Logo de la Universitat de València Logo del portal

  • Grup d'investigació DATS

Resultats de la cerca298 resultats

  • Manual de conducción y seguridad vial: Categorías 03 y 04

    Imatge representativa de la publicació

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, José Luis Velarte

    2019. Llibre

    Manual de conducción y seguridad vial: Categorías 03 y 04.

    Manual de coneixements específics per a l'obtenció de la llicència categories 03 i 04 de conducció professional de vehicles pesants, tant de passatgers com de mercaderies, a República Dominicana.

  • Manual de conducción y seguridad vial: Categoría 02

    Imatge representativa de la publicació

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, Silvia Daroqui, Silvia Apuzzo

    2019. Llibre

    Manual de conducción y seguridad vial: Categoría 02.

    Manual de coneixements específics per a l'obtenció de la llicència categoria 02 de conducció de vehicles lleugers de quatre rodes, segona tipologia de vehicles més estesa a República Dominicana.

  • Manual de conducción y seguridad vial: Categoría 01

    Imatge representativa de la publicació

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, Jorge Suárez

    2019. Llibre

    Manual de conducción y seguridad vial: Categoría 01.

    Manual de coneixements específics per a l'obtenció de la llicència categoria 01 de conducció de vehicles de dues i tres rodes, que són un dels principals mitjans de transport de persones i de petites mercaderies a República Dominicana.

  • Manual de conducción y seguridad vial: Permiso de aprendizaje

    Imatge representativa de la publicació

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, Pau Llopis

    2019. Llibre

    Manual de conducción y seguridad vial: Permiso de aprendizaje.

    Manual general que va dirigit a tots els ciutadans de República Dominicana que volen obtenir qualsevol tipus de llicència, començant pel Permís d'Aprenentatge, que conté tots els coneixements comuns essencials per dur a terme aquesta activitat, independentment del vehicle que aspirin a conduir.

  • La construcción de un modelo educativo: distorsiones, cambios y continuidades.

    Imatge representativa de la publicació

    Ángel Sanmartín, Eliseo Valle

    2019. Llibre

    La construcción de un modelo educativo: distorsiones, cambios y continuidades.

    En aquesta comunitat social i cultural tenen lloc subtils processos de producció i reproducció del coneixement que teixeixen relacions entre els principals actors de l'entorn. Les diverses aportacions realitzades pels autors i autores mantenen com a fil conductor el tràfec de les últimes quatre dècades, prenent com a punt simbòlic de referència la promulgació de la Constitució espanyola. Aquests quaranta anys han llaurat un camí en el qual s'han anat perfilant profunds canvis socioculturals que han afectat la institució escolar. El conjunt de veus participants en l'obra s'ordena al voltant de tres blocs que aborden assumptes rellevants de la vida en els centres escolars durant el període...

    En aquesta comunitat social i cultural tenen lloc subtils processos de producció i reproducció del coneixement que teixeixen relacions entre els principals actors de l'entorn. Les diverses aportacions realitzades pels autors i autores mantenen com a fil conductor el tràfec de les últimes quatre dècades, prenent com a punt simbòlic de referència la promulgació de la Constitució espanyola. Aquests quaranta anys han llaurat un camí en el qual s'han anat perfilant profunds canvis socioculturals que han afectat la institució escolar. El conjunt de veus participants en l'obra s'ordena al voltant de tres blocs que aborden assumptes rellevants de la vida en els centres escolars durant el període de referència. En el primer es tracten algunes de les qüestions fonamentals sobre les quals ha girat el discurs pedagògic (les reformes del currículum, la resistència dels centres escolars, el paper de les dones, la participació o el model escolar). El segon conjunt de textos reflexiona sobre els contextos físics i institucionals en els quals transcorren les pràctiques d'ensenyament i aprenentatge, abordant des de perspectives diverses dels condicionants més signicativos del quefer diari a les aulas.El tercer i últim bloc acull cinc relats que comporten diferents formes de referir la pròpia experiència en algun dels molts àmbits dels centres escolars.

