Universitat de ValènciaEstructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Xarrada ERI - Maria Niskakoski: "Reading difficulties among young people in secondary education - how accurately can DigiLukiseula identify them?"

  • 7 d’abril de 2025
Image de la noticia

11 de abril de 2025. 13:00 h. Sessió presencial i en línia (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: anglés.

Reading difficulties among young people in secondary education - how accurately can DigiLukiseula identify them?

Maria Niskakoski

Universitat de Jyväskylä

 

A Finlàndia, es fa servir el cribratge de dificultats lectores (DL) per identificar les necessitats de suport dels estudiants que accedeixen a l’educació secundària. Amb aquest objectiu, es va desenvolupar el 2019 DigiLukiseula, una eina digital de detecció de la dislèxia per a joves i adults. S’ha demostrat que DigiLukiseula és vàlida i fiable, però la seua precisió en la identificació encara no s’ha avaluat prou. Aquest estudi pretén determinar com identifica DigiLukiseula l’alumnat (n = 73) que presenta DL segons avaluacions individuals més detallades. Els resultats preliminars mostren que fins a un 78 % dels estudiants identificats amb DL pel cribratge també ho van ser en l’avaluació individual.

 

Bio

He començat com a investigadora predoctoral a la Universitat de Jyväskylä a l'agost de 2024. Sóc mestra d’educació especial i treballe en un institut d’educació secundària general a Jyväskylä. També he treballat anteriorment com a investigadora a l’Institut Niilo Mäki (més informació a https://en.nmi.fi/). Allí vaig treballar com a coordinadora del projecte DigiLukiseula, desenvolupant una eina digital per al cribratge de la dislèxia en joves i adults. En la meua tesi doctoral utilitze en part dades del DigiLukiseula. DigiLukiseula s’utilitza àmpliament en l’educació secundària, i enguany al voltant de 170.000 estudiants de secundària l’hauran completat.