L'Intras lidera un ambiciós projecte per digitalitzar la mobilitat al Corredor Mediterrani |
||
---|---|---|
El Dr. Alonso va parlar sobre el projecte ITS DS4M Mediterrani: Data Space for Mobility, liderat per l'INTRAS, que té per objectiu digitalitzar la mobilitat al Corredor Mediterrani i que està finançat pel Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública. Segons Alonso, "a la mobilitat hi ha moltes dades, per exemple, de com es mou la gent, on, què produeix aquesta mobilitat des del punt de vista d'emissions, però totes aquestes dades no estan integrades en un únic lloc i des del punt de vista de la política de planificació és molt important recollir aquestes dades. Aquesta plataforma contribuirà a fer una millor planificació del transport públic, a intentar reduir els temps de desplaçament, a reduir l'impacte en el medi ambient que desenvolupem amb els nostres desplaçaments, etc... Aquest projecte comptarà, a més, amb la participació d'altres centres de recerca de la Universitat de València, com és el cas de l'IRTIC (Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) |
||
Entrevista |
En situacions excepcionals, la tendència és més comprensió i solidaritat en la conducció |
||
---|---|---|
El Dr. Alonso ha parlat sobre el transport públic, que considera una prioritat en aquesta situació, o l'entrada esglaonada a les feines per evitar aquests col·lapses. El transport públic és fonamental per a l'àrea metropolitana, però no tenim informació de la demanda. Alonso opina que hauríem de tenir aplicacions públiques per oferir una informació més interactiva per als usuaris per part de les institucions públiques. Pel que fa a l'agressivitat en la conducció que generalment s'ocasionen pels embussos produïts, Francisco Alonso ha puntualitzat que, en aquestes situacions excepcionals, la tendència és més comprensió i solidaritat. |
||
Entrevista |
La seguretat viària és un repte per a Amèrica Llatina |
||
---|---|---|
El Dr. Alonso ha destacat la importància de la Primera Reunió Regional per a Amèrica Llatina de la Global Alliance of NGOs per a Road Safety celebrada a Mèxic del 5 al 7 de novembre, atès que la seguretat viària és un repte per a Amèrica Llatina, i on es busca una reducció dels sinistres vials. El professor Alonso indica que la velocitat, les actituds, els comportaments, l'educació viària, l'alcohol són alguns dels factors que intervenen en la sinistralitat viària i reclama dues coses fonamentals: formació i educació viària i un règim de conseqüències com és la Llicència per punts. Pel que fa a la Llicència Permanent, Alonso opina que podria ser admissible sempre que es compleixin dues condicions: que la persona no cometi infraccions i que segueixi reunint les condicions psicofísiques per poder conduir, per la qual cosa ha de rebre una formació que hagi de veure amb la percepció de risc, les actituds i que tot això es valori des del punt de vista de l'examen. |
||
Entrevista |
La implementació de la llicència de conducció per punts redueix la sinistralitat un 15-20% |
||
---|---|---|
Aprofitant la celebració de la Primera Trobada Regional per a Amèrica Llatina de Global Alliance of NGOs per Road Safety, els reporters Carlos "Chicken" Muñoz i Héctor Chavarría han entrevistat el Dr. Alonso sobre l'estudi realitzat per l'INTRAS per a la Fundació Aleatica per a la Seguretat Viària relacionat amb la implementació a Mèxic del Sistema de Llicència per Punts que Salva Vidas. El sistema de llicència de conducció per punts és una eina de penalització de les infraccions comeses pels conductors que s'han implementat a nombrosos països amb l'objectiu de reduir la sinistralitat viària. Aquest sistema sanciona les infraccions comeses pels conductors mitjançant la variació del nombre de punts associats a la llicència (guany o pèrdua de punts). A nivell teòric s'assenyala que aquest sistema és una mesura apropiada per incidir sobre el conductor reincident i contempla diferents dimensions com a principis bàsics: punitiva, preventiva, reforçadora, reeducadora, rehabilitadora i condicional. La implementació daquest sistema requereix una inversió inicial en infraestructura tecnològica, formació de personal, campanyes de conscienciació i altres accions complementàries. Atenent l'efectivitat demostrada a països de tot el món, s'espera una reducció de la sinistralitat d'entre el 15-20%, cosa que a Mèxic correspondria a salvar entre 2.400 i 3.250 vides anualment. |
||
No tenim la percepció que podem morir a la ciutat per un accident de trànsit |
||
---|---|---|
Amb motiu del seu proper nomenament com a Catedràtic, el Dr. Alonso ha fet un recorregut per aquests anys dedicat a la investigació en seguretat viària per mostrar-ne una visió en general i, sobretot, a les ciutats. Tot i que a nivell general ha disminuït significativament la taxa d'accidents, a nivell urbà ens hem de preocupar perquè ha augmentat principalment degut a l'envelliment de la població ia la irrupció d'altres mitjans de transport (bicicletes i vehicles de mobilitat personal o patinets). Pel que fa a les motocicletes, la taxa ha augmentat i ha arribat a superar la dels vianants en algunes zones. Un altre grup de risc, la gent gran, no té més sinistralitat però les conseqüències són més greus. A més, totes aquestes circumstàncies fan que visquin la ciutat com un entorn estressant. Segons el Dr. Alonso, el problema és que no tenim la percepció que podem morir a la ciutat per un accident de trànsit. Pel que fa a la ciutat de València, considera que està involucionant com prioritzem els mitjans de transport. Està bé donar importància a ser vianants, però cal fomentar més el transport públic. |
||
A quina edat cal deixar de conduir? |
||
---|---|---|
El Dr. Alonso ha explicat que, encara que la normativa vial no estableix un límit d'edat per tenir en vigor el carnet de conduir, la majoria d'ocasions funcionen les revisions mèdiques perquè només un 13% dels conductors més grans de 75 anys tenen permís de conduir en vigor i sense restriccions. En molts casos es determinen algunes restriccions com ara conduir només durant el dia o la prohibició de desplaçar-se a més de 30 quilòmetres del lloc on es resideix. |
||
Entrevista |
L'INTRAS, preocupat per l'actitud "negligent" d'alguns conductors a les carreteres de la Comunitat Valenciana |
||
---|---|---|
El Dr. Alonso fa una valoració molt negativa de les dades donades a conèixer aquesta setmana per la Guàrdia Civil: durant el mes de juliol, van ser interceptats 87 conductors que, o bé havien perdut tots els punts del carnet o simplement conduïen sense haver-ho tingut mai . Aquesta dada és "molt greu" perquè confirma que diàriament desenes de conductors posen en risc la vida d'altres milers més. Alonso considera que convindria fer arribar als conductors negligents les conseqüències penals que pot tenir la seva actitud i demana que no cessin els controls de la Guàrdia Civil per intentar identificar aquest tipus de conductors i treure'ls de les carreteres valencianes. |
||
Augment del nombre de morts a la carretera |
||
---|---|---|
Com que el nombre de morts a la carretera ha augmentat un 16 per cent el primer trimestre del 2024, el Ministre de l'Interior ha presentat un paquet de mesures amb què la Direcció General de Trànsit (DGT) pretén reduir el nombre de sinistres de trànsit i la seva letalitat. El Dr. Alonso ressalta que segueix molt present el consum tant d'alcohol com de drogues, motiu pel qual la DGT n'augmentarà el control. Altres mesures seran la instal·lació de nous punts fixos de control de velocitat i, a més, s'intensificarà la vigilància mitjançant nous agents a les zones on aquests sinistres s'han incrementat, principalment autopistes i autovies. |
