Logo de la Universitat de València Logo Càtedra de privacitat i transformació digital Microsoft-UV Logo del portal

Viabilitat jurídica en l'ús de Xarxes Socials per a la innovació educativa

  • 1 de març de 2022
Professors Ferdinando Insaguine (iz.) i Ricard Martínez (der.). (crèdit: Càtedra Microsoft)
Professors Ferdinando Insaguine (iz.) i Ricard Martínez (der.). (crèdit:Càtedra Microsoft)

El professor Ricard Martínez M., director de la Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft-Universitat de València, va participar el dimarts 1r de març en el V Congrés Internacional Dret a l'Educació, Innovació Docent i Millora Educativa. Va plantejar que les universitats han d'assistir als docents en el compliment de les normes legals quan usen eines tecnològiques com les Xarxes Socials.

En la seua ponència “Requeriments normatius per a l'ús d'eines socials amb finalitats d'innovació educativa”, el professor Martínez va proposar que no solen existir en els procediments d'innovació docent en l'àmbit de les Tecnologies de la informació i de la Comunicació (TIC) procediments interns reglats per a encausar el compliment normatiu jurídic. Això malgrat que, com a principi general, aqueixes activitats estan sotmeses i subjectes al Dret.

“Usualment, la innovació docent universitària es produeix en el context del lliure exercici de la capacitat investigadora i la llibertat de càtedra”, va explicar. “No obstant això, en moltes ocasions, succeeix sense ser subjecte o subjecta a cap mena de procediment i mancant de tota mena d'assistència legal per part de l'organització”.

Així, per exemple, si un professor munta un repositori per a l'analítica de dades, la institució universitària correspondria fer una avaluació de l'impacte que tindria en la protecció de dades. Addicionalment, hauria d'existir “un protocol que indique la manera en què la universitat suportarà el procés d'innovació docent quan estiga sotmés al dret”, va afegir l'acadèmic.

Les pràctiques innovadores en educació universitària s'han centrat fonamentalment en Xarxes Socials i Aplicacions. En aquest sentit, s'ha vist, per exemple, que els professors solen obligar els estudiants a registrar-se en una xarxa social, a vegades contra la seua voluntat pese que per a això es requereix el seu consentiment lliure. “La pregunta és si una institució universitària va ponderar, o el professor va poder preguntar a algú, si aqueix esforç d'innovació docent té plena garantia jurídica”, va indicar Martínez.

Amb tot, l'acadèmic va suggerir que no es pot reduir la innovació docent esgrimint com a argument el Dret. Això perquè en l'últim temps, s'ha fet un esforç de perfeccionament de l'ordenament jurídic en la matèria. “El que es requereix”, va concloure el professor, “és una inversió estratègica de les organitzacions per a fer aqueixa innovació docent viable”.

Congrés Internacional

El V Congrés Internacional Dret a l'Educació, Innovació Docent i Millora Educativa es va realitzar els dies 28 de febrer i 1r de març i va ser patrocinat per la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana, Facultat de Dret de la Universitat de València i el Centre de Formació i Qualitat Manuel Sanchis Guarner”.

En el següent vídeo es pot veure la ponència del professor Ricard Martínez M. a partir del minut 24:43.