Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

El plagi com a amenaça contra la integritat acadèmica i científica

Destinataris PDI, PIF
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + En línia síncrona + Presencial
Llengua Castellà
Durada total 12
Durada presencial 4
Durada en línia síncrona 2
Durada en línia asíncrona 6
Programa Convocatòria 'Docència i investigació'
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2024-2025
Edició 01
Any del pla de formació 2025
Data d'inici del curs 04/06/2025
Data de finalització del curs 25/06/2025
Data d'inici d'inscripció 07/04/2025
Data de finalització d'inscripció 29/04/2025
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 04/06/2025 09:30 04/06/2025 10:30 En línia
2 11/06/2025 09:00 11/06/2025 11:00 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
3 18/06/2025 09:30 18/06/2025 11:30 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
4 25/06/2025 09:30 25/06/2025 10:30 En línia
Perfil professional destinataris
PDI i PIF
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:
• Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
• S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
• Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
• En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

Professorat UV
  • Abad Garcia, Maria Francisca
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
Ver ficha
  • Bolaños Pizarro, Maxima
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a Curs
Ver ficha
Objectius formatius

El plagi és una violació greu de la integritat acadèmica i científica. Aquest curs, té com a objectiu proporcionar una visió integral del plagi tant en el vessant del procés acadèmic de l'aprenentatge, com en el del procés de comunicació dels resultats de la investigació científica. Prenent com a marc de referència els principis d'integritat acadèmica i científica, així com el marc legislatiu i normatiu existent, s'analitzaran els tipus, motivacions i implicacions del plagi, així com les estratègies que poden posar-se en pràctica per a la seua prevenció, detecció i si és el cas sanció.

Continguts

Marc general principis d'integritat acadèmica i científica. El plagi com a transgressió de la integritat
El plagi, concepte, tipus i implicacions
El plagi acadèmic. Factors afavoridors. El paper actiu del professorat per a previndre i combatre el plagi en el procés d'aprenentatge. Estratègies informatives, formatives, de control, detecció i sanció per a combatre el plagi. Marc legislatiu i normatiu
El plagi científic, particularitats. Factors afavoridors. Mecanismes per a la seua detecció, procediments d'actuació i sanció en el marc de les publicacions científiques.

Competències que es desenvoluparan

1.Conéixer els principis que regulen la integritat acadèmica i científica, i el paper necessari de les institucions i del conjunt dels membres en la creació d'una cultura d'integritat que fomente el respecte i l'ètica acadèmica i científica com a mecanisme vertebrat i necessari per a la lluita contra el plagi i el frau
2.Integrar en els instruments que emmarquen la pràctica docent a l'aula (guia docent, programació, rúbriques i instruments d'avaluació de l'assignatura, etc.) els principis d'integritat i les bases informatives i formatives per a evitar el plagi.
3.Conéixer la legislació, la normativa institucional i els llits de per a abordar i resoldre el conflicte plantejat per la detecció d'un cas de plagi entre l'alumnat
4.Conéixer les particularitats, forma de detecció, i mecanismes d'actuació i sanció en els casos de plagi en les publicacions científiques

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Assistència al 85% de les hores síncrones o presencials, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de les proves d'avaluació fixades.

Realització de les tasques lliurables així establides per el/la docent

Inscripció