||
Què fer quan tenim un accident a l'autovia? |
||
---|---|---|
En aquests casos, el Dr. Alonso ens recorda que cal aturar el cotxe fora del carril sempre que sigui possible, encendre els llums de posició i els d'emergència, i apagar el motor. Cal tenir en compte que no cal baixar del vehicle per la porta del conductor, ja que és molt perillós, i situar-se darrere de les barreres de protecció després de col·locar-se l'armilla, que ha d'estar accessible a l'interior del vehicle. Pel que fa als triangles d'emergència, en aquest cas no s'han de col·locar atès el perill que suposa per a l'accidentat i els altres vehicles. A partir del 2026, aquests elements per senyalitzar accidents seran substituïts pel dispositiu V16, que es col·locarà a la xapa superior del cotxe, disposa de GPS i connexió 5G i pot emetre una llum 360 graus. I cal no oblidar que una avaria pot acabar en un accident i socórrer significa, sobretot, acompanyar i esperar que vinguin els serveis mèdics, i si no se saben primers auxilis és millor no actuar. D'altra banda, i pel que fa a les gairebé 800 denúncies que hi ha hagut durant els primers dies de la campanya de control de bicicletes i patinets de l'Ajuntament de València, el Dr. Alonso considera que no cal pensar necessàriament en com les sancions afecten la butxaca, sinó que és "un advertiment que es pot morir en un accident de trànsit" i demana sentit comú als usuaris d'aquest tipus de vehicles, davant d'actes com portar auriculars mentre se circula amb bicicleta o patinets, motiu de gran part d'aquestes sancions. |
||
Entrevista |
Alguns usuaris de patinets desconeixen les normes bàsiques de trànsit o els senyals |
||
---|---|---|
A partir d'ara, tots els patinets que s'embenen han d'estar certificats amb uns mínims de seguretat i qualitat, amb mecanismes per evitar que els usuaris el manipulin i augmentin la velocitat màxima. El Dr. Alonso aposta perquè els usuaris de patinets elèctrics passin un curs de seguretat viària per poder seguir utilitzant-los, ja que alguns usuaris desconeixen les normes bàsiques de trànsit o els senyals. Avisa que queden moltes coses per fer per millorar la seguretat dels usuaris de patinets elèctrics. Una és augmentar els controls policials per garantir que tots compleixen la normativa i una altra seria que hagin d'aprovar un curs de seguretat viària obligatori perquè, almenys, coneguin els senyals i les normes bàsiques de circulació. Pel que fa als punts més perillosos al patinet, pels estudis que s'han fet fins ara, els més conflictius són les interseccions o els problemes amb els vianants. Un altre punt que destaca Alonso són les assegurances, que ara mateix no són obligatòries per als patinets però que podrien ser una eina bona per millorar la identificació dels usuaris i evitar problemes quan sorgeixen accidents. |
||
Entrevista |
L'excés de velocitat és la causa principal de sanció al volant |
||
---|---|---|
A la secció "Radars per a un objectiu", i amb motiu de la notícia de la instal·lació de 150 nous radars que instal·larà la DGT aquest any, el Dr. Alonso ha indicat que l'excés de velocitat és la principal causa de sanció al volant. Cal tenir en compte que amb la velocitat es perden determinats tipus de capacitats, per exemple la visió perifèrica), que augmenta el risc d'accident i que, quan en tenim, les conseqüències són més grans. Pel que fa al funcionament dels radars, Alonso ha parlat dels radars fixos (amb un marge d'error del 5%). els radars mòbils (amb un marge d'error del 7%) i dels radars de tram, que controlen la velocitat mitjana, i que el Dr. Alonso considera s'haurien de potenciar. Com a reflexió, el Director de l'INTRAS opina que quan correm als carrers no estem mostrant les nostres habilitats, no estem competint amb ningú i el que hem de fer és preservar la nostra vida, preservar la nostra salut i preservar la salut dels altres. No té cap sentit córrer perquè, a més a més, no guanyem res, el benefici obtingut en temps és mínim. Cal destacar que l'excés de velocitat també és delicte penal, per la qual cosa, a més de les multes, hi pot haver pena de presó. |
||
La importància de les carreteres autoexplicatives i les carreteres perdonants |
||
---|---|---|
A l'entrevista es va parlar sobre la conducció en persones més grans de 65-70 anys, reflexionant sobre la idoneïtat o no de continuar conduint amb una edat avançada. El Dr. Alonso ha recalcat la importància de no agafar el cotxe si no estem en condicions, tinguem l'edat que tinguem. A més, és partidari que a les persones grans que perdin algunes capacitats se'ls posin algunes limitacions en comptes d'impedir-los la conducció. També considera que els reconeixements mèdics per renovar el carnet de conduir s'haurien de fer cada menys temps. D'altra banda, Alonso ha parlat de dos conceptes en enginyeria de trànsit que podrien ajudar especialment les persones grans: les carreteres autoexplicatives i les carreteres perdonants. A les primeres, la pròpia carretera, a través de la senyalització i el disseny, t'està parlant de la perillositat i del tipus de comportament que hi has de tenir (per exemple, la senyalització de punts negres) A les segones, quan tens un accident, se'n minimitzen les conseqüències. Per a la gent gran, les conseqüències dels accidents són més greus perquè la capacitat física o de resistència a un accident és molt menor. Hauríem de tenir sistemes de seguretat passiva de la via perquè, quan es comet un error, es pugui rectificar i, quan es produeixi l'accident, es minimitzin les conseqüències d'aquest accident. |
||
Entrevista |
La seguretat en la conducció no depèn exclusivament de l'edat |
||
---|---|---|
Els més grans de 65 anys són els conductors més experimentats de les nostres carreteres, però també els que pateixen els sinistres vials amb pitjors conseqüències. Francisco Alonso manifesta que "a mesura que s'incrementa l'edat es donen una sèrie de deterioraments físics i psíquics que poden afectar la conducció" Així doncs, el Dr. Alonso considera que, “en vista que el grup de persones grans és cada vegada més nombrós, hauríem de millorar les vies generant carreteres autoexplicatives i “perdonants” que evitin accidents i minimitzin les conseqüències dels mateixos en cas de que passin” |
||
Més consciència ciutadana del problema del trànsit a la República Dominicana |
||
---|---|---|
El Dr. Alonso, que va treballar en el desenvolupament dels reglaments d'aplicació de la Llei 63-17 de Mobilitat, Transport Terrestre, Trànsit i Seguretat Viària com a assessor de l'Intrant, considera que són pocs els avenços en matèria de seguretat i educació viària la República Dominicana i que la ciutadania davant del volant continua sent agressiva i irrespectuosa de les lleis de trànsit. Alonso va assenyalar que el que més necessita el país és consciència ciutadana i aplicar un règim de conseqüències contra les infraccions davant del volant. Després de la intervenció d'Alonso a la Càtedra Magistral de Turisme Frank R. Rainieri, de la Universitat Central de l'Est, el Grup Puntacana i la Universitat de València, les autoritats municipals van mostrar interès a desenvolupar un pla per acabar amb el caos a la zona Est. El Dr. Alonso va aconsellar que la seguretat viària, tant del turista com dels treballadors del sector turístic, sigui garantida a través d'accions que incloguin la formació dels xofers, inclosa l'educació viària a les escoles, i estudiar els trams de carreteres on històricament s'han produït més accidents. |
