El cànon literari no acadèmic: construcció, característiques, responsables, selecció i recepció en els epitextos públics virtuals
Una constant històrica de la crítica literària ha estat l’estudi dels trets que defineixen una obra com a literària enfront d’una altra que no ho és. És a dir, l’estudi de les obres que conformen el cànon literari.
Establir un cànon significa recórrer a una vara de mesurar que es basa en l’autoritat dels patrons clàssics i sòlidament consolidats per la tradició; l’experiència provada de múltiples classes de lectors al llarg de la història i la capacitat d’alguns textos de «generar» interpretacions acumulatives a través del temps i en circumstàncies socials, culturals i polítiques, fins i tot «ideològiques», del signe més divers (Llovet 2005).
Tradicionalment, l’acadèmia, el sistema educatiu i la crítica literària han operat com a sistema de control. Però la revolució cultural de segle XX, sobretot amb Internet, ha canviat aquests discursos d’autoritat.
Si històricament la selecció de les obres que formaven el cànon s’ha format des de l’ordre, la tradició i els valors heretats; ara, s’hi afegeix la globalització, la pluralitat, la mobilitat i l’obertura dels nous enfocaments comunicatius, econòmics, polítics, ideològics i culturals.
Ara bé, al marge de l’acadèmia: qui i com crea, reconeix i considera les obres que construeixen el cànon d’obres que llegim?
Aquest projecte vol conèixer com es construeix el cànon literari no acadèmic per a la literatura juvenil i d’adults en llengua espanyola i catalana, determinar les característiques del procés i de la selecció d’aquestes obres, els responsables i la recepció en els epitextos públics virtuals professionals i dels lectors.
El resultat final de la investigació oferirà un coneixement sobre:
- Els agents que creen el cànon literari no acadèmic, el procés de selecció i el de recepció en els epitextos públics virtuals.
- El llistat dels títols que el formen i les característiques que identifiquen aquestes obres i les diferencien de la resta.
Qualsevol
Gemma Lluch
Josep Maria Baldaquí Escandell
Dari Escandell Maestre
Anna Esteve Guillen
Maria Àngels Francès Díez
Raquel Gómez Diaz
Araceli Garcia Rodríguez
Jorge J. Sánchez Iglesias