El llenguatge construeix i ens fa pensar, instaura realitats en la nostra ment i ens alegra o ens entristeix. Si els adults som permeables al que la resta de persones ens diuen, els xiquets ho són molt més.
Sense adonar-nos a vegades podem dir-los coses als xiquets i als bebés que poden ser contraproduents i que poden fer-los sentir malament, tristos, mancats de confiança o jutjats de manera injusta.
Quines són algunes de les coses que mai cal dir-los als xiquets?
NO PLORES
A vegades podem sentir-nos una mica atabalats per les llàgrimes dels fills, que ploren o s'emocionen per qualsevol cosa. Però si els diem ‘no plores’, estem invalidant tant els seus sentiments com la seua manera d'expressar-los.
Hem de recordar que els xicotets són més emocionals que nosaltres i s'expressen així perquè no tenen totes les eines per a fer-ho de manera verbal. Podemos tirar-los una mà, preguntant-los perquè estan tristos, dient-los que nosaltres també plorem a vegades i que no passa res per plorar.
NO ÉS PER A PUNT
Per als xiquets qualsevol cosa pot ser una tremenda il·lusió o una profunda decepció i expressar-se concorde a les seues sensacions. Si menyspreem la seua manera de sentir, estem menyspreant la seua manera de veure les coses, de la qual tant hem d'aprendre els adults. Encara que estiguen expressant tristesa per no poder anar a la platja, hem d'intentar expressar-nos de manera respectuosa, dient ‘sé que et fa il·lusió, però no podrem anar’ o ‘lamente fer-te sentir així, però no podrem anar’.
SI TU… JO…
Si comencem a fer barates i suborns i ens acostumem a fer aqueix *tripo de tractes amb els xiquets, pot ser una cosa que es gire en la nostra contra, perquè potser ens diu que no netejarà la seua habitació si no li comprem un joguet.
En canvi és més saludable ensenyar al xiquet la gratitud des de ben d'hora. ‘Gràcies per ajudar-me, sense tu no hauria pogut fer-ho’, ‘encara sort que eres ací amb mi, la teua ajuda ha sigut molt important!’. D'aquesta manera fem sentir útils i importants als xiquets.
HO HAS FET MOLT BÉ
Encara que sempre cal felicitar els xiquets quan fan alguna cosa bé, hem d'intentar centrar l'atenció en el camí fins al resultat i no en el premi. En comptes de ‘has aprovat quin bé!’ és preferible ‘has estudiat moltes hores, has parat atenció en classe i has fet els deures, gràcies al teu esforç has aprovat!’.
HO ENTENDRÀS QUAN SIGUES MAJOR
El xiquet té preguntes i dubtes i no se li expliquen. Dient això, se'ls transmet que els xiquets no tenen dret a respostes, que són ximples i que els majors són els llestos i els que saben tot. I és paradoxal, perquè aquestes frases se solen dir quan no se'ls sap què contestar. És més saludable dir ‘Saps què? No sé quina és la resposta, però si vols podem intentar esbrinar-la junts’.
JA NO ET VULL
L'enorme malestar que un xiquet pot sentir en escoltar una cosa així és descomunal. Nosaltres sabem que no és cert, però ells no diferencien quan diem de debò una cosa i quan fem broma. Un bebé ha de créixer sabent que els seus pares li estimen de manera incondicional. Per això, en comptes de dir ‘eres dolent, ja no et vull’, cal usar fórmules com ‘no m'agrada com t'has comportat’ o ‘m'ha fet sentir trista com t'has comportat’.