||
Entrevista |
La implantació de la zona de baixes emissions a València |
||
---|---|---|
Sobre les ZBE el Dr. Alonso considera que la regulació de la Zona de Baixes Emissions s'ha de fer de manera que “sigui creïble, possible des d'un punt de vista inclusiu, sobretot per als més desafavorits i persones amb menys recursos, emparant totes les accions que es duguin a terme en mesuraments objectius de la contaminació que siguin estrictament producte del transport rodat que es dóna a la ciutat”. |
||
Entrevista |
El perill de trucar patinets elèctrics |
||
---|---|---|
Avui dia és habitual trobar al carril bici usuaris de patinets elèctrics. El límit de velocitat és de 25 km/hora. Amb l'auge de les vendes, s'observa que alguns d'aquests patinets són modificats pels usuaris per sobrepassar el límit de velocitat. Segons el Dr. Alonso, la manca d'inspecció periòdica facilita que se'n puguin modificar les característiques per augmentar-ne la velocitat, unit al fet que no hi ha una supervisió adequada d'aquest tipus de vehicles. Segons dades de l'INTRAS, el 2020 es va tancar amb 94 hospitalitzats per accidents en patinet, el 2021 va augmentar a 171 i aquest any ja se sobrepassen els 300. |
||
Els carrils bici ara també són carrils patinet |
||
---|---|---|
La utilització dels patinets continua augmentant i el nombre de conflictes i accidents en interacció amb altres usuaris de la via continua creixent. Hi ha una Normativa nacional que regula aspectes generals dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), encara que conceptes com l'edat, l'ús del casc o la velocitat venen regulats per les ordenances de cada municipi. Per això, el Dr. Alonso considera que seria convenient, a més de promoure l'ús del casc o una armilla reflectora, establir com a obligatori l'assegurança o una placa de matrícula per a aquest tipus de vehicles. A València, el nombre més gran de sancions s'imposa per excés de velocitat, cosa que significa que la majoria dels patinets estan trucats, sense que hi hagi cap tipus d'inspecció tècnica que el controli. Segons Alonso, la facilitat d'accés al patinet és preocupant, ja que s'adquireix fàcilment i es condueix sense haver après cap norma de seguretat viària. |
||
Entrevista |
Major vigilància policial sobre els usuaris de patinets elèctrics |
||
---|---|---|
Algunes de les mesures que proposa el Dr. Alonso són l'assegurança obligatòria per als usuaris de patinets elèctrics, més vigilància policial sobre els conductors d'aquests vehicles lleugers, especialment sobre els menors de 16 anys, i més alerta de les autoritats davant el modificat o trucatge d'aquests Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) perquè corrin més. És totalment preocupant la facilitat amb què es pot "modificar" la potència d'un patinet elèctric sense control per part de les autoritats. "En aquests vehicles no es fa una inspecció tècnica vehicular, per tant, quan un policia et para no pot saber si ha estat trucat, cosa que suposa un handicap a llarg termini" També adverteix que ha augmentat l'ús indegut d'aquests vehicles lleugers elèctrics per part dels nens de 13, 14 i 15 anys, quan estan prohibits fins als 16 anys. Per això, cal que se supervisi l'obligació de portar casc homologat i d'implementar campanyes de conscienciació ciutadana i d'impartir formació en seguretat viària, especialment als més joves. |
||
Entrevista |
Augment dels accidents de menors en patinet elèctric |
||
---|---|---|
Amb motiu de l'augment dels accidents de menors com a usuaris de VMP o patinets elèctrics, el Dr. Alonso ha expressat la preocupació que genera l'ús d'aquest tipus de vehicles. Tot i que hi ha una Normativa nacional que regula aspectes generals, hi ha altres conceptes que són determinats per l'ordenança de cadascun dels municipis, com ara l'edat, l'ús del casc o la velocitat. Els patinets són per a majors de 15 anys, però hi ha molts menors que el fan servir i la majoria no tenen cap coneixement de seguretat viària. Pel que fa a l'ús del casc, s'aconsella, però no és obligatori i hem de tenir en compte que el patinet elèctric és un vehicle d'usuaris vulnerables. Pel que fa a la velocitat, encara que els VMP's en origen poden assolir una velocitat de 25 km/hora, alguns han estat modificats i no hi ha prou control policial respecte a aquests vehicles. Les conclusions són la necessitat d‟una regulació millor i més homogènia a nivell nacional, augmentar la supervisió policial i la realització de campanyes d‟informació sobre els perills de l‟ús d‟aquest tipus de vehicles. |
||
La polèmica del carrer de Colón |
||
---|---|---|
L'anterior govern va fer una remodelació del carrer Colón, una de les principals artèries comercials de la capital, que ha reduït el trànsit en 9.000 vehicles diaris. Després de les eleccions del 28 de maig, el nou govern encarregarà una auditoria per treure un dels dos carrils al transport públic i tornar-lo al vehicle privat. El Dr. Alonso opina que la remodelació no va ser reeixida, perquè hi ha molts conflictes. Tot i així, considera que cal fer un estudi en profunditat de la zona i el seu entorn tenint en compte que la prioritat és el vianant i el transport públic. |
||
Entrevista |
Reportatge d'investigació “Seguretat Viària” |
||
---|---|---|
Excés de velocitat, avançaments amb línia contínua, invasió del carril contrari… són infraccions que posen en perill no només la vida del qui les efectua, sinó també la de la resta de conductors. Han augmentat les conductes temeràries? Familiars de sinistres de trànsit i experts sol·liciten penes més dures per conduir sota els efectes de l'alcohol i/o de les drogues. S'haurien d'endurir les penes per delictes de trànsit? O la solució passa per la conscienciació i educació vial? Un reportatge en què, a més del Dr. Alonso, han intervingut víctimes, familiars de víctimes, causants de sinistres vials així com el Dr. Luis Montoro, catedràtic de Seguretat Viària, i altres experts. |
||
Balanç sinistralitat vial Setmana Santa 2023 |
||
---|---|---|
Després del balanç de morts a la carretera d'aquesta Setmana Santa, les dades mostren un augment davant d'anys anteriors, i el motiu principal és les sortides de via per distraccions o excés de velocitat, encara que l'estat de les infraestructures també influeix. Segons el Dr. Alonso, la conducta que segueix sent causa de mort a la carretera és la no utilització del cinturó de seguretat per part d'alguns conductors de vehicles, malgrat la campanya a què s'al·ludia als panells de trànsit. |
||
Noves propostes per reduir els accidents de trànsit a la ciutat de València | ||
---|---|---|
Entre les propostes que la Policia Local va traslladar a l'àrea de Mobilitat Sostenible, durant la presentació del balanç de sinistralitat viària a València del 2022, per reduir els accidents de trànsit a la ciutat de València, destaca l'eliminació de la fase ambre als semàfors de creuaments amb gir a la dreta en grans vies. Francisco Alonso considera que cal fer un estudi pilot atès que aquesta mesura afecta la mobilitat, i la mala mobilitat genera infraccions, agressivitat i, en última instància, més accidents. Pel que fa al canvi de la primera multa a usuaris de patinets per cursos de seguretat viària, el Dr. Alonso afirma que és una proposta magnífica a causa del desconeixement de la normativa, ja que no es requereix un permís per manejar un VMP, i demana que el curs no sigui només teòric, sinó que també inclogui una part sobre valors i actituds respecte a usuaris vulnerables com els vianants. Una altra proposta és la creació d'una secció, dins de la Policia Local, encarregada de vetllar per la seguretat als carrils bici, mesura que Alonso valora com a especialment important, sobretot per posar el focus en la protecció dels vianants Finalment, sobre la possibilitat d'augmentar el nombre de senyals als carrils bici, el Director de l'INTRAS opina que una senyalització addicional mai no està de més, però reclama campanyes per justificar-la i per divulgar-ne el significat. |
