En aquest Webinar es parlarà sobre “La relació educativa. Tècniques i estratègies per a la intervenció amb adolescents en risc”. La seua duració serà de 60 minuts, el 24/10/2018 a les 17:30h, impartit per José Javier Navarro Pérez, doctor per la Universitat de València i la Universitat Jaume I i director de la Càtedra Luis Amigó.
Què és i com es gesta la relació educativa? La construcció d'aquesta tradició metodològica per a la intervenció deriva de dues grans perspectives en intervenció social: la relació d'ajuda assentada en posicionaments clàssics, tant de la psicologia humanista (Rogers, 1967) com derivat de l'ús de diversos enfocaments del treball social cas (Harris-Perlman, 1973), la Pedagogia Social Comunitària (Freire, 1975) i l'aprenentatge inclusiu (Ainscow, 1998).
La convergència d'aquestes tradicions es tradueix en una pràctica quotidiana de relació amb adolescents. Adolescents que en molts casos fugen del “tuf” adult: de les seues exigències, posicionaments, normes, límits, orientacions… no obstant això des del rol d'educadors en sentit ampli i no limitat exclusivament a la competència professional, la relació educativa és una posició metodològica poderosíssima que permet acostar-nos al món afectiu per a interactuar i establir dinàmiques d'acompanyament. La relació educativa es compon d'una sèrie d'eines que inclouen competències inspirades tant en el “saber fer” (apreses) com el “saber ser” (innates) i que permetran al professional promoure dinàmiques positives.
Els adolescents manquen de la maduresa per a demanar ajuda conscient i explícita. Moltes ocasions ho fan amb crits d'atenció, amb actituds despòtiques, passives, exaltades, acompanyades d'agressivitat o d'altivesa. Per tant, els professionals hem de generar alternatives per a aproximar-nos al perimundo d'aquests amb serenitat, per a penetrar en la seua dimensió afectiva i ser acceptats. Mitjançant el present Webinar tractarem d'analitzar algunes dimensions clau per a la construcció de la relació educativa: el temps, l'espai, l'etapa inicial, actituds del professional que poden limitar… Avaluarem alguns elements que faciliten la relació, les fases en la intervenció professional amb adolescents i el posicionament davant determinats conflictes o com confrontar dilemes ètics. Abordarem els espais per a la intervenció des de mig obert, residencial i recursos amb major o menor grau de llibertat per a l'adolescent (des de centres de Justícia Juvenil a Centres de Dia de Menors). A mesura que anem avançant, descobrirem algunes estratègies que faciliten la relació educativa basades en l'experiència de la intervenció amb adolescents i en la reflexió derivada d'aquesta.