La transformació digital centra l’atenció en el III Fòrum de Turisme de la Facultat d’Economia

  • 3 d'octubre de 2018

Dijous passat (27 de setembre), amb motiu del Dia Mundial del Turisme, la Facultat d’Economia de la Universitat de València va celebrar el III Fòrum de Turisme sobre el Big Data i la implementació de plans estratègics de turisme.

Aquest tercer Fòrum de Turisme va ser inaugurat per Francesc Colomer, secretari autonòmic de l’Agència Valenciana del Turisme; Pilar Moncho, diputada delegada de Turisme; Antonio Bernabé, director general de Fundació Turisme València; Joaquín Aldás, vicerector d’Estratègia, Qualitat i Tecnologies de la Informació; i José Manuel Pastor, degà de la Facultat d’Economia de la Universitat de València.

“I açò quant costa?”, és la pregunta que sovint escolta Mayte Vañó, directora de Comunicació d’AlicanTEC, quan parla amb els empresaris turístics sobre la transformació digital. “És normal: la revolució tecnològica que estem vivint és tan vertiginosa que costa estimar quant s’està disposat a pagar per a obtindre inimaginables beneficis”, assegurà en la conferència inaugural.

En la primera taula-col·loqui del matí es van presentar tres tecnologies que ja són integrants de la transformació digital del turisme en major o menor grau i que abanderen la quarta revolució industrial. D’una banda, Julián Bolinches, director d’Internet de las Cosas, Industria 4.0 i Blockchain d’IBM Services, ha presentat la futura tendència i les implicacions que suposarà l’adopció de les noves tecnologies associades a la Intel·ligència Artificial, la constitució de xarxes Blockchain per a la relació entre empreses i destinacions, i la comercialització dels seus productes turístics. Al seu torn, Laura Rodríguez, vicepresidenta de la consultora valenciana Forward Keys, sorprenia els assistents amb exemples i casos d’estudi elaborats a partir de l’anàlisi de la immensa quantitat de dades que genera internet al dia i que proporcionen una eina fonamental en la presa de decisions d’empreses i destinacions turístiques, sobretot pel que fa a les prediccions de la demanda.

D’altra banda, el sector mostra la seua inquietud sobre la relació cost-benefici d’aquestes noves eines, tal com va exposar Juan Carlos Sanjuán, CEO de Casual Hotels, una cadena hotelera valenciana present en diverses destinacions espanyoles i des de sempre compromés amb la incorporació de les noves tecnologies. Les administracions públiques no poden quedar-se enrere en la transformació digital. Ricardo Millet, director d’estratègia i intel·ligència en Turisme València, ha assenyalat com des del seu organisme les noves tecnologies s’estan incorporant en alguns dels productes turístics que ofereixen, fonamentalment per a la concepció de València com a destinació turística intel·ligent.

En la segona taula-col·loqui, moderada per Rosa Yagüe i Rosario Martínez, i amb la participació d’Amparo Martínez, gerent del Pla de Competitivitat Turística Vall d’Albaida; Pau Pérez Ledo, gerent del Pla de Dinamització i Governança Turístics de la Safor; i Javier Herráiz, cap de servei d’Assistència Turística i responsable de la gestió dels Plans de Dinamització, es va aprofundir en els plans estratègics de turisme.

La innovació i la realitat virtual són els temes que van suscitar un interés especial en els focus groups durant la vesprada, i que van estar dirigits per Luisa Andreu i Sonia Cruz, i per Amparo Cervera i Carmen Pérez, respectivament. En aquests grups, els participants van destacar el rol de la innovació dins del turisme com un element indispensable per a l’evolució del sector. “La innovació permet una nova forma de pensar i d’entendre el turisme. Comprén un procés de canvi continu que ha de respondre als objectius específics de cada destinació o organització”, afirma la consultora d’Expertus Turismo y Ocio Ana Rosa Moreno. Una de les eines que més s’ha popularitzat com a proposta en la innovació turística és la realitat virtual. Les seues aplicacions en el turisme, com va evidenciar Marcos Fernández, director d’ARTEC a la Universitat de València, són molt nombroses, tant en la planificació com en la gestió i la provisió del producte turístic. La realitat virtual pot ser un instrument d’inclusió i accessibilitat en la indústria, a més de complementar l’oferta turística sense competir amb l’experiència real del turista. No obstant, es troba en etapa incipient i les agències de viatge tradicionals encara no han trobat la millor fórmula per a explotar el potencial competitiu que pot aportar l’ocupació de realitat virtual en la decisió de compra, va explicar Sergio Usón, director de la Sociedad de Agencias de Viaje con Realidad Virtual

 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies