UVCulturaUV Logo del portal

CAMPUS
Arquitectura universitària en la pintura contemporània

© Teresa Tomás. Imatge per a l'exposició CAMPUS, 2023

 

 

 

 

El campus com a conjunt d'edificis i instal·lacions que componen la Universitat de València conté un enorme patrimoni arquitectònic gens immotivat. Cada edifici s'articula segons la seua funció particular i, alhora, s'integra en un conjunt planificat que constitueix una plaça activa i oberta, una màquina d'ensenyar i investigar.

 

El campus de la Universitat de València està absolutament imbricat en la ciutat i en la seua història. Ha sigut part fonamental i testimoni actiu en la consecució de conquestes socials a través de descobriments científics, polítiques d'igualtat o vagues estudiantils amb les seues conseqüents càrregues policials a les facultats. També la cura i conservació del seu patrimoni i el seu arxiu documental formen part d'una història compartida amb l’urbs. Però la Universitat també ha sigut essencial en la construcció de la ciutat, en la seua planificació urbana i en la introducció de nous estils arquitectònics. El campus de Blasco Ibáñez seria un bon exemple del seu important paper en el desenvolupament de la ciutat. Igualment, s'ha procurat que hagen anat en paral·lel la funció i la forma de l'arquitectura universitària, que són un reflex de la transmissió de cultura o de la solidesa de la institució. Bons exemples d'això són la verticalitat com a acumulació de coneixement a la Biblioteca de Ciències Socials Gregori Maians, de Giorgio Grassi, les formes robustes i monumentals de l'edifici del Rectorat, de Mariano Peset Aleixandre, o el racionalisme aerodinàmic del Col·legi Major Lluís Vives, de Francisco Javier Goerlich.

 

 

 

 

Joel Mestre. La vie dans les plis. 2022.130 x 130 cm. Temple vinílic sobre llenç. 

 

 

 

De cada edifici del campus emana una imatge amb la qual la pintura interactua representant idees i realitats pròpies. La mirada del pintor recorre l'arquitectura, des de l'exterior a l'interior, combina una multiplicitat de punts de vista sobre un mateix espai i fusiona diferents temps en capes superposades de significat. Introduint aquesta dimensió temporal, la pintura es mostra com una màquina de pensar idònia per a generar una imatge de l'arquitectura que se situe més enllà del registre d'un instant concret, una imatge que tinga en consideració la història de l'edifici i els fets socials, científics o culturals que s’hi relacionen.

 

En Campus la pintura serà un laboratori d'idees on elaborarem visions particulars de l'arquitectura universitària, caixa o continent necessari per a poder impartir la docència, investigar, arxivar i transmetre coneixements. La caixa entesa com a referent conceptual i arquitectònic, i les visions i mons pictòrics que genere, serà una de les línies de treball per on transitarà el projecte Campus. Els artistes seleccionats oferiran una diversitat de mons interrelacionats entre arquitectura i pintura ajudats per una intensiva tasca de cerca d'imatges d'arxiu, de plànols i d’obres artístiques del patrimoni de la mateixa Universitat amb els quals es pot establir un diàleg profitós.

 

 

 

Roberto Mollá. Biblioteca y rompesol (III). 2022 . Políptic de 4 peces de 65 x 65 cm cadascuna. Llapis, gouache i retolador sobre paper mil∙limetrat

 

 

 

Artistes participants:

Lorena Amorós

Dis Berlin

Juan Cuéllar

Paco De la Torre

Carlos García-Alix

Elena Goñi

Jorge Tarazona

Joël Mestre

Roberto Mollá

Pamen Pereira

Paco Pomet

Señor Cifrián

Teresa Tomás

Nelo Vinuesa

 

Visites concertades per a grups:

voluntariat.cultural@uv.es

96 3531076

www.uv.es/cultura