||
Entrevista |
Més sinistralitat a la carretera | ||
---|---|---|
Analitzant aquestes dades, el Dr. Alonso considera que hi ha diversos factors que contribueixen a fer que els accidents s'incrementin. En aquest cas hi concorren les carreteres, que tenen un pitjor manteniment, el manteniment dels nostres vehicles i també els nostres propis comportaments com a conductors, que són més arriscats perquè tenim una menor percepció del risc respecte a aquesta problemàtica. Pel que fa a la influència que ha tingut la pandèmia, cal tenir en compte que s'han incrementat els desplaçaments pel que fa a l'any passat i, sobretot, pel que fa a l'època de confinament. A més, després de la pandèmia, estem “tractant de recuperar el temps” pel que es generen comportaments de risc. També hi ha hagut un gran increment de patologies com l'ansietat i la depressió, que són dos factors que influeixen directament a la probabilitat de tenir un accident. |
||
Entrevista |
Els retrovisors seran substituïts per càmeres? | ||
---|---|---|
Alonso ha parlat sobre la desaparició d'un dels sistemes de seguretat més retro del nostre vehicle, el retrovisor. En els vehicles professionals, com els camions, estan començant a desaparèixer per donar pas a les càmeres, i és una tendència que té a veure amb tots els sistemes que ajuden a la conducció i que aniran substituint els sistemes més tradicionals o “ retros” Dos dels inconvenients d'això són, per una banda que no tots els vehicles estan preparats per portar càmeres a la part del darrere i, per altra banda, tenim un excés de confiança en la seguretat que ens donen aquests sistemes, cosa que ens fa adoptar més riscos, generant un procés homeostàtic, és a dir, compensant aquesta seguretat amb més risc, fent que la tecnologia no tingui tant valor com pogués tenir. |
||
Després de la pandèmia hem oblidat el risc que suposa la conducció | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso comenta que “després de la pandèmia ens hem llançat a les carretera i hem oblidat el risc que suposa la conducció”. Els sinistres on es produeixen més víctimes són les sortides de via i les col·lisions frontals. Alonso explica que "en el primer dels casos té a veure molt les distraccions i en el segon, l'agressivitat en la conducció, que fa que fem avançaments més arriscats en vies de doble sentit" Una investigació científica de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) assenyala que la prevalença mundial de l'ansietat i la depressió va augmentar un 25% després de la pandèmia de Covid-19. Sobre això, el Dr. Alonso assenyala que "aquestes substàncies provoquen, de vegades, que conduïm més alterats i en altres, generen somnolència. En tots dos casos això afecta les nostres capacitats a l'hora de posar-nos al volant i redueix el nostre nivell d'atenció” Pel que fa a l'envelliment del parc automobilístic, el Director de l'INTRAS afirma que “hem tingut el cotxe aturat durant molt de temps i ara el tornem a utilitzar amb més anys i pitjor mantingut” |
||
Entrevista |
Conduïm pitjor després de la pandèmia | ||
---|---|---|
La majoria d'accidents mortals es produeixen per sortides de via i col·lisions frontals a vies convencionals. També han augmentat els atropellaments. Les distraccions i l'excés de velocitat són darrere de molts d'aquests sinistres. Alonso explica que això passa perquè conduïm pitjor després de la pandèmia: més alterats, de vegades sota l'efecte de fàrmacs i, en el pitjor dels casos, també de les drogues. |
||
Entrevista |
El nombre d'accidents patits per vianants ha augmentat | ||
---|---|---|
El balanç de sinistralitat del juliol dóna un augment de víctimes mortals respecte al 2019, L'increment de vianants atropellats és una tendència a l'alça des de fa temps que contrasta amb el descens de morts entre altres usuaris vulnerables com els motoristes. Si es compara l'evolució dels accidents amb vianants i de la resta d'usuaris, les dades demostren que els vianants són els usuaris més vulnerables de les vies. Les vies urbanes concentren la proporció més gran d'accidents amb vianants implicats i víctimes. En funció de la lluminositat, en vies urbanes el percentatge més alt de vianants morts i ferits hospitalitzats es produeixen en ple dia, mentre que en vies interurbanes es concentren principalment en el crepuscle i la nit. Per entendre bé les xifres, cal diferenciar clarament entre accident amb víctimes i morts, ja que encara que aquest últim indicador ha disminuït, el nombre d'accidents patits per vianants ha augmentat, i per això podem afirmar que en general es mostra una línia ascendent quan ens referim a accidents. |
||
Entrevista |
La incidència de la calor a la conducció | ||
---|---|---|
El tema de la notícia està relacionat amb la incidència de la calor a la conducció ja que augmenta el risc d'accidents pel fet que apareix la fatiga i això ens afecta a la nostra capacitat de reacció. |
||
El factor humà és el principal responsable de l'accidentalitat | ||
---|---|---|
Donat l'augment del volum del trànsit, es podria esperar més sinistres, ja que s'incrementa el risc i la probabilitat de patir un accident, segons el Dr. Alonso. L'estat de les carreteres i l'envelliment del parc automobilístic són alguns dels factors que afecten la seguretat viària. No obstant això, les carreteres no són el més important, i no ens hi podem escudar. És més que demostrat científicament que el factor humà és el principal responsable de l'accidentalitat. Alonso ha declarat que "l´estrès produït pels embussos, al que podríem afegir les lícites emocions pròpies d´aquesta etapa postpandèmia que vivim, poden contribuir a més a l´increment dels sinistres. Fa temps que a les nostres investigacions les emocions intenses, indiferentment de si són positives o negatives, són enemigues d'una conducció segura" |
||
Entrevista |
Nova Llei de Trànsit per augmentar la seguretat a les carreteres i reduir la sinistralitat | ||
---|---|---|
Francisco Alonso ha analitzat algunes de les novetats que incorpora la nova regulació, unes polèmiques, com la supressió del marge de 20 hm/h sobre la velocitat màxima per fer avançaments en carreteres convencionals i altres, almenys a València, contradictòries, ja que la Ordenança de Mobilitat sostenible de la ciutat permet la circulació de patinets en zones de vianants mentre que la reformada Llei de Trànsit, només permet que circulin per calçades. Contradicció que caldrà solucionar, ja que la Llei de Trànsit i Seguretat Viària és de major rang i obliga al seu compliment. |
||
Entrevista |
Nous sistemes de visió per evitar angles morts i reduir la sinistralitat | ||
---|---|---|
