Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Docència Universitaria amb perspectiva de gènere (Dupeg)

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + En línia síncrona
Llengua Castellà
Durada total 10
Durada en línia síncrona 4
Durada en línia asíncrona 6
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2022-2023
Edició 01
Any del pla de formació 2023
Data d'inici del curs 29/05/2023
Data de finalització del curs 30/05/2023
Data d'inici d'inscripció 08/02/2023
Data de finalització d'inscripció 22/02/2023
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 29/05/2023 11:00 29/05/2023 13:00 En línia
2 30/05/2023 11:00 30/05/2023 13:00 En línia
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.

- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.

- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.

- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

 

Professorat UV
  • Garcia Martinez, Pascuala
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Ver ficha
Professorat no UV

Capitolina Díaz Martínez

Objectius formatius

La perspectiva de gènere en l'ensenyament universitari és rellevant en totes aquelles matèries en les quals el tema o els resultats i aplicacions dels continguts afecten directament persones -com a ciutadanes, usuàries de serveis públics, consumidores– o indirectament a través de la forma en què les institucions i organitzacions regulen la interacció social. També és rellevant en tots aquells àmbits científics en els quals s'utilitzen dades empíriques per a determinar les actituds, valors, comportaments i necessitats de la població.

Continguts

1. D'on partim:

a. Bases legals i diferències notables de gènere/sexe

b. Generització del coneixement i del tracte

 

2. Propostes generals per a incorporar la perspectiva de gènere/sexe en l'ensenyament universitari

a. Revisió dels continguts docents per a identificar els biaixos androcèntrics en l'enfocament de les assignatures.

b. Efectes educatius i professionals de les desigualtats entre dones i homes.

c. Foment d'activitats d'aprenentatge que suposen un qüestionament dels rols tradicionals de gènere.

d. Estratègies participatives no discriminatòries (context aula, laboratoris, etc.).

e. Incorporació de referents femenins per a tractar de visibilitzar a les dones que van fer contribucions i no van ser reconegudes fins ara.

f. Utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitze a les dones (alumnes, autores i dones en el contingut).

g. La revisió de la bibliografia identifica les obres d'autoria femenina proporcionalment a les contribucions científiques del camp en qüestió.

 

3. Indicadors per a orientar les Guies Docents sensibles a la igualtat de Gènere/sexe

 

4. Activitat pràctica: Revisar la pròpia Guia Docent d'una asignatura

Competències que es desenvoluparan

1.    Capacitat per a qüestionar patrons dominants de socialització.

2.    Sensibilitat per a identificar les desigualtats de gènere/sexe i dissenyar solucions.

3.    Competència per a avaluar si l'enfocament d'assignatures afavoreix l'accés en condicions d'igualtat al coneixement

4.    Suficiència per a utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitza a les dones.

5.    Capacitat per a identificar el diferent impacte en els homes i dones que poden tindre els continguts abordats en l'ensenyament de l'àrea docent en la qual es treballe.

6.    Habilitat per a dissenyar un programa docent no androcèntric i inclusiu.

 

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Assistència al 85% de les hores síncrones o presencials, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de les proves d'avaluació fixades.

 

Inscripció