    Llegir mésOcultar
    ISBN: 9788483594766
  • 1ª Jornada de Seguretat Viària Infantil, República Dominicana

    Imatge representativa de la publicació

    Francisco Alonso

    2019. Participació en congressos

    El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS i assessor del INTRANT-RD, ha impartit la ponència "El Desenvolupament del Pla estratègic Nacional de Seguretat Vial i la Normatividad pel que fa a la seguretat viària infantil" en la 1a Jornada de Seguretat Viària Infantil celebrada a Santo Domingo (República Dominicana) el 3 d'abril de 2019, en què ha ressaltat els aspectes fonamentals del Pla Estratègic Nacional per a la Seguretat Viària, i la normativa en la població infantil del país. En aquesta jornada, els experts han tractat sobre el repte global de la Seguretat Viària Infantil, Seguretat Vial Infantil a República Dominicana, Recerca en Seguretat Infantil, Normes i Característiques dels...

    El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS i assessor del INTRANT-RD, ha impartit la ponència "El Desenvolupament del Pla estratègic Nacional de Seguretat Vial i la Normatividad pel que fa a la seguretat viària infantil" en la 1a Jornada de Seguretat Viària Infantil celebrada a Santo Domingo (República Dominicana) el 3 d'abril de 2019, en què ha ressaltat els aspectes fonamentals del Pla Estratègic Nacional per a la Seguretat Viària, i la normativa en la població infantil del país. En aquesta jornada, els experts han tractat sobre el repte global de la Seguretat Viària Infantil, Seguretat Vial Infantil a República Dominicana, Recerca en Seguretat Infantil, Normes i Característiques dels Sistemes de Retenció Per Nens, Campanyes de Conscienciació, Formació i Divulgació com a eixos de la prevenció de les lesions infantils, entre d'altres temes.

    Llegir mésOcultar
  • Conversatorio Santiago: Pensar per Proposar

    Imatge representativa de la publicació

    Francisco Alonso

    2019. Participació en congressos

    El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha impartit la conferència magistral "Trànsit i Seguretat Viària, Perspectives, Situació Actual i Reptes" al fòrum "Pensar per proposar" celebrat a Santiago (República Dominicana) el 28 de març de 2019 Des de novembre de 2011, l'Oficina Senatorial de Santiago realitza el Conversatorio Santiago: Pensar per Proposar, que s'ha consolidat en la província i la regió com un espai per promoure el debat i l'intercanvi d'idees.

  • Healthy but risky: A descriptive study on cyclists’ encouraging and discouraging factors for using bicycles, habits and safety outcomes.

    Imatge representativa de la publicació

    Sergio Useche, Luis Montoro, Jaime Sanmartin, Francisco Alonso.

    2019. Article

    Transportation Research Part F. Num.62:587-598

    Transportation is a necessary process that requires not only adequate means, but also indi- vidual choices. And apparently, the recent boom of alternative modes of transportation has substantially changed people’s perceptions of cycling, as well as the reasons why they decide to use a bike. Nevertheless, people identify some motives that encourage this use together with the perceived risks and the discouraging factors which affect the choice of using a bike, thus making it important to explore all these elements in the light of the empirical evidence. The objective of this study was to explore and describe the encouraging and discouraging reasons behind the use of bikes among cyclists,...

    Transportation is a necessary process that requires not only adequate means, but also indi- vidual choices. And apparently, the recent boom of alternative modes of transportation has substantially changed people’s perceptions of cycling, as well as the reasons why they decide to use a bike. Nevertheless, people identify some motives that encourage this use together with the perceived risks and the discouraging factors which affect the choice of using a bike, thus making it important to explore all these elements in the light of the empirical evidence. The objective of this study was to explore and describe the encouraging and discouraging reasons behind the use of bikes among cyclists, together with the reasons behind their journeys and the relationship of these elements with their crash history. For this study, 1064 cyclists were asked to complete an electronic survey which gathered information on their cycling-related habits, perceptions and motives. The results show that physical health and fitness (38%), contribution to environmental sustainability (14%), econ- omy (13%) and time saving (10%) were the most frequent factors which encouraged cycling. On the other hand, perceived crash risk (17%), adverse weather conditions (17%) and lack of safety (16%) were found to be the most relevant discouraging factors. Finally, participants who cycled with more regularity were found to be less prone to suffer cycling crashes. The findings of this study support that cycling is a choice based on both benefits and risks, and its perceived connection to health is highly prevalent among active cyclists. Furthermore, perceived risks which may discourage cycling are an issue that needs to be addressed by transport policies, in order to enhance the engagement of the population in this mode of transportation. Also, this study highlights the need to strengthen utility cycling (cycling for transport to and from places) as a way to integrate transportation within healthier practices and habits.

