
Imatge que recrea l’eclipsi solar del 12 d’agost. Imatge creada amb IA.
La Universitat de València (UV) retransmetrà en directe per la seua pàgina web i per Youtube l’eclipsi del 12 d’agost a través d'aquest enllaç, en un acte coorganizat per Fernando Ballesteros i Julia Suso, integrants de l’Observatori Astronòmic de la UV. L’eclipsi serà un fenomen històric que a Europa només serà visible a Islàndia, part de la Península Ibèrica i les Illes Balears.
L’emissió de la UV, amb dos càmeres, es farà des de la cúpula de l’edifici de Rectorat de la institució acadèmica, l’antic Observatori Astronòmic de la UV, i començarà a les 19.30 hores, de forma que abastarà el moment en què la lluna comence a tapar el disc solar, a les 19.38 hores, fins que es pose el sol, cap a les 21 hores.
Una de les càmeres estarà acoblada a un telescopi i mostrarà de prop el Sol de manera contínua, i l’altra mostrarà la ciutat de València tal i com es veu des d’aquesta cúpula, amb el Sol sobre ella, de forma que es vorà el procés de com a poc a poc es va enfosquint la llum a mesura que el disc solar es va cobrint.
La retransmissió des de l’edifici de Rectorat contarà amb l’ajuda de Javier Díez, especialista en vídeo astronòmic. L’eclipsi solar del 12 d’agost posteriorment estarà disponible en el canal de l’Observatori Astronòmic de la UV.
L’eclipsi del 12 d’agost forma part d’una seqüència de fenòmens astronòmics que es podran viure en molt poc de temps, ja que en 2027 hi haurà un altre eclipsi total de sol en la Península Ibèrica i en 2028 un tercer eclipsi, anular, que també es podrà vore des de València.
La Universitat de València ha participat a nivell institucional en el comité de l’eclipsi creat per la Generalitat Valenciana, per a coordinar les accions al voltant d’aquesta efemèride. Per part de la UV participà Beatriz Ramírez, com a representació de l'Aula del Cel. També, fruit d’aquesta col·laboració s'han fet alguns vídeos de proposta didàctica, consultables clicant ací.
A més, des de la UV s’han fet algunes conferències sobre l’eclipsi i com observar-lo amb seguretat, per part d’Amelia Ortiz i Fernando Ballesteros (Observatori Astronòmic) i Juan Fabregat, Iván Martí i José Carlos Guirado (personal investigador del Departament d’Astronomia i Astrofísica). Algunes d’aquests actes han sigut al Museu Arqueològic de Xàbia, al Campus de Burjassot i el Jardí Botànic de la UV, Benetússer, Utiel, Alfarrassí i Paterna.
Ulleres per a veure l’eclipsi
D’altra banda, la UV disposarà d’ulleres de sol preparades per a poder veure amb seguretat l’eclipsi. Estaran disponibles a partir de divendres 31 d’agost en consergeria de quatre punts de la institució: el Centre Cultural La Nau, el Jardí Botànic, l’edifici de Rectorat i l’Espai Vives, i es podran replegar a raó d’un màxim de dos per persona fins esgotar existències.








