L’Intras acull la presentació de les conclusions d’un projecte europeu per a millorar la mobilitat als campus universitaris

De esquerra a dreta, els investigadors Pedro Valero (Universitat de València), George Yannis (Universitat Técnica d’Atenes NTUA) i María Attard (Universitat de Malta).
De esquerra a dreta, els investigadors Pedro Valero (Universitat de València), George Yannis (Universitat Tècnica d’Atenes NTUA) i María Attard (Universitat de Malta).

L’Institut de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (Intras) ha acollit la presentació de les conclusions finals d’un projecte europeu per a millorar la mobilitat en les universitats de l’àrea mediterrània mitjançant la promoció d’estratègies de baixa emissió de carboni i eficiència energètica. El projecte, denominat CAMP-sUmp, el responsable del qual a la Universitat de València és el catedràtic Pedro Valero Mora, està cofinançat amb el Fons Europeu de Desenvolupament Regional en el marc del programa Interreg Med.

El projecte CAMP-sUmp ha sigut dissenyat per a millorar i afavorir la mobilitat sostenible a les universitats. Durant l’esdeveniment final del projecte s’han donat a conéixer les principals conclusions i resultats derivats de la seua execució. L’objectiu és promoure la innovació i implementació d’estratègies de mobilitat sostenible, per exemple, promocionant les formes de transport baixes en emissions, el transport públic i compartit, fomentant també les maneres actives per accedir i moure’s pels campus com ara caminar i anar amb bici. El projecte també aposta per la conscienciació i participació activa de l’estudiantat, l’administració i gobernança de la mobilitat, tant en l’àmbit universitari com d’administracions públiques en general i dels operadors de transport. Un altre dels seus eixos definitoris és la intenció d’integrar els plans de mobilitat de les ciutats amb els dels campus, fluxos de mobilitat molt importants per als municipis del Mediterrani. 

A la presentació van assistir les set universitats participants: Universitat de València, Universitat Fundació Magna Graecia, Universitat Tècnica d’Atenes NTUA, Xipre, Split, Malta, Bolonya; així com diverses universitats interessades, experts en mobilitat sostenible, institucions de l’àmbit del transport i pioners d’altres projectes horitzontals i modulars que comparteixen sinergies.

Entre les conclusions principals del projecte, el professor Pedro Valero ha destacat l’obtenció d’un diagnòstic de la situació de les universitats del Mediterrani en relació amb la mobilitat sostenible, a partir d’una anàlisi de l’escenari universitari, fortaleses, febleses, reptes, com també de les principals bretxes tant d’aquest escenari com dels fluxos de mobilitat d’estudiantat i altres usuaris, desenvolupada principalment per NTUA (Universitat Tècnica d’Atenes). 

Durant la planificació del projecte s’han desenvolupat dos plans d’acció, un per a campus d’àrees urbanes i un altre per a campus localitzats en àrees suburbanes, a manera de guia per a facilitar la mobilitat sostenible, desenvolupats principalment per la Universitat de Bolonya. Finalment, i elaborats per la Universitat de València, a través de l’equip Sintec de l’Institut de Trànsit i Seguretat Viària (Intras), s’ha desenvolupat un full de ruta o road map per a universitats i el CAMP-sUmp i-Core System, un sistema TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) per a la gestió i la promoció de la mobilitat sostenible. El full de ruta planteja una visió estàndard i aporta un catàleg de mesures amb iniciatives i actuacions perquè cada universitat puga dissenyar el seu propi full de ruta a partir de la selecció de les mesures que considere més adequades. Aquesta eina és molt útil, segons ha assegurat Valero, “perquè els responsables i gestors puguen implementar els plans de mobilitat sostenible mitjançant mesures més concretes, dividides en cinc línies d’actuació estratègiques (caminar, anar amb bicicleta, transport públic, transport privat-pàrquing i una línia transversal)”. D’altra banda, ha afegit, “la proposta d’un sistema integral basat en les tecnologies de la informació i la comunicació és una aportació molt nova i necessària perquè proposa de manera teòrica i metodològica com gestionar i integrar totes les variables que hauria de tindre en compte un sistema d’aquest tipus als campus universitaris per a complir els objectius de sostenibilitat i accessibilitat”.

Tots aquests resultats i propostes, ha explicat Valero, “comparteixen l’objectiu de ser accessibles per a les universitats de l’àrea mediterrània, facilitant la posada en marxa o optimització dels plans de mobilitat sostenible, seguint a més les directrius europees des dels diversos organismes competents que vetlen per la seguretat, la privadesa i ciberseguretat de les dades, l’equitat de gènere i la igualtat en concret en el transport i l’accessibilitat universal”.

Durant la seua elaboració, segons el professor Valero, “el projecte ha tingut un gran acolliment a la ciutat de València, ja que s’ha format un grup de treball local (LWG) en el qual han participat com a membres els diversos operadors de transport de la ciutat de (Emt, Metro, Renfe nucli de València), així com l’ajuntament, les Naus, diversos experts en mobilitat sostenible, l’ONG Soterranya, les oficines de medi ambient de la Universitat de València i de la Universitat Politècnica, així com representants de l’estudiantat i del personal d’administració i serveis de la Universitat de València i la rectora electa, María Vicenta Mestre”.

Llista d'enllaços:

Data d'actualització: 27 de març de 2018.

 
 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies