- Recursos TAC/TIC
- Sensibilització
Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes.
En aquesta tercera edició del projecte d’innovació docent que vam encetar el curs 2021-22 amb el títol Us del podcasting per aprendre biomecànica i patomecànica, incorporem el treball conjunt entre l’alumnat de l’assignatura objecte del programa i el de segon curs del grau en Comunicació Audiovisual de la Universitat de València. L’ objectiu és aconseguir el treball conjunt de les dos disciplines amb la idea de que el futur professional de la podologia especialitzat en biomecànica i patomecànica (branca de ciències de la salut) tinga la perspectiva de la preparació de la informació que ha de comunicar, la producció i postproducció radiofònica que li donarà el futur professional de la Comunicació Audiovisual i viceversa, que el futur professional de la ràdio (branca de la comunicació) tinga la perspectiva del problema de salut per part del professional de la podologia. El resultat que volem tenir és la millor comprensió de la matèria de l’assignatura, la millora de la comunicació oral i escrita i alhora un podcast de millor qualitat en termes de producció, postproducció i informació podològica.
La finalitat del projecte i objectiu general és treballar el contingut de l’assignatura des del punt de vista comunicatiu i divulgatiu. Els objectius específics són:
1. Recordar l’estructura d’un text científic segons les diferents tipologies (original, revisió, nota metodològica...).
2. Decidir i preparar la informació d’una publicació científica adreçada a tots els públics.
3. Comunicar l’evidència científica amb llenguatge no científic.
L’evidència científica que investigue els resultats que aporta per a l’alumnat de ciències de la salut la creació d’una secció de ràdio (podcast) per a treballar el contingut d’una matèria docent no és molt àmplia. S’ha emprat en l’especialitat d’oftalmologia per alumnat de medicina i residents.
Dos van a ser les assignatures que duran a terme aquest projecte. Del grau en podología, Biomecànica i Patomecànica Podològica (34338), entre 50 i 60 alumnes. Del grau en Comunicació Audiovisual Ideació i Producció radiofónica (36570), 80 alumnes.
Quant al context i estat actual de la millora proposada, el podcast és utilitzat com a eina d’aprenentatge en la branca mèdica. Alguns exemples a citar són les àrees d’obstetricia i ginecología (1) o l’especialitat d’oftamologia (2). No hem trobat evidència a l’ensenyament de les ciències de la salut on es convinen les dos disciplines.
(1). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8105562/
(2) https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1931720420302348
400
Grau en Podologia
Estudiants de grau
Els resultats del projecte es donaran a conèixer a la Jornada d’Innovació educativa del SFPIE-UV, al Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior i s’enviarà a revistes com Nurse Education today, Nurse education in practice i/o Gaceta Sanitaria. Com hem indicat a l’acció 5 l’objectiu també és convidar un dels programes de Radio Nacional de España o d’A Punt per emetre’l a la Facultat d’Infermeria i Podologia. Aquest programa estarà dedicat a la formació de l’alumnat de podologia i Comunicació Audiovisual en la tasca de comunicar informació de servei públic relativa a la podologia a través de la ràdio.
L’execució del projecte ha de derivar en la creació d’un blog dedicat a la divulgació de la Biomecànica i Patomecànica podològica a través de la ràdio, i en l’emmagatzematge dels podcast i guions per a la seua consulta i audició en obert. Seran així una referència bibliogràfica on recolçar-se per a seguir amb aquesta metodologia d’aprenentatge actiu i per altra banda un mitjà de difusió per a tots el públics.
Acció 1, informació per a l’alumnat: el primer dia de classe s’informarà a l’alumnat del pla d’innovació de l’assignatura, com a de dur-lo a terme i com s’avaluarà. Haurà de respondre un qüestionari (pre) on se li preguntarà sobre el temari de l’assignatura. La informació es podrá donar conjuntament als dos grups d’alumnat reunit a la mateixa sala o per separat fent us del sistema de videoconferencia.
Acció 2, es donen a conèixer els temes de podcast que posteriorment es sortejaran així com els articles científics a treballar per a cada un dels temes. També es permetrà, si escau, que l’alumnat proposse el tema del seu podcast. Per a fer-ho es projectarà el llistat i posteriorment s’habilitarà a l’aula virtual per a la posterior consulta. Es realitzarà una volta vistos els primers temes de l’assignatura a classe i no més enllà de les 3 primeres setmanes des de l’inici. En aquesta acció només participarà l’alumnat del grau en podología.
Acció 3, el professorat de les dos assignatures grabarà una píndola informativa (en format ràdio y/o vídeo) explicant l’activitat, la creació d’un programa de ràdio, els tipus d’articles científics i les característiques de cada un d’ells. Es durà a terme al llarg de les dos primeres setmanes del curs.
Acció 4, redacció del guio i realització del podcast. S’organitzarà un encontre que tindrà dos parts. En la primera l’alumnat d’ambdúes titulacions es coneixerà i s’agruparà en conjunts de mínim quatre persones. En cada grup ha d’haver-hi almenys 2 alumnes de Comunicació Audiovisual. Al llarg d’aquesta primera jornada els grups de treball possaran en comú i redactaran el guio del programa segons la temática escollida a l’acció 2. En la segona part es realitzaran les seccions de ràdio i finalitzarà amb una taula rodona formada pel professorat i una selecció de l’alumnat de les dos titulacions. La taula rodona servirà per posar en comú la relació entre professionals de la salut i professionals de la comunicació en termes de divulgació sanitària. Finalitzarà amb la resposta a un qüestionari (post) on se li preguntarà sobre el temari de l’assignatura i amb l’avaluació de cada podcast Aquesta jornada es durà a terme entre els mesos de novembre i desembre.
Acció 5, Jornada de treball dedicada a la divulgació sanitària. Es convidarà a professionals de la salut que participen en programes de ràdio amb una secció de divulgació, als directors i directores dels programes de ràdio on es desenvolupen aquestes seccions i al professorat de les dues titulacions. També es convidarà a l’emisió d’estos programes de ràdio des de la Jornada de treball per a donar ressó de la mateixa. Aquesta Jornada es desenvoluparà entre novembre i gener després de l’acció 4.
- BLASCO GARCIA, CARLOS
- PDI-Col.laborador/A
- LEYDA PINEDA, ROSA MARIA
- PDI-Associat/Da Universitari/A
- ALCAHUZ GRIÑAN, MARIA MONTSERRAT
- PDI-Col.laborador/A
- Responsables de Gestio Academica
- Coordinador/a Titulacio de Grau
NIETO GIL MARIA PILAR (pdi)