Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Investigació en Didàctiques Específiques Logo del portal

Docència: cercant l'excel·lència

  • 26 de febrer de 2016
Professor en classe

El procés d'aprenentatge depèn completament de la docència, del professor, del docent que transmet els seus coneixements als seus alumnes.

El docent o professor és qui es dedica professionalment a l'ensenyament. La seua funció és la de transmetre coneixements als alumnes i facilitar l'aprenentatge. Aquest procés d'ensenyament – aprenentatge és una relació recíproca i ambdues parts aprenen: aquest màster cerca l'excel·lència en el procés d'aprenentatge continu del docent.

La docència i l'aprenentatge formen part del procés que té com a fi la formació de l'estudiant. Aquest procés ha sigut protagonitzat pels éssers humans des de les civilitzacions més antigues i en els últims segles ha evolucionat a passos engegantits. El paper que juga l'alumne i el professor en cada època ha anat canviant i actualment se segueixen cercant nous mètodes d'ensenyament en els quals el docent i l'alumne s'impliquen més i el procés d'aprenentatge siga més beneficiós per a tots dos.

A dia d'avui el principal paper que té la docència és recolzar als estudiants perquè aprenguen de forma autònoma, promovent el seu desenvolupament cognitiu i personal mitjançant estratègies aplicades a l'ús dels recursos i la informació disponible. El docent d'avui ha d'estar preparat per a un ensenyament multidisciplinari: ha de conèixer la seua matèria però també aspectes filosòfics, pedagògics, didàctics, epistemològics, tecnològics, psicològics, històrics i lingüístics entre molts uns altres.

També és imprescindible que en l'actualitat la docència estiga lligada a les noves tecnologies i que el professor sàpia aplicar-les amb els seus alumnes i millorar així l'aprenentatge. Tots els coneixements del docent units a les noves tecnologies i als nous mètodes d'ensenyament marcaran als alumnes unes pautes per les quals guiar-se en el seu entorn. Ser docent implica tenir una ètica que assegure que s'està formant als alumnes de la millor forma possible i aportant un màxim de coneixements, experiències, punts de vista i visions particulars del món.

La docència comporta un altíssim grau de responsabilitat i compromís. En països nòrdics (Noruega, Suècia, Dinamarca i Finlàndia) els docents ocupen el paper més rellevant dins de la societat, ja que el conjunt complet de la societat està plenament convençut del seu paper transversal i transformador i de la importància que té formar a les seues generacions més joves.

A Espanya hem d'intentar aconseguir aqueix grau màxim: aquesta responsabilitat és a nivell individual però també afecta a tot el conjunt de la societat. El docent té un paper clau per a la transformació de generacions i societats i aquest màster en Investigació en Didàctiques Específiques cerca l'excel·lència d'aquesta professió, assumida amb responsabilitat i ètica per a formar a les generacions del futur.