Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Comprensió, integració i avaluació d'informació multimodal

L'auge d'Internet i l'expansió dels mitjans digitals està canviant ràpidament la naturalesa de l'alfabetització al segle XXI. En l'actualitat, s'espera dels estudiants i població en general no només que siguin capaços efectius en la utilització d'habilitats tradicionals com la lectura de textos en paper, sinó també d'una navegació hipertextual eficient (per exemple pàgines web, Wikipedia), integració de informació de diferents fonts (eg una secció d'un llibre de text amb un vídeo d'Internet), i avaluació de la qualitat de la informació (eg fiar-se o no d'una informació a les xarxes socials).
Descripció

L'auge d'Internet i l'expansió dels mitjans digitals està canviant ràpidament la naturalesa de l'alfabetització al segle XXI. En l'actualitat, s'espera dels estudiants i població en general no només que siguin capaços efectius en la utilització d'habilitats tradicionals com la lectura de textos en paper, sinó també d'una navegació hipertextual eficient (per exemple pàgines web, Wikipedia), integració de informació de diferents fonts (eg una secció d'un llibre de text amb un vídeo d'Internet), i avaluació de la qualitat de la informació (eg fiar-se o no d'una informació a les xarxes socials). Les fonts d'informació ja no són únicament textuals, com solia ser en el passat, sinó més aviat multimodals. Aquest tipus de lectura multimodal es refereix a l'ús combinat de textos, imatges i vídeos per aprendre.

La lectura multimodal imposa una sèrie de reptes a diferents nivells de l'alfabetització digital: comprensió, integració i avaluació de la informació. Però al contrari que el nostre coneixement sobre la comprensió lectura, el nostre coneixement sobre la comprensió multimodal és encara preliminar. Per tant, l'objectiu principal d'aquest projecte és entendre la lectura multimodal dels estudiants, quan fan ús de vídeos d'Internet per aprendre, amb l'objectiu últim de dissenyar i avaluar tècniques instruccionals que millorin les seves habilitats digitals. Una sèrie d'estudis s'han plantejat per identificar els diferents processos lligats a la lectura estratègica de vídeos, així com a la seva integració crítica amb altres modalitats d'informació.

Per aquesta comesa, el projecte utilitzarà la tècnica dels moviments oculars, el que permet detectar el processament de l'estudiant a mesura que va comprenent i aprenent. Ens centrarem en els estudiants dels últims anys d'educació primària i primers d'educació secundària (10-14 anys), ja que corresponen a les edats en què es comença a utilitzar Internet per a tasques d'aprenentatge. El projecte també considera estudiants amb dificultats lectores, ja que ells poden particularment beneficiar-se d'un processament actiu i crític d'informació verbal dels vídeos.

Investigadors principals no UV

Ladislao Salmerón (UV) Inmaculada Fajardo (UV)

Investigadors participants no UV

Vicenta Ávila (UV)

Marcos Gómez (Universitat d'Alacant)

Øinstein Anmarkrud (University of Oslo, Norway)

Ana I. Pérez (University of Cambridge, UK)

Silvia Chireac (UV)

Nadina Gómez (UV)

Pablo Delgado (UV)

Data d'inici
2018 Març
Data de finalització
2020 Desembre
Entitats finançadores:

Ministerio de Economía y de Competitividad

Presentación