A causa del nombre d'accidents en què es veuen embolicats els vehicles pesants amb motocicletes, bicicletes o vehicles de mobilitat personal (VMP) en creuaments per manca de visibilitat, els fabricants de camions estan optant per la instal·lació de càmeres que substitueixen els miralls retrovisors , les imatges de les quals es veuen en pantalles col·locades a l'interior de la cabina del camió, per detectar millor els vehicles que es col·loquen als angles morts. El Dr. Alonso considera que aquest tipus de càmeres contribueixen a eliminar els angles morts, aconseguint una millor visibilitat per al conductor, anticipant frenades brusques i/o xocs, reduint l'accidentalitat i augmentant la seguretat viària, no únicament dels vehicles que les munten , sinó de la resta dels usuaris de la via. Així mateix, opina que encara que certament no hi ha estudis que valorin la distracció que puguin provocar les càmeres, la hipòtesi inicial és que el valor preventiu d'aquests dispositius és superior a les possibles repercussions negatives que es plantegin. |
||
Entrevista |
Reconeixement a 25 anys treballant per la seguretat viària i la mobilitat | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso ha fet un recorregut a la història de l'INTRAS, des del començament fins a la concessió de la Medalla al Mèrit de la Seguretat Viària en la seva categoria de plata amb distintiu blau, reconeixement recentment rebut per part del Ministeri de l'Interior. Entre altres temes ha parlat de la millora durant aquests 25 anys pel que fa a la seguretat viària i dels nous factors i vehicles que han anat sorgint, com els vehicles de mobilitat personal o patinets, dels canvis a la nova Llei de Seguretat Viària i de la importància d'una educació viària. La conclusió final ha estat contundent: Cal treballar la conscienciació i l'educació, a més de la infraestructura i la regulació normativa. |
||
Entrevista |
L'ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP) | ||
---|---|---|
El 2 de gener de 2021, el Consell de Ministres va aprovar la modificació del Reglament General de Vehicles i el Reglament General de Circulació que obliga els VMP a complir una sèrie de normes generals que són regulades de manera diferent per cada Ajuntament en què varia la velocitat establerta, l'ús del casc o l'edat mínima per poder-los conduir. Segons el Dr. Alonso, hi ha un problema greu tant per la proliferació d'aquests vehicles com perquè la regulació a través de les ordenances municipals és diferent. Té un sentit, en certa mesura, perquè no totes les ciutats tenen les mateixes infraestructures, però altres variants com l'edat o l'ús del casc haurien de ser regulades a un nivell estatal. Caldria fer un esforç per part dels ajuntaments d'intentar homogeneïtzar aquestes normatives més enllà de les diferències d'infraestructures i d'altres variables. Pel que fa als motius d'accident més habituals, el Dr. Alonso apunta que els accidents causats pels VMP vénen donats per distraccions, no respecte als semàfors o velocitat no adequada en vies que són compartides per un altre tipus d'usuaris. En el cas d'accidents davant d'altres vehicles més pesants, solen estar relacionats amb les interseccions ja que poden no ser visibles per a aquest altre tipus de vehicles. En un altre ordre de coses, el Director de l'INTRAS aconsella als propietaris d'un VMP que contractin una assegurança de responsabilitat perquè, el fet que no sigui obligatori de moment, no eximeix de la responsabilitat d'un incident provocat per aquest vehicle i l'usuari haurà de complir el seu propi patrimoni. Abans de res, s'ha destacat la importància de la formació i la informació dels usuaris d'aquest tipus de vehicle que tant ha proliferat i que durant la pandèmia del Covid es va elevar gairebé un milió i mig d'espanyols que van utilitzar aquest mitjà de transport. |
||
Entrevista |
Nous límits de velocitat a Europa | ||
---|---|---|
Es tracta d'un informe sobre nous límits de velocitat a Europa, en contraposició a la velocitat ilimatada en alguns trams de les autopistes alemanyes. A Alemanya la velocitat intervé en la major part dels accidents amb víctimes mortals, tot i que no és l'únic factor. Tal com diu el Dr. Alonso, "la principal causa dels accidents de trànsit a nivell mundial té a veure amb el factor humà. Si bé és cert que en alguns països també hi ha dèficits per part dels vehicles, que no són les adequades, i de carreteres, però majorment a Llatinoamèrica i en països en desenvolupament". |
||
Entrevista |
El moviment dels nostres ulls | ||
---|---|---|
Els moviments oculars ens permeten observar tant objectes estàtics com en moviment i cada ull els realitza per separat. Gairebé el 80% de la informació que rebem en el nostre dia a dia ens arriba a través dels ulls. Quan conduïm, veure bé resulta fonamental. L'estudi ha demostrat que pot ser viable aplicar una prova fins ara utilitzada en l'àmbit clínic, la ADEM (Desenvolupament dels Moviments Oculars per adults) per detectar deficiències visuals, tant en l'obtenció com en la renovació de l'permís de conduir. Els resultats d'aquesta investigació es reflecteixen en l'article científic "Comparing oculomotor efficiency and visual attention between drivers and non-drivers through the Adult Developmental Eye Movement (ADEM) test: A visual-verbal test", publicat a la revista científica Plos One. |
||
Entrevista |
25 anys d'investigació científica en seguretat viària | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso ha puntualitzat que en aquests 25 anys ha canviat molt tant la seguretat viària com el nivell de consciència de la gent però, encara que la quantitat d'accidents a la carretera s'han reduït considerablement en aquest període, la xifra segueix sent intolerable ja que aquest tipus de mortalitat és evitable. Tot i que la via i el vehicle són factors que influeixen en la causalitat dels accidents, Alonso recalca la importància d'intervenir sobre el factor humà ja que és el responsable majoritari d'aquests accidents. El Dr. Alonso ha declarat que al llarg dels anys hem guanyat molt amb el tema de la utilització de el vehicle sota els efectes de l'alcohol, que en els inicis de l'INTRAS era un dels temes estrella, i ara, tot i que no ha desaparegut , no té tanta incidència. Així, en aquest temps han aparegut nous factors de risc i el més important és l'ús de telèfon mòbil mentre es condueix i que ha incrementat les distraccions en la conducció. També han aparegut nous vehicles, com els patinets, nous usuaris, noves pràctiques ... Tot això dóna sentit a seguir investigant sobre aquests "nous factors i grups de risc", intervenir sobre ells i desenvolupar nous tipus de mesures començant per conscienciar sobre això als conductors. Algunes de les solucions que s'han reduït en aquests 25 anys les xifres de morts a la carretera de 10.000 el 1989 a al voltant de 1.500 en l'actualitat, i on el INTRAS ha tingut molt a veure, han estat:
Pel que fa a l'actualitat al INTRAS, el seu Director indica que "ens estem dedicant molt a el tema de la mobilitat, fomentar el transport públic i evitar agafar el cotxe en determinades circumstàncies". "En els últims anys estem donant una especial atenció als sistemes ITS, per exemple amb el projecte europeu C-Roads, sobre sistemes cooperatius, on també intervenen la Direcció General de Trànsit (DGT) i la Direcció General de Carreteres" Finalment, i com a referent internacional, el INTRAS ha treballat en molts països d'Europa i d'la resta de l'món ajudant a governs i empreses importants, per exemple, en Saudita Aràbia, en països de Llatinoamèrica com Colòmbia, Argentina i actualment a República Dominicana com assessors per al INTRANT (organisme similar a la DGT a Espanya) des del seu inici ocorregut fa tres anys. |
||
Entrevista |
Els Ig Nobel, una mena de "anti-Nobel" de la ciència | ||
---|---|---|
Francisco Alonso va rebre el Ig Nobel de la Pau el 2018 per mesurar la freqüència, la motivació i els efectes de cridar i insultar el conduir un automòbil. Alonso considera l'experiència com a molt positiva ja que va tenir l'oportunitat d'impartir una xerrada a l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) davant centenars de persones, cosa que no és fàcil d'aconseguir. Espanya triomfa en aquests guardons tan originals que, segons els seus creadors (Journal Annals of Improbable Research), reconeixen investigacions que "primer et fan riure i després et fan pensar". |
||
Entrevista |
Els embussos s'acumulen en les entrades de València | ||
---|---|---|
Els embussos s'acumulen en les entrades de la ciutat, com són la pista de Silla, la d'Ademús o l'avinguda del Cid. Alonso opina que, "amb l'increment de l'trànsit a causa de la reactivació econòmica, la circulació interior de València ha empitjorat notablement. Això afecta també els accessos" També influeixen les obres en els accessos, canvis semafòrics, els nous carrils bici i la manca de transport públic Segons Alonso, "alentir el trànsit no fa que la gent deixi de portar el cotxe”. |
||
Entrevista |
¿Quines conseqüències té una mala visió en la teva conducció? | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso ha explicat que si tens una baixa capacitat visual, es limita la teva percepció i és impossible que prenguem bones decisions, de manera que les execucions seran errònies. És recomanable una revisió visual anual per confirmar que tots els paràmetres visuals són adequats. No fer-ho comporta no tenir un control davant de possibles canvis de la seva agudesa o altres capacitats visuals que poden afectar la seguretat viària ", va assenyalar el Dr. Gené. |
||
Entrevista |
¿Per què les persones es comporten agressivament mentre condueixen? | ||
---|---|---|
El programa, que es defineix com un espectacle sobre ciència per a totes les edats, va dedicar aquesta emissió als guanyadors i nominats al Premi Ig Nobel sota el títol "A través de l'humor, es fa un reflex de la ciència". El Dr. Alonso va parlar sobre diversos aspectes de la investigació "Shouting and Cursing while Driving: Frequency, Reasons, Perceived Risk and Punishment", per la qual va rebre el Ig Nobel de la Pau el 2018. |
||
Entrevista |
Les xifres de morts a la carretera segueixen sent inadmissibles | ||
---|---|---|
Francisco Alonso ha abordat temes tan diversos com els aspectes beneficiosos i perjudicials de l'alliberament de l'AP-7, el descens de morts en carreteres a aquest any, el futur dels cotxes elèctrics, dièsel i gasolina, i la mobilitat urbana a la ciutat de València. Pel que fa al descens de morts, Alonso considera que, tot i que podem felicitar-nos per haver-ho aconseguit, les xifres segueixen sent inadmissibles ja que estem parlant de vides humanes. Segons opina el Dr. Alonso, a més d'intervenir sobre les carreteres, també cal fer-ho sobre els comportaments dels individus i per això és indispensable l'Educació Vial. |
||
Entrevista |
Trucar o enviar un missatge a algú mentre condueix pot provocar un accident mortal | ||
---|---|---|
El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per El País per al seu article "Has arribat ja?". El WhatsApp que provoca més morts a l'any a la carretera ", publicat el 27 de juny de 2019 Francisco Alonso veu imprescindible aprendre a separar-se del mòbil, a no estar permanentment atents al telèfon i preparats per respondre en tot moment, com si amb això ens anés la vida i moltes vegades són els propis amics i familiars els que inciten i provoquen al conductor mitjançant un comportament de risc. Segons Alonso, part de la solució a aquest drama passa per l'educació viària a les escoles i instituts. |
||
¿Per què es fabriquen cotxes que poden superar els 300 quilòmetres hora si la velocitat màxima és 120? | ||
---|---|---|
Els experts proposen que els infractors o conductors més joves no puguin comprar aquest tipus de vehicles. La Unió Europea opta pels sistemes de velocitat intel·ligents que avisen el conductor dels seus excessos, encara que aquest pot decidir quan desconnectar-los. |
||
Video. Emissió 15:00 hores | ||
Video emissió 21:00 hores |
L'envelliment de la població i l'augment del seu nombre tenen certes implicacions en el trànsit | ||
---|---|---|
Segons el Dr. Alonso, que una persona major de 65 anys condueixi un vehicle no és perillós en termes generals però cal considerar les diferències individuals que porten al fet que algunes persones envelleixen més ràpid que altres, tot i tenir la mateixa edat cronològica. Amb l'envelliment queden afectades capacitats bàsiques per a la conducció i operació de vehicles i ús de les vies i, a més, el consum de diversos fàrmacs per part d'aquest col·lectiu, per les seves pròpies condicions físiques i de salut, afecten la capacitat de conducció. No obstant això, El Dr. Alonso assenyala que els problemes de la gent gran en l'àmbit del trànsit no es circumscriuen únicament al seu paper com a conductors, sinó que el major risc ho tenen com a vianants. |
||
Entrevista |
La millora de la seguretat viària, transformació de valors i respecte de les normes de trànsit podrien canviar a través de capacitacions dirigides a nens i adolescents durant l'escolaritat | ||
---|---|---|
|
||
Desterrar l'ús del mòbil al volant | ||
---|---|---|
|
||
Estem jugant amb la vida dels altres | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso considera que les principals causes dels accidents de trànsit són les drogues i l'alcohol, les distraccions (destacant l'ús del telèfon mòbil) i la velocitat. Aquestes causes, directament relacionades amb el factor humà, necessiten d'una educació viària des dels col·legis. "La qüestió rau, no tant en conèixer unes normes, sinó en saber que estem jugant amb la vida dels altres". |
||
Entrevista |
Objectiu: carreteres convencionals segures | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso proposa dissenyar carreteres pensant en la gent gran: Senyalització, la justa (de vegades hi ha massa), senyals fàcils de comprendre, adequada il·luminació i inclusió de sistemes intel·ligents (per exemple, il·luminació interactiva, avisos en temps real de condicions adverses, etc.). |
||
Veure número 247 |
El telèfon mòbil té aplicacions que poden ajudar en la seguretat viària | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso ha parlat sobre l'ús del mòbil relacionat amb el tràfic (planificadors de ruta, elecció de tipus de transport, ticketing, mobilitat), la perillositat del carril bus-bici que s'estudia aplicar a València i el que afecten les drogues i l'alcohol en la conducció. |
||
Entrevista |
El color del cotxe té relacions significatives amb l'agressivitat | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso explica que les investigacions demostren que els colors foscos es relacionen amb major agressió en els homes i amb les accions "accelerar quan un altre conductor vol avançar" i "canviar freqüentment de carril" Pel que fa a la percepció del cotxe basada en els efectes del seu color, Alonso opina que seria interessant que, a l'hora de triar un vehicle, els conductors consideressin el color des de la perspectiva de la seguretat viària com un criteri afegit a tenir en compte. |
||
Veure article |
Afavorir la multimodalitat en els desplaçaments urbans | ||
---|---|---|
Segons el Dr. Alonso, cal fomentar el transport públic i els desplaçaments a peu o en bicicleta però en el marc de transport intermodal que també integri altres mitjans de transport privat segons els motius i necessitats de desplaçament. Concretament, pel que fa a les línies de separació vermella per a aquestes últimes en carrils bus, considera que incrementen la inseguretat vial ja que no han d'interactuar en el mateix espai. |
||
Entrevista |
Menys accidents a més presència de la informació viària als mitjans | ||
---|---|---|
El Dr. Alonso considera que la premsa compleix una funció destacada en l'accidentalitat ja que, a més presència de la informació viària als mitjans, es constaten menys accidents de qualsevol tipus i també menys accidents mortals. "La gent es consciència de les mesures de seguretat a través dels mitjans”. |
||
Veure article |
L'INTRAS reclama control, conscienciació i millores | ||
---|---|---|
El Director de l'Institut d'Investigació de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (INTRAS) aplaudeix el reforç de la vigilància però sense oblidar el manteniment de carreteres. |
||
Veure article |
La bicicleta. ¿Un mitjà de transport perillós? | ||
---|---|---|
Francisco Alonso ha posat èmfasi que els ciclistes "són un grup de risc sobre el qual cal cridar l'atenció" i en les mesures que han de posar en marxa les institucions per frenar el risc. |
||
Veure article |
El trànsit i els accidents s'han incrementat en les vies urbanes | ||
---|---|---|
Els accidents mortals per distraccions van augmentar en 2016 un 50%, cosa que Alonso atribueix "principalment a la utilització de telèfons mòbils, no només per a trucades sinó per l'ús del WhatsApp i de xarxes socials, cosa que és una insensatesa. La necessitat d'estar connectat permanentment també és un problema per als vianants que es tradueix en més atropellaments". |
||
Veure article |
La Comunitat Valenciana lidera el rànquing de morts a la carretera de 2016 | ||
---|---|---|
![]() Segons el Dr. Alonso, pel que fa a l'augment de la sinistralitat a les nostres carreteres no hi ha una explicació única però influeix l'augment de la mobilitat i caldria introduir noves mesures atenent a nous factors (l'ús del mòbil per part dels vianants, conduir sota els efectes de les drogues, la vulnerabilitat dels ciclistes, ...) També ha destacat l'alta eficàcia que ha demostrat la implementació del carnet per punts i la modificació del Codi Penal en determinat tipus de conductes (alcohol, velocitat, ...) però considera necessari intensificar la detecció d'aquelles persones que són infractors d'una manera relativament sistemàtica, conductors que comentin infraccions, especialment en l'àmbit urbà, que no estan sent controlats adequadament. |
||
Entrevista |
2016 ha acabat amb un augment dels morts en accidents de trànsit | ||
---|---|---|
![]() El tema de la notícia està relacionat amb l'augment de la sinistralitat per primera vegada en 13 anys, ja que el 2016 es van produir 1.038 accidents mortals en vies interurbanes en què van morir 1.160 persones i altres 5.067 van necessitar hospitalització com a conseqüència de les ferides sofertes. |
||
Video. Emissió 15:00 hores | ||
Video. Emissió 21:00 hores | ||
![]() ![]() ![]() ![]() |
L'Educació Viària a examen | ||
---|---|---|
![]() Les principals qüestions plantejades en aquest estudi han estat:
|
||
Veure article |
L'increment d'atropellaments deixa la major sinistralitat en vies urbanes en 15 anys | ||
---|---|---|
![]() Francisco Alonso, al·ludeix a l'increment de la mobilitat urbana, i molt especialment la que es realitza a peu o amb bicicleta, junt amb l'envelliment demogràfic i que hi haja més vianants d'edat avançada. Alonso incideix en la vulnerabilitat afegida de vianants, gent gran, ciclistes i motociclistes, pel que considera fonamental que s'intensifiquin les intervencions de seguretat viària en l'àmbit urbà. A més, insisteix en la necessitat de conscienciar, mitjançant les oportunes campanyes a la ciutadania, sobre els comportaments de poc respecte que es donen envèrs los usuaris vulnerables. |
||
Veure article |
¿Uses el mòbil al volant? Doncs és com conduir begut | ||
---|---|---|
![]() "Los smartphones tenen una influència molt negativa en la conducció. Quan els utilitzem, les nostres reaccions davant dels esdeveniments a què ens enfrontem són més lentes i a vegades inexistents", sosté Francisco Alonso. "Cal oblidar-se del mòbil durant la conducció o quan ens desplacem a peu. Res és tan urgent i ningú ens té perquè requerir aquesta urgència quan juguem amb la vida ", reflexiona Alonso. |
||
Veure article |
Al volant, ¿millor sol o acompanyat? | ||
---|---|---|
![]() "No és qüestió de triar sinó d'aprendre bones conductes per a no ser una font de distracció addicional", diu Alonso. Alonso opina, a més, que "és fonamental conscienciar el copilot com a element que pot ser d'ajuda si ho fa bé, amb unes pautes per maximitzar la seva utilitat i minimitzar distraccions i riscos". I el conductor, per la seva banda, "també ha de ser actiu i dir-li al copilot com pot ajudar i quines accions li poden distreure". |
||
Veure article |
¿Per què canviem al volant? | ||
---|---|---|
El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per la Revista Mía, per al article publicat en el seu número 1538. Els conductors espanyols perceben una freqüència alta d'agressivitat: 7,4 sobre 10, segons un estudi d'Attitudes i l'Institut Universitari d'Investigació en Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València |
||
30/03/2016 |
¿Influeixen els pares en els seus fills? ¿I els nens en els seus pares? | ||
---|---|---|
Francisco Alonso, investigador responsable de l'estudi, assenyala que "hi ha una incongruència entre el que s'ensenya als nens i el que aquests observen dels seus pares" |
||
Veure article |
El Dron. Més àgil, més ràpid i més barat, per al seu ús en el control del trànsit | ||
---|---|---|
![]() |
||
24/10/2015 |
Les turbo-rotondes podrien començar a estendre per Espanya | ||
---|---|---|
![]() Segons el Dr. Alonso, aquests nous dissenys requereixen que els conductors s'acostumin a ells i aprenguin la forma de circular, de manera que hauran de ser reforçades amb més senyalització. |
||
Veure article |
Millorar la formació dels motoristes amb menys experiència sobre dues rodes | ||
---|---|---|
La major part dels motoristes que pateixen accidents tenen el carnet de moto més bàsic o, simplement, el de cotxe, que permet també portar motos de fins a 125 cc., I sense experiència prèvia en aquests vehicles. |
||
19/11/2014 |
La nova amenaça a la seguretat viària es diu WhatsApp | ||
---|---|---|
![]() El Dr. Francisco Alonso ha realitzat unes declaracions al diari Las Provincias on alerta que s'està observant un augment de l'ús del mòbil dins del vehicle (ja batejat com 'texting'), sobretot propiciat per la citada aplicació i per "la relaxació i l'excés de confiança que genera la reducció dels accidents mortals i que fa que disminueixi la percepció de risc" |
||
Veure article |
¿Hi hauria d’haver una edat límit per conduir? | ||
---|---|---|
![]() Encara que amb l'edat sobrevenen dèficits perceptius, cognitius i motors que afecten les capacitats necessàries per conduir, el Dr. Alonso reconeix que moltes persones grans són "molt conscients" de les seves limitacions i són més previnguts i "s'autolimiten" anant a menys velocitat , agafant el cotxe només pel dia o circulant únicament per autopistes i autovies. |
||
Veure article |
El trànsit puja a València enguany per primera vegada després d’haver caigut un 15,5% des del 2008 | ||
---|---|---|
![]() Segons el Dr. Alonso, caldrà estar atents per veure quines conseqüències té aquest augment de trànsit a l'accidentalitat, sobretot per l'important augment d'usuaris de les motos i de les bicis. |
||
