de membres d'una mateixa família (germans/es, cosins, matrimonis o ascendents/descendents) ) és un fenomen molt comú, però poc analitzat i comprès. Escribá ha destacat que se sol parlar de la idiosincràsia de l'empresa familiar en empreses establertes, ja en processos propers a la successió en la direcció, o fins i tot en segones i successives generacions familiars, però és important posar sobre la taula que les relacions de família també es donen a les noves aventures empresarials. Per analitzar aquest aspecte, s'ha celebrat un col·loqui amb Mercedes Iborra (VisualNACert) i Raúl Cortés (Aerox) emprenedors que han establert recentment juntament amb altres membres de les seves famílies, noves empreses de base tecnològica, i amb una trajectòria excel·lent.

VisualNACert és una empresa creada el 2014, de la mà de dues germanes emprenedores, Mercedes i Lucía, dedicada a dissenyar solucions digitals de gestió per a empreses del sector agroalimentari, per a agricultors i per a les indústries relacionades.

Mercedes Iborra, directora d'estratègia de VisualNACert, ha destacat que l'avantatge principal de l'emprenedoria en família és que entre les germanes fundadores hi ha una gran complicitat: “compartim valors i ètica, també flexibilitat i agilitat en la presa de decisions, sense oblidar que afrontem juntes els èxits i els aprenentatges. Som molt afortunades perquè estem construint juntes el projecte de les nostres vides, generant impacte a l'agricultura en una empresa amb propòsit”.

D'altra banda, Aerox és una empresa nascuda des d'una altra empresa familiar del sector químic en tercera generació. Dos germans, juntament amb un equip d'innovadors i experts idealista, es va plantejar transformar la mentalitat de la societat a través de les energies renovables. La seva activitat consisteix a dissenyar i fabricar els materials per a les pales dels aerogeneradors, i en poc temps ha esdevingut un referent dins del sector i guanyar-se la reputació d'empresa fiable, capacitada per abordar amb èxit tota mena de projectes.

Raúl Cortés, CEO d'Aerox, ha volgut destacar a la seva intervenció que “un dels aspectes a destacar d'emprendre amb la família és el fet que la nova empresa neix amb una cultura i valors molt marcats per la pròpia relació de família entre els fundadors. El compromís amb el projecte, la responsabilitat, l'honestedat i el respecte són valors molt característics de l'empresa familiar, i en canvi no tan presents a les primeres etapes d'un altre tipus d'empreses. Al meu entendre aquesta és una de les diferències (positives) més importants com a emprenedor.”

Durant el col·loqui, els ponents han posat en valor que l‟aprofitament d‟oportunitats d‟emprenedoria per part de membres d‟una mateixa família aporta aspectes positius, com la imatge de proximitat i honestedat, il‟existència d‟uns valors àmpliament compartits i consolidats en la família . Això és molt més difícil daconseguir en les noves empreses sense aquest component familiar. La confiança i el projecte comú faciliten la flexibilitat en la presa de decisions. Així mateix, han destacat que és important que cada membre de l'equip (familiar o no familiar) tingui ben definit el rol i que hi hagi una cadena de comandament ben definida. La professionalització dels òrgans de gestió i la inclusió de persones alienes a la família aporten disciplina i ajuden a separar els aspectes familiars dels professionals. Ambdós ponents han coincidit que més enllà de la transmissió d'unes accions o d'un projecte empresarial, l'important és transmetre a les properes generacions valors associats a l'esforç, el compromís i la dedicació al projecte professional i la recerca d'un propòsit en les activitats que desenvolupem a la nostra vida.

A les conclusions de l'esmorzar, el director de la Càtedra, Alejandro Escribá ha destacat la importància d'abordar el paper de la família a l'àmbit de l'emprenedoria. La seva aportació abasta no només l'àmbit financer, sinó també el valor del compromís, la dedicació i la cura mutu entre els membres familiars dels equips 

emprenedors. Els valors d'honestedat, propòsit i perspectiva a llarg termini sumen molt els projectes d'emprenedoria. La comprensió de la dimensió familiar en els nous negocis, fins i tot en els més tecnològics, pot ser fonamental perquè aquests projectes se sustentin en el temps i creixin evitant, abans que sigui tard, les tensions que poden provenir de relacions família-empresa malament enfocades.

Més informació a www.cefuv.org

Imatges: