
El Govern d’Espanya ha aprovat l’Estatut de l’Estudiant Universitari, una aspiració dels col·lectius d’estudiants des de fa dècades. El nou Estatut inclou la creació del Consell d’Estudiants Universitaris de l’Estat, adscrit a la Secretaria General d’Universitats.
Amb l’aprovació del Reial Decret 1791/2010, de 30 de desembre, el Govern d’Espanya dóna llum verda a l’Estatut de l’Estudiant Universitari. Aquest marc legal, al qual han aspirat els col·lectius d’estudiants durant dècades, garanteix la participació de l’alumnat en la política i la gestió de les universitats.L’Estatut de l’Estudiant Universitari estableix mecanismes per augmentar la implicació i participació dels estudiants en la vida universitària i en el disseny de les seues polítiques estratègiques.
Representa avanços de gran rellevància, com ara: • Progressa en la declaració dels drets i deures dels estudiants. • Defineix l’orientació a l’estudiant i la configuració de sistemes tutorials desenvolupats pel professorat i el personal especialitzat.• Descriu l’Atenció a l’Universitari com a clau per a la formació integral de l’estudiant.• Descriu la programació docent de l’estudiant d’ensenyaments que condueixen a l’obtenció d’un títol oficial, definint la naturalesa de les pràctiques externes i regulant el dret a una avaluació objectiva, així com a la comunicació i revisió de les qualificacions.• Regula la representació estudiantil dins de les universitats, així com la seua participació en organitzacions nacionals i internacionals.• Para esment al foment de la convivència i la corresponsabilitat a la universitat. Contempla la creació de comissions de corresponsabilitat universitària formades per estudiants, professors i personal d’administració i serveis, i descriu la col·laboració de l’estudiant amb el Defensor Universitari, que podrà assumir tasques de mediació i conciliació.• Inclou l’activitat física i esportiva i la formació en valors com a components de la formació integral que les universitats han de proporcionar als estudiants.
D’altra banda, l’Estatut crea també un Consell d’Estudiants Universitaris de l’Estat, un canal directe de representació davant del Ministeri d’Educació similar al que hi ha per als rectors (Consell d’Universitats) i per a les comunitats autònomes (Conferència General de Política Universitària). Entre les seues competències es troben: • Informar dels criteris de les propostes polítiques del Govern en matèria d’estudiants universitaris.• Ser interlocutor vàlid davant del Ministeri d’Educació.• Contribuir activament a la defensa dels drets dels estudiants.• Vetlar per l’adequada actuació dels òrgans de govern de les universitats pel que fa a drets i deures dels estudiants.• Rebre i, si s’escau, donar eixida a les queixes que li presenten els estudiants universitaris.• Elevar propostes al Govern. El Consell d’Estudiants Universitaris de l’Estat (el reglament d’organització del qual serà aprovat pròximament) estarà format inicialment per tres representants del Ministeri d’Educació, cinc experts designats pel ministre d’Educació i huitanta-huit representants dels estudiants.UNA ASPIRACIÓ. L’aprovació de l’Estatut de l’Estudiant Universitari era un dels principals objectius del Ministeri d’Educació dins de l’eix Governament de l’Estratègia Universitat 2015, així com una aspiració dels col·lectius d’estudiants espanyols des de fa dècades. La seua aprovació es produeix després d’arribar al consens sobre la redacció del text amb els principals agents implicats de la comunitat universitària: rectors, comunitats autònomes, representants d’alumnes i docents.
En les reunions per a l’elaboració de l’Estatut han participat durant mesos les principals associacions, federacions i confederacions d’estudiants d’Espanya, així com la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (la CRUE, junt amb la seua Xarxa Universitària d’Assumptes Estudiantils, Runae), el Consell d’Universitats i la Conferència General de Política Universitària, entre altres.L’objectiu és implicar els estudiants (que representen el noranta per cent de la comunitat acadèmica) com a socis reals en les estructures de presa de decisions de l’educació superior, així com en els debats polítics i pressupostaris.
El text íntegre es pot llegir a través de la web del CADE: www.uv.es/cade.
Last update: 9 de february de 2011 16:04.
News release