Veure article |
Les futures tecnologies i l'ús de drogues en la conducció, principals carències en què cal investigar | ||
---|---|---|
![]() El Dr. Alonso ha parlat sobre la tasca que es realitza a l'Institut Universitari d'Investigació en Trànsit i Seguretat Viària des de fa 20 anys, i sobre les principals carències en les que cal investigar. També considera que caldria aprofundir en els grups de risc de les motos i els vianants. |
||
Entrevista |
Quan parlem de la mortalitat, quasi la mitat dels accidents laborals són accidents laborals de trànsit | ||
---|---|---|
![]() A més dels accidents laborals en el trànsit (in itinere i en missió), altres temes a tractar han estat l'ús dels dispositius de retenció infantil, la influència de les emocions en la conducció i la prosocialitat en el trànsit. |
||
Video |
¿A quina edat hem de deixar els infants anar sols a escola? | ||
---|---|---|
Segons l'opinió de Francisco Alonso, un nen a partir dels 10 anys ja està preparat des del punt de vista de desenvolupament psicomotor per fer el trajecte. Però fins als set anys "un menor compta amb limitacions de camp visual i també cognitives a l'hora de reconèixer els perills que se li puguin presentar i per reaccionar correctament davant d'ells" |
||
Veure article |
Campanya de comunicació de l’app d’Audi Attitudes "Ruta Segura" | ||
---|---|---|
Audi Attitudes ha llançat aquesta aplicació per a mòbils que, a més d’ensenyar els infants a anar a l’escola pel carrer de forma segura, també vol que els pares se senten més tranquils quan es facen aquests desplaçaments. L’app es basa en l’estudi dirigit pel Dr. Alonso sobre els infants i les ciutats |
||
Videocomunicat |
¿Condueix la seva ira o condueix vostè? | ||
---|---|---|
![]() La nostra investigadora afirma que "tot i que en la conducció influeixen tant les emocions positives com les negatives, en l'àmbit vial s'ha estudiat en major grau les emocions negatives (enuig, ira, irritació, agressió), perquè aquestes suposen més directament l'adopció de comportaments insegurs i perillosos en el trànsit". |
||
Veure article |
Consells per a l'operació de tràfic "Constitució-Immaculada" | ||
---|---|---|
![]() Es calcula que hi haurà 1.900.000 moviments de vehicles en les carreteres de la Comunitat Valenciana. Revisar l'estat en general dels automòbils, usar el cinturó de seguretat i evitar el consum d'alcohol i/o medicaments són alguns dels consells a seguir per a evitar accidents. |
||
Entrevista |
7000 conductors sense carnet | ||
---|---|---|
![]() En el primer semestre d'aquest any, 7000 conductors han perdut els punts, la qual cosa comporta la retirada del carnet i l'obligació de tornar a examinar-se. El 30% dels conductors que han comès delictes de tràfic i estan a la presó, ho estan per haver perdut els punts, diu Alonso, però l'omissió d'auxili agreuja les conseqüències d'aquesta conducta. Durant aquesta setmana almenys tres persones han mort atropellades sense rebre auxili per part dels conductors, que es van donar a la fugida, i a més a un d'ells li havien retirat el carnet fins a 2017, tot això considerat delicte amb pena de presó. |
||
Video emissió 15:00 hores | ||
Video emissió 21:00 hores | ||
![]() ![]() ![]() |
Les infraccions de tràfic en l'informatiu territorial de la Comunitat Valenciana de RTVE | ||
---|---|---|
El 60% dels conductors desconeix cuales són les infraccions que comporten pèrdua de punts. De fet, la gran majoria no sap quants punts té. En algunes èpoques de l'any, el 30% dels conductors infractors són estrangers que, segons indica el professor Alonso, desenvolupen conductes que mai desenvoluparan al seu país. El motiu és que a Espanya no existeix una pressió social cap a aquest tipus de conductes. La Comunitat Valenciana ocupa el tercer lloc en el llistat de Comunitats amb més infraccions de tràfic. |
||
Veure video | ||
![]() ![]() |
Nova proposta Reglamento de Circulació | ||
---|---|---|
![]() El tema principal va ser la proposta del nou Reglament de Circulació presentada per la DGT i mes concretament, l'ús del casc per part dels ciclistes en vies urbanes i l'augment de la velocitat màxima a 130 km/hora en determinats trams de via. A tenor d'això últim, Francisco Alonso va ressaltar la campanya iniciada per l'AEC (Associació Espanyola de la Carretera) que reclama mesures urgents que obliguin a la conservació de les carreteres, atès que el percentatge de trams on seria possible aquesta velocitat seria mínim en la situació actual . |
||
Entrevista |
Accidents in itinere i en missió | ||
---|---|---|
![]() Així es va expressar el professor Francisco Alonso en l'entrevista realitzada per Intereconomía Radio el 3/2/2013 per al seu programa AutoRadio, dins del seu espai dedicat a la seguretat vial. Així mateix, va destacar la importància dels mitjans de comunicació per a la difusió de dades relacionades amb aquest tipus d'accidents, ja que sempre es parla dels accidents en cap de setmana o dates especials i el risc també existeix en els desplaçaments entre setmana relacionats amb el treball o els estudis. |
||
Entrevista |
Vianants a la ciutat | ||
---|---|---|
![]() El 18 de febrer de 2011, el professor Alonso, director de DATS, va participar en la tertúlia del programa "Per Tots la 2", de la segona cadena de televisió espanyola, on es va parlar del risc dels vianants a la ciutat i la percepció que aquests tenen del mateix, el coneixement i respecte de les normes, etc... La tertúlia, moderada pel presentador Juanjo Pardo, va tenir també la participació de Nieves Peña Martos (Vicepresidenta de "Vianants de Sevilla"), Ramón Moles (Director del Centre d'Investigació "Gobernanza del Risc" de la UAB) i Luis Carlos Arias Alonso (Sergent de la Policia Municipal de Madrid). Segons Francisco Alonso, Psicòleg i Director del Grup d'Investigació DATS, de l'Institut Universitari de Tràfic i Seguretat Vial de la Universitat de València, les dues raons principals per les quals els vianants no respectem els semàfors és pel ritme accelerat de vida que portem però sobretot perquè no percebem aquest comportament com una conducta de risc. |
||
Veure video | ||
![]() ![]() ![]() |
Fumar mentre es condueix: Una distracció que requereix la nostra atenció | ||
---|---|---|
Fumar és una d'aquestes activitats que contribueix a la distracció però no se li atribueix una importància diferencial ni per part dels investigadors, ni per part dels conductors, ni per part de les autoritats. No obstant això, fumar durant la conducció porta en moltes ocasions a maniobres inadequades com un temps de frenada tardà davant una intersecció |
||
Veure revista | ||
![]() ![]() |
L'institut de tràfic i seguretat vial afirma que les dones són més segures al volant que els homes | ||
---|---|---|
El Instituto de Tráfico y Seguridad Vial apunta a un perfil de infractor habitual: hombre, soltero y joven. |
||
Veure video |
Per què arrisquem al volant? | ||
---|---|---|
"Conduir de pressa té a veure amb factors relacionats amb el temps (...) Una altra de les raons és la recerca intencionada del risc, l'activació i les emocions intenses (...) Ens costa molt creure en la possibilitat de la nostra pròpia mort, convençuts que els accidents només els passen als altres." |
||
Veure article |
Conducció: diferències de gènere | ||
---|---|---|
Segons Francisco Alonso, psicòleg de l'Institut de Tràfic i Seguretat Vial de la Universitat de València, els homes utilitzen els cotxes per la cerca de sensació mentre que les dones condueixen per raons més funcionals i útils. |
||
Veure video | ||
![]() ![]() |