    Llegir mésOcultar
    DOI: 10.1016/j.trf.2019.02.014
    ISSN: 1369-8478
  • Explaining self-reported traffic crashes of cyclists: An empirical study based on age and road risky behaviors

    Imatge representativa de la publicació

    Sergio Useche, Francisco Alonso, Luis Montoro, Cristina Esteban.

    2019. Article

    Safety Science. Num.113:105-114

    The growing rates of traffic crashes involving cyclists are currently recognized as a major public health and road safety concern. Furthermore, risky behaviors on the road and their precedent factors have been conceptualized as potential determinants for explaining, intervening and preventing traffic injuries of cyclists. Objectives: This study aimed at examining whether individual factors and self-reported risky behaviors could explain the crash rates of cyclists in a period of 5 years. Methods: A sample of 1064 cyclists was used, with a mean age of 32.83 years. Participants answered a survey assessing demographic data and information on risky behaviors, risk perception, knowledge of...

    The growing rates of traffic crashes involving cyclists are currently recognized as a major public health and road safety concern. Furthermore, risky behaviors on the road and their precedent factors have been conceptualized as potential determinants for explaining, intervening and preventing traffic injuries of cyclists. Objectives: This study aimed at examining whether individual factors and self-reported risky behaviors could explain the crash rates of cyclists in a period of 5 years. Methods: A sample of 1064 cyclists was used, with a mean age of 32.83 years. Participants answered a survey assessing demographic data and information on risky behaviors, risk perception, knowledge of norms, and suffered cycling crashes. Results: Using Structural Equation Models, it was found that crash rates in cyclists could be explained through risky behaviors, risk perception, knowledge of traffic norms and cycling intensity. Through a multi-group path model differentiating cyclists by age group, it was also found that cycling intensity has a differential impact on self-reported crashes in older (age > 25) and younger (age<=25) cyclists. Conclusions: This study suggests that risky behaviors mediate the relationship between the individual factors and the crash rates of cyclists, and that age exerts an important effect in the variation of the explanatory structure of the model. The design of educational tools would be useful for promoting not only the avoidance of risky behaviors, but also a generalized awareness on road safety issues. Practical applications: This research provides an empirical precedent in the study of the impact of factors related to risky behaviors on the road and to safety outcomes of cyclists.

    Llegir mésOcultar
    DOI: 10.1016/j.ssci.2018.11.021
    ISSN: 0925-7535
  • When age means safety: Data to assess trends and differences on rule knowledge, risk perception, aberrant and positive road behaviors, and traffic crashes of cyclists.

    Imatge representativa de la publicació

    Sergio Useche, Francisco Alonso, Luis Montoro, José M. Tomas

    2019. Article

    Data in Brief. Num.22:627-634

    This data article examines the association between age, knowledge of traffic rules, risk perception, risky and positive behaviors on the road and traffic safety outcomes of cyclists. The data was collected using a structured self-administrable and online-based ques- tionnaire, applied to a full sample of 1064 cyclists. The data con- tains 4 parts: descriptive statistics; graphical trends for each study variable according to age; Post-Hoc (Tukey-HSD) comparisons between cyclists classified in the different age groups; and, finally, the dataset for further explorations in this regard. For further information, it is convenient to read the full article entitled “Explaining Self-Reported Traffic...

    This data article examines the association between age, knowledge of traffic rules, risk perception, risky and positive behaviors on the road and traffic safety outcomes of cyclists. The data was collected using a structured self-administrable and online-based ques- tionnaire, applied to a full sample of 1064 cyclists. The data con- tains 4 parts: descriptive statistics; graphical trends for each study variable according to age; Post-Hoc (Tukey-HSD) comparisons between cyclists classified in the different age groups; and, finally, the dataset for further explorations in this regard. For further information, it is convenient to read the full article entitled “Explaining Self-Reported Traffic Crashes of Cyclists: An Empirical Study based on Age and Road Risky Behaviors” (Useche et al., 2019) [1].

    Llegir mésOcultar
    DOI: 10.1016/j.dib.2018.12.066
    ISSN: 2352-3409
 
 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies