.jpeg)
València, 24 d'octubre de 2025.- La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV) ha abordat la complexitat dels processos de successió en les empreses familiars quan aquests s'allunyen dels models més convencionals. Sota el títol “Més enllà del relleu habitual: escenaris i aprenentatges en l'empresa familiar”,la CEFUV, promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) , EDEM Escola d'Empresaris, l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA) , l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV) , i que compta amb la col·laboració de CaixaBank i Broseta, ha celebrat un desdejuni-tertúlia que ha reunit a destacats representants del teixit empresarial valencià per a reflexionar sobre els reptes actuals de successió dins de les empreses familiars.
En aquesta ocasió, han participat Marta Gil, directora de Caxton College, i Javier Gandia, CEO de Bodegas Vicente Gandia, els qui han compartit les seues experiències en la direcció de dues companyies familiars amb trajectòries molt diferents, però unides per una visió comuna: la importància de gestionar el relleu generacional des de la preparació, la comunicació i la professionalització.
Una successió gradual i basada en els valors
Marta Gil ha explicat com el relleu en Caxton College, centre educatiu amb 1.650 alumnes i 400 empleats, s'ha desenvolupat de manera gradual i natural: “En la nostra empresa familiar hem realitzat una successió molt gradual, quasi imperceptible, gràcies a una filosofia d'immersió del familiar més jove en les activitats directives des de molt de temps arrere, juntament amb una participació activa i amb autonomia en les diferents àrees del centre”.
També ha subratllat que “Els valors han perdurat intactes, encara que l'estil de lideratge ha evolucionat cap a una societat que demanda major flexibilitat, canvis àgils i atenció a les necessitats emocionals”.
Durant el procés, Gil va impulsar la creació d'una nova estructura en l'equip de direcció docent i una estratègia clara perquè tot el personal comprenguera els objectius i valors de la institució: “Ha sigut essencial comunicar molt bé l'estratègia. Els directius necessitem temps per a pensar i els càrrecs intermedis han d'estar ben formats. Un mediador extern també ens va ajudar molt en les etapes clau del relleu”, ha assenyalat.
Com a repte de futur, la directora advoca per involucrar des d'edats primerenques a les noves generacions en el Consell de Família, per a reforçar el seu sentit de pertinença i compromís amb el projecte.
Diversificació i consens davant un entorn global i canviant
Per part seua, Javier Gandia, quarta generació al capdavant de Bodegas Vicente Gandia, ha relatat com l'empresa vitivinícola ha hagut d'adaptar-se als grans desafiaments del sector: “El món del vi és molt bonic, però extremadament complex. Les adversitats dels últims anys, amb collites desastroses pel canvi climàtic i un corrent anti-alcohol per part d'organismes europeus ens va obrir els ulls per a diversificar en altres sectors”, ha explicat.
La companyia va decidir incorporar un consultor extern i definir clarament els rols dels membres de la família per a afrontar una nova etapa: “El meu germà es va encarregar de la diversificació i jo vaig prendre les regnes del celler. Definir bé els rols i mantindre el consens són claus quan s'escomet un canvi de direcció”, ha afirmat.
Gandia ha recordat la figura del seu pare com a “gran referent”; en el procés successori i ha subratllat que la crisi va ser també una oportunitat per a replantejar l'estratègia empresarial.
El relleu generacional, un procés que se sembra amb temps
Com a conclusió comuna, tots dos ponents van coincidir que el relleu generacional requereix temps, acompanyament i confiança: dotar-se d'un equip que assistisca en el procés, mantindré la coherència amb els valors fundacionals i cuidar el vincle familiar són aspectes essencials per a garantir la continuïtat del projecte empresarial.
Per a finalitzar, Alejandro Escribá, director de la CEFUV ha resumit les principals aportacions dels ponents, destacant la importància que, per al nou líder, té la generació de confiança entre tots els stakeholders (accionistes, empleats, clients, proveïdors...) , dotar-se d'una estructura de suport sòlida i professional, tant en el nivell de l'equip directiu com en el govern corporatiu de l'organització. També ha assenyalat que una comunicació clara d'objectius i plans a llarg termini, i bidireccional, per a escoltar les inquietuds i suggeriments dels diferents grups d’interès, constitueixen un pilar fonamental en aquest procés de generació de confiança.
Imatges:








