Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Codi PIEE_2735958
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Projectes d'innovació educativa
Paraules clau Aprenentatge significatiu, gestió, turisme
Línies estratègiques

Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes.

Presentació

A Espanya podem observar com les polítiques públiques vinculades amb el turisme s#han establert des de la política econòmica, focalitzades
cap a la professionalització i competitivitat de les empreses turístiques, com si el turisme fora essencialment una activitat econòmica de
l#esfera privada. Tanmateix, dins l#activitat turística un dels àmbits professionals és la gestió pública. Ara bé, no és fins l#entrada de l#EEES
que als estudis universitaris de turisme es contempla també aquest apartat com un altre més en les opcions d#eixes professionals Així ho recull, al menys, el pla d#estudis del Grau en Turisme a la Universitat de València.
És en aquest àmbit professional on es tracten qüestions tan essencials per a l#ordenació de l#activitat turística com el desenvolupament sostenible, la creació de polítiques públiques, la planificació territorial, el marketing públic i el marc normatiu general, totes amb un propòsit
comú: conèixer la gestió pública de les destinacions turístiques
Ara bé, cadascuna d#elles emfatitza pel seu contingut, metodologia i disciplina aspectes molt concrets de la gestió turística que, de vegades,
no permet a l#alumnat obtenir una visió transversal i integrada del que aporten al conjunt de la gestió pública del turisme.
Com es relacionen els principis de la sostenibilitat amb les tècniques de planificació del turisme? Està la planificació del turisme condicionada
per l#estratègia de marketing de la destinació o és a la inversa? Pot una destinació establir una estratègia de marketing que afavorisca la
massificació quan, al mateix temps, considera la sostenibilitat una finalitat a assolir?
Aquestes són qüestions que es tractaran en aquest projecte per a permetre a l#alumnat connectar no només la teoria i la pràctica de les
matèries implicades, sinó també com ho estan entre totes elles i com fer front com a professional en l#administració pública o assessor/a en
una consultora turística a les qüestions transversals de la gestió pública del turisme.

Objectius

La finalitat d’aquest projecte d’innovació educativa és millorar l’assoliment dels principis, eines y estratègies aplicades a la gestió pública de les destinacions turístiques des d’una vessant integradora i interconnectada de les matèries de la menció.

En relació als objectius específics d’aquesta proposta es presenten a continuació:
1. Fer partícip a l’alumnat en el seu propi procés d’aprenentatge
2. Vincular la teoría amb experiències reals dins i fora de l’aula
3. Mostrar els procesos reals de gestió d’una destinació des de totes les seues fases com un procés continu.
4. Connectar la formació teòrica amb professionals en actiu que l’apliquen
5. Fomentar metodologies participatives on alumnat – professorat – professionals interactuen per elegir i
intercanviar experiències que milloren l’aprenentatge.

Subvenció

100

Graus implicats
Grau en Turisme
Assignatures implicades

(35128) Marketing de destinacions turístiques
(35138) Turisme i desenvolupament sostenible
(35141) Planificació territorial turística

Estudiantat a qui va dirigit

Estudiants de Grau

Esdeveniment on es presenta

De l’experiència obtinguda amb aquest PIE s’ha presentat al XIX Col·loqui Internacional de Geografia del Turisme, que es va celebrar a Cullera entre el 6 i el 8 de juny de 2024, una comunicació sobre la representativitat de la Gestió Pública del Turisme en els estudis de Grau en Turisme a Espanya. Aquesta comunicació, presentada el 7 de juny a les 16 hores en la Sala 2, ha sigut realitzada pel coordinador del PIE i dues alumnes del programa que desenvoluparen dues pràctiques extracurriculars en el grup d’investigació
APERTURISME sobre el paper de la gestió pública del turisme en els estudis universitaris.

Resultats

Aquest projecte parteix de la base que l’alumnat d’últim curs ja ha vist al llarg dels anys anteriors conceptes teòrics i ha desenvolupat habilitats que són bàsiques per a un futur turismòleg: els pilar de la sostenibilitat,
imatge de la destinació, estratègia de mercat, pla estratègic, treball en grup, impactes del turisme, política turística, legislació turística, presentar un treball davant un públic, competències digitals, ... És a partir d’aquests conceptes ja assolits per l’estudiantat, i de la seua experiència com a alumnat, visitant i personal en pràctiques (qui hagen usat les pràctiques extracurriculars), que s’ha estructurat aquest aprenentatge significatiu.
Aquesta metodologia ha impactat directament sobre les competències perquè ha permés que l’estudiantat desenvolupe noves idees i solucions a problemes no propis de matèries concretes, sinó de perfils professionals,
així com també ha ampliat les capacitats per a interpretar, sintetitzar i conceptualitzar els coneixements.

Com que aquest PIE s’ha presentat per primera vegada no hi ha dades per a fer aquesta comparativa. No obstant això, si es pot indicar que dels 51 alumnes matriculats un total de 45 han rebut el certificat d’aprofitament de les sessions, per haver obtingut una assistència igual o superior al 80%, i per haver superat amb més de 5 els informes setmanals d’avaluació.

Materials docents creats

El treball de camp, s’ha realitzat durant l’horari de pràctiques conjuntes amb una duració mínima de 3 hores.

L’altra opció ha sigut la realització d’un seminari monogràfic en el qual un o diversos professionals vinculats
amb la gestió pública del turisme han assistit a classe per a tractar una temàtica específica des de la seua
experiència laboral actual.

Coordinació
  • ARNANDIS I AGRAMUNT, RUBEN
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
Membres
  • ANDREU SIMO, MARIA LUISA
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Coordinador/a Curs
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
  • SIMO TOMAS, PAULA MARIA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
Participants d'altres entitats

Jaume Mata Cap d’Àrea de Sostenibilitat Turística Fundació Visit Valencia.
Eva Beltrán Zurita Tècnic del Servei de Planificació i Estratègia
Turística Turisme Comunitat Valenciana.
Andreu Escrivà Cap de l’Observatori del Canvi Climàtic Fundació València Clima i Energia.
Karina Agud Llopis Tècnica de Desenvolupament Local Ajuntament de Gandia.
Ricardo Millet Director d’Estratègia i Intel·ligència Fundació Visit Valencia
Joaquín Villanova Cap de Servei de Producte i Territori Turisme Comunitat Valenciana.

Belén Miguel Beltrán Directora Patronat de Turisme Peníscola Ajuntament de Peníscola.
Noelia Rigoberto Zaragoza Tècnica de Turisme al Servei de Turisme i
Relacions Internacionals Ajuntament de València.
Alberto Galloso Ladrón de Guevara CEO Consultora Soluciones Turísticas
Sandra Navarro Ruiz Responsable de Projectes Consultora SIEN Consulting.

Estructures associades
PLAYLIST