
- Estudi de casos
- Simulacions
- Activitats per incorporar la sostenibilitat
- Activitats per incorporar l'ambientalització
- Elaboració de materials multimèdia
S’estableixen com a línies d’acció prioritàries les següents: (aquestes són del 2022. No he trobat les del 2024)
- Digitalització, disseny de materials i estratègies per a les modalitats de docència virtual i híbrida.
- Disseny, organització, desenvolupament i avaluació de la docència.
- Internacionalització i difusió de les bones pràctiques docents.
- Tutoria i orientació acadèmica i professional.
- Actualització de la docència.
- Metodologies actives per a l’aprenentatge.
- Disseny d’estratègies per a la incorporació dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) a la docència.
- Accions per a fomentar l’ocupabilitat i l’emprenedoria.
Este projecte es proposa desenvolupar DEMOSTRACIONS EXPERIMENTALS PER A L'AULA (DEMOS) i materials TIC complementaris i incentivar el seu ús com a recurs docent en assignatures de física de tots els graus de ciències, desenvolupant al mateix temps estratègies metodològiques innovadores dirigides a l'aprenentatge de competències fonamentals. Web del projecte: http://www.uv.es/fisicademos.
Les DEMOS són dispositius senzills que es poden usar en les classes de teoria, seminaris, etc. per a mostrar la realitat natural que ens envolta, relacionant-la immediatament amb els conceptes (estudi de casos). Estos objectes d'aprenentatge milloren la comprensió de la física, ja que permeten observar fenòmens “in situ”, en la mateixa aula, i al mateix temps raonar i discutir sobre ells de manera teòrica o mitjançant exercicis. D'una banda permeten que l'alumnat adquirisca experiència de fenòmens que mai ha vist i que en generacions passades fins i tot formaven part d'un saber popular compartit. Per un altre, impulsen metodologies docents que fomenten la seua participació activa: han d'explicar allò que està observant posant en pràctica el coneixement teòric i la comprensió de les matèries d'estudi.
Des de l'inici del projecte en 2008, les DEMOS (més de 180 actualment) i els seus materials estan a la disposició de tot el professorat (no sols els membres del projecte) mitjançant un sistema d'emmagatzematge, préstec i manteniment (estan sempre a punt). Actualment hi ha 40 PDI de la Facultat de Física amb docència en 25 titulacions de Ciències, Salut i Enginyeries (3500 estudiants i 350 crèdits ECTS) que usen aquests materials en les seues classes (450 préstecs per curs) i introduïxen elements innovadors en la seua docència. Els materials TIC associats (fitxes, vídeos i qüestionaris) estan també disponibles en línia en obert com a recursos accessibles, i ens consta també el seu ús en altres universitats i centres.
Amb este projecte es pretén generar noves DEMOS i materials TIC complementaris i millorar les existents, amb atenció especial a la metodologia docent, i difondre més encara l'ús d'estos recursos i la pràctica docent que comporten entre el professorat.
Encara que la línia d'innovació principal de projecte és “desenvolupament de materials, recursos i estratègies per a la docència”, la naturalesa d'este recurs implica també el “ús de metodologies actives per a afavorir un aprenentatge profund”, i “noves fòrmules basades en la coordinació del professorat” (este projecte i els recursos associats no serien possibles sense esta coordinació). Quant a les Línies d'innovació educativa complementàries, s'ha assenyalat “l'ús de les TIC com a facilitador de aprenentatge. Recurs didàctic”. Però és una cosa que va més enllà de les TIC, ja que l'essència de les demos és el seu ús i discussió en viu i en directe.
De fet, este projecte es proposa desenvolupar recursos i objectes d'aprenentatge com són les i al mateix temps impulsar metodologies de participació activa de l'alumnat, mitjançant l'ús sistemàtic d'estos materials a les aules de qualsevol grau en el qual s'estudie la Física. (en tots els graus de Ciències, Ciències de la Salut i Enginyeries) per part de professorat de diferents departaments que es coordina en esta tasca.
L'ús de les demos implica canvis metodològics que també es discutixen i incorporen als materials del projecte, amb propostes i consells concrets sobre com abordar diferents temes de física.
https://www.uv.es/sfpie
400 euros
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques
Grau en Biotecnologia
Grau en Ciències Ambientals
Grau en Enginyeria Electrònica Industrial
Grau en Enginyeria Electrònica de Telecomunicació
Grau en Enginyeria Informàtica
Grau en Òptica i Optometria
Grau en Enginyeria Multimèdia
Grau en Farmàcia
Grau en Física
Grau en Nutrició Humana i Dietètica
Grau en Química
Grau en Ciències Gastronòmiques
Grau en Ciència i Tecnologia dels Aliments
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària
- Física General I, II, III
- Iniciació Física Experimental
- Mecànica I, II
- Oscil·lacions i Ondas
- Termodinàmica
- Electromagnetisme I
- Física Quàntica I
- Òptica I
- Òptica II
- Física de l'Estat Sòlid
- Física Òptica Ocular A la titulació de Grau en Química: Física I i Física II
- A les titulacions de Grau en Biologia, Biotecnologia, Bioquímica i Ciències Ambientals: Física de primer curs
- A les titulacions de Grau en Enginyeries: Física I i Física II de primer curs. A les titulacions de Grau en Farmàcia, CC Gastronòmiques, Ciència i Tecnologia dels Aliments i Nutrició Humana i Dietètica: Física de primer curs.
- Al Màster en Prevenció de Riscos Laborals: Ciències Bàsiques, Higiene Industrial i Especialitat d'Higiene Industrial.
- Al Màster en Professor/a d'Educació Secundària: Activitats de Demostració.
- Estudiantat de primer curs dels graus esmentats.
- Estudiantat dels màsters oficials esmentats.
- Estudiantat d'Educació Secundària.
Esdeveniment on es presenta
Pots consultar-los en: www.uv.es/fisicademos
Informes i documents
Memòries
- FERRER ROCA, CHANTAL MARIA
- PDI-Titular d'Universitat
- Especialista Pau
- FERRER ROCA, CHANTAL MARIA
- PDI-Titular d'Universitat
- Especialista Pau
- CASAS LOPEZ, M. ANGELES
- PAS-Etb Investigacio
- CERVERA MONTESINOS, JAVIER
- PDI-Titular d'Universitat
- COMPANY SUAY, MARTA
- PAS-Etb Investigacio
- CROS STOTTER, ANA
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Responsables de Gestio Academica
- Coordinador/a Practiques Ext Centre
- GARCIA SANTOS, VICENTE
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Secretari/a de Departament
- GONZALEZ MARHUENDA, PEDRO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- HERNANDEZ LUCAS, MARIA JESUS
- PDI-Titular d'Universitat
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- JIMENEZ MUÑOZ, JUAN CARLOS
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Director/a de Departament
- MANZANARES ANDREU, JOSE ANTONIO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- PLANELLES MIRA, SUSANA
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a Curs
- Coordinador/a Curs
- Secretari/a de Departament
- SILVA VAZQUEZ, FERNANDO
- PDI-Titular d'Universitat
- SORIA BARRES, GUILLEM PAU
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- VALOR I MICO, ENRIC
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Dega/Degana / Director/a Ets
- VIDAL PERONA, JORGE
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- YAHLALI HADDOU, NADIA
- PDI-Titular d'Universitat
- ZORNOZA GOMEZ, JUAN DE DIOS
- PDI-Titular d'Universitat
Instituts Educació Secundària
El projecte es difon en diferents centres d'ensenyament secundari.