Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

Les històries familiars, clau per a preservar el llegat i assegurar la continuïtat empresarial

  • 7 de novembre de 2025
Image de la noticia

València, 07 de novembre de 2025. La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV) , promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) , EDEM Escola d'Empresaris, l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA) , l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV) , i que compta amb la col·laboració de CaixaBank i Broseta ha organitzat hui la VIII Jornada d'Empreses Familiars en el Món, amb l'objectiu de presentar i debatre l'impacte de les narratives familiars en l'empresa familiar.

La presidenta de EDEM Escola d'Empresaris, Hortensia Roig, ha inaugurat la huitena edició de la jornada "Empresa familiars en el món", celebrada un any més en les instal·lacions de EDEM, per a debatre l'impacte de les narratives familiars com a eina estratègica en l'empresa familiar. Durant la seua intervenció, ha posat en valor el paper de l'empresa familiar com a motor de continuïtat i compromís intergeneracional, destacant la seua vocació de llarg termini i la importància de preservar els valors fundacionals. Així mateix, ha subratllat que la capacitat per a afrontar i resoldre els problemes és un factor clau en la continuïtat i la longevitat de les companyies.

La trobada ha reunit dues figures internacionals de referència en l'anàlisi de les narratives familiars: Allan Discua, de Lancaster University, i Alexandra Dawson, de Concòrdia University. Tots dos experts han compartit les troballes més recents de les seues investigacions, oferint una perspectiva global i actual sobre el paper de les històries en l'empresa familiar.

Durant la seua intervenció, el professor Allan Discua ha subratllat el paper essencial que juguen les narratives en la construcció i transmissió de la identitat empresarial. "Totes les famílies empresàries tenen una història que contar, una llegenda que complir, una tragèdia que lamentar", ha afirmat, destacant com les històries permeten articular la cultura organitzacional i reflecteixen valors, mites i aprenentatges compartits al llarg de generacions.

Discua ha assenyalat que les narratives familiars ajuden a vincular el present amb els records, i permeten pensar en el camí que ha de seguir-se. En aquest sentit, ha abordat el repte de la successió, un tema que moltes famílies eviten per la seua càrrega emocional, però que resulta clau per a preservar el llegat. "El millor és ser capaços de creure en una història: saber d'on venim, quines són les nostres arrels, què va funcionar, què no, i per què seguir avant", ha conclòs.

Per part seua, la professora Alexandra Dawson ha subratllat el valor de les narratives com a eina essencial per a comprendre en profunditat les dinàmiques de les empreses familiars. "Les narratives poden descobrir el que els números per si sols no poden, revelant dinàmiques ocultes com a emocions, motivacions, identitats i relacions en les famílies i els seus negocis", ha afirmat. Així mateix, ha destacat que "les narratives poden ajudar a interpretar rols i comportaments al llarg del temps, enfortir la continuïtat i preservar la identitat i els valors compartits a través de les generacions". 

Dawson ha posat el focus en la importància de motivar a les noves generacions, promovent la confiança en els successors, integrant-los en la presa de decisions i oferint-los espais d'autonomia i pertinença. Com a missatge central, ha reivindicat la "innovació a través de la tradició", recordant que l'objectiu no és paralitzar l'organització, sinó transmetre la seua història dins de la seua pròpia evolució.

Després de les ponències acadèmiques, la jornada ha continuat amb una taula redona que ha permés contrastar la visió investigadora amb l'experiència directa d'empresaris familiars. Moderada per Alejandro Escribá, director de la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València, la sessió va comptar amb la participació d'Ignacio Alberola (CEO Family Office L'Espanyola) , Fátima Zamorano (vicepresidenta del Grup AZA) i Federico Martín (CEO de Transports Martín) , al costat dels professors Allan Discua i Alexandra Dawson.

Ignacio Alberola ha compartit la trajectòria de L'Espanyola, empresa familiar amb més de 85 anys d'història, destacant com la tradició ha sigut el motor de la seua transformació tecnològica. "L'Espanyola, guiada per la visió innovadora de la família Alberola, ha fet de la tradició d'emplenar olives, un motor d'innovació oberta i de transformació tecnològica, mantenint-se a l'avantguarda del sector i reafirmant el seu leit motiv - Una Oliva Com Cap", ha afirmat. També ha subratllat la importància de preparar a les noves generacions, creant espais on puguen recollir el coneixement dels seus predecessors i desenvolupar tot el seu potencial.

Per part seua, Fátima Zamorano ha aportat la visió del Grup AZA, empresa familiar amb més de 111 anys d'activitat. Així, ha posat el focus en la importància de compartir els aprenentatges que sorgeixen dels errors, una pràctica poc habitual entre empresaris. "Els empresaris no comptem els errors i d'ells s'aprén un munt. Cal posar límits i a la nostra família contar el que no ha funcionat", ha assenyalat. També ha destacat el valor dels lobbies empresarials com a espais d'enriquiment i connexió, i ha subratllat la utilitat de les històries compartides entre empreses familiars com a font de reflexió sobre la governança i la presa de decisions .

Federico Martín, representant de la quarta generació de Transports Martín, ha posat el focus en la professionalització i l'arrelament dels treballadors com a pilars de continuïtat. Ha reivindicat la necessitat d'abordar els temes incòmodes, prioritzant sempre l'empresa, i destacant el valor de la humilitat i el treball en equip com a llegat transmés durant més d'un segle.

Com a tancament, Alejandro Escribá ha compartit una reflexió personal sobre els valors heretats del seu pare, destacant que "aqueixos valors de no danyar m'han quedat molt arrelats; és una història de fracàs, però d'èxit en l'aprenentatge".

Les conclusions de la jornada han posat en valor el poder transformador de les històries familiars en l'empresa. S'ha destacat que les narratives ben construïdes no sols expliquen comportaments, sinó que ajuden a consolidar valors, connectar generacions i construir el llegat. La comunicació, la transparència i el sentit de pertinença han sigut identificats com a elements clau per a enfortir la continuïtat i afrontar la complexitat de les decisions empresarials més enllà del racional.

Imatges: