Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Charla ERI - Marian Serrano-Mendizábal, Ruth Villalón, M. Ángeles Melero y Belén Izquierdo: "Millorar la comprensió a través de la tecnologia: el paper de l'ensenyament d'estratègies"

  • 10 de juliol de 2022
Image de la noticia

22 juliol 2022. 13:00h. Sessió online. Idioma: Espanyol.

Millorar la comprensió a través de la tecnologia: el paper de l'ensenyament d'estratègies

Marian Serrano-Mendizábal1, Ruth Villalón2, M. Ángeles Melero2 y Belén Izquierdo2

1Universitat de València

2Universidad de Cantabria

 

La comprensió lectora és una competència tan complexa com rellevant per al nostre alumnat. Construir una representació mental de la situació que ens planteja el text sovint requereix la posada en marxa de processos estratègics, juntament amb un cert nivell d'esforç i compromís, per la qual cosa molts estudiants mostren dificultats per assolir una comprensió profunda d'un text. L'estudi que presentem compara l'eficàcia de dues intervencions computaritzades per millorar la comprensió lectora, una basada en l'ensenyament d'estratègies (TuinLECweb) i altra basada en la pràctica de contestació a preguntes amb retroalimentació correctiva (AutoLEC). A més, analitzem l'ús que els estudiants fan dels components i els recursos d'ambdues intervencions i la seva relació amb el rendiment en comprensió lectora després de la intervenció.

 

Bio

Marian Serrano-Mendizábal és professora del Departament de Psicologia Evolutiva i de l´Educació de la Universitat de València. Va realitzar el Doctorat en Psicologia a la Universitat de València i va ampliar la seua formació amb un Màster en Lectura i Comprensió. Abans de treballar a la universitat, va ser orientadora en un centre educatiu i tècnica d'assessorament a la unitat per a persones amb discapacitat de la Universitat de València. La seua recerca es centra en l'àmbit educatiu, on ha treballat en el disseny i la validació de tecnologia educativa per millorar la competència lectora d'estudiants d'educació primària i en l'estudi dels processos cognitius implicats en l'aprenentatge i la competència lectora. Ha participat en diverses investigacions nacionals finançades pel Pla Nacional R+D+I i en diversos projectes Erasmus+ i ha publicat diversos articles a revistes de prestigi. Així mateix, ha participat en congressos de caràcter nacional i internacional i ha realitzat estades de recerca a Holanda i els Estats Units.

Ruth Villalón és professora del Departament d'Educació de la Universitat de Cantàbria. Es va llicenciar i doctorar en Psicologia per la Universitat Autònoma de Madrid. A més, té un màster en Educació i Noves Tecnologies i el Curs d'Aptitud Pedagògica. La seua carrera professional sempre ha estat vinculada al món de l'educació, tant des d'una perspectiva més acadèmica com des d'una vessant pràctica. Així, abans de treballar a la universitat va ser orientadora i mestra. En la tasca investigadora, ha participat en diverses investigacions nacionals finançades pel Pla Nacional R+D+I i ha publicat diversos articles en revistes de prestigi. Així mateix, ha participat en congressos de caràcter nacional i internacional i ha realitzat estades de recerca a Finlàndia, Holanda i Itàlia. Els seus principals interessos de recerca són la lectura i l'escriptura com a instruments d'aprenentatge i les concepcions i les pràctiques d'ensenyament en entorns formals.

M. Ángeles Melero és Professora Titular a l'àrea de Psicologia Evolutiva i de l'Educació i als estudis de Grau de Magisteri i de Màster del Dept. d'Educació de la Universitat de Cantàbria. La seua tesi doctoral va versar sobre els processos cognitius i motivacionals de l'escriptura argumentativa. La seva línia actual de recerca es centra en l'estudi dels processos motivacionals que sustenten la lectura (en concret, actituds cap a la lectura) i, dins làmbit cognitiu, en les habilitats de selecció i integració d'informació amb textos múltiples. Dins del camp de la innovació, participa en un projecte d'un col·legi públic de Cantàbria adreçat a seqüenciar els processos de lectura i escriptura des de 2 anys fins a 6è d'Ed. Primària.

Belén Izquierdo Magaldi és professora del Departament d'Educació de la Universitat de Cantàbria, on desenvolupa la seua activitat docent i investigadora dins l'Àrea de Psicologia Evolutiva i l'Educació. L'activitat docent es correspon amb diverses titulacions (Diplomatura, Grau, Postgrau, Màster i Sènior). La tesi doctoral defensada el 2012 es va centrar en els processos guiats i situats de composició escrita a l'aula. Pel que fa als projectes de recerca actuals vinculats a la lectura i l'escriptura en què ha participat, destaca l'estudi dels processos motivacionals implicats en la lectura (en concret, actituds envers la lectura) i, dins de l'àmbit cognitiu, en les habilitats de selecció i integració d'informació amb textos múltiples. Pel que fa a la innovació i transferència de coneixement, cal assenyalar la recent col·laboració en la formació i l'assessorament en un col·legi públic de Cantàbria, dins d'un projecte dirigit a seqüenciar els processos de lectura i escriptura des d'infantil a primària.