Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Trànsit i Seguretat Viària Logo del portal

  • Grup d'Investigació Dats

Més consciència ciutadana del problema del trànsit a la República Dominicana

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per Diario Libre, de República Dominicana, per al seu article publicat el 6 de novembre de 2023.

El Dr. Alonso, que va treballar en el desenvolupament dels reglaments d'aplicació de la Llei 63-17 de Mobilitat, Transport Terrestre, Trànsit i Seguretat Viària com a assessor de l'Intrant, considera que són pocs els avenços en matèria de seguretat i educació viària la República Dominicana i que la ciutadania davant del volant continua sent agressiva i irrespectuosa de les lleis de trànsit.

Alonso va assenyalar que el que més necessita el país és consciència ciutadana i aplicar un règim de conseqüències contra les infraccions davant del volant.

Després de la intervenció d'Alonso a la Càtedra Magistral de Turisme Frank R. Rainieri, de la Universitat Central de l'Est, el Grup Puntacana i la Universitat de València, les autoritats municipals van mostrar interès a desenvolupar un pla per acabar amb el caos a la zona Est. El Dr. Alonso va aconsellar que la seguretat viària, tant del turista com dels treballadors del sector turístic, sigui garantida a través d'accions que incloguin la formació dels xofers, inclosa l'educació viària a les escoles, i estudiar els trams de carreteres on històricament s'han produït més accidents.

Entrevista

La implantació de la zona de baixes emissions a València

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat pel diari Levante-EMV per a l'article "El Govern adverteix a València que haurà de tornar les ajudes si no posa la Zona de Baixes Emissions", publicat el 23 de setembre del 2023.

Sobre les ZBE el Dr. Alonso considera que la regulació de la Zona de Baixes Emissions s'ha de fer de manera que “sigui creïble, possible des d'un punt de vista inclusiu, sobretot per als més desafavorits i persones amb menys recursos, emparant totes les accions que es duguin a terme en mesuraments objectius de la contaminació que siguin estrictament producte del transport rodat que es dóna a la ciutat”.

Entrevista

El perill de trucar patinets elèctrics

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat el 19 de setembre de 2023 per Ràdio Televisió Espanyola (RTVE) per al seu informatiu de la Comunitat Valenciana, pel que fa a les modificacions que alguns usuaris fan als seus patinets elèctrics.

Avui dia és habitual trobar al carril bici usuaris de patinets elèctrics. El límit de velocitat és de 25 km/hora.

Amb l'auge de les vendes, s'observa que alguns d'aquests patinets són modificats pels usuaris per sobrepassar el límit de velocitat.

Segons el Dr. Alonso, la manca d'inspecció periòdica facilita que se'n puguin modificar les característiques per augmentar-ne la velocitat, unit al fet que no hi ha una supervisió adequada d'aquest tipus de vehicles.

Segons dades de l'INTRAS, el 2020 es va tancar amb 94 hospitalitzats per accidents en patinet, el 2021 va augmentar a 171 i aquest any ja se sobrepassen els 300.

 

Els carrils bici ara també són carrils patinet

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat el 18 de setembre de 2023 per la Cadena Ser al seu programa Avui per avui, per abordar la seguretat dels Vehicles de Mobilitat Personal i especialment dels patinets elèctrics.

La utilització dels patinets continua augmentant i el nombre de conflictes i accidents en interacció amb altres usuaris de la via continua creixent.

Hi ha una Normativa nacional que regula aspectes generals dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), encara que conceptes com l'edat, l'ús del casc o la velocitat venen regulats per les ordenances de cada municipi. Per això, el Dr. Alonso considera que seria convenient, a més de promoure l'ús del casc o una armilla reflectora, establir com a obligatori l'assegurança o una placa de matrícula per a aquest tipus de vehicles.

A València, el nombre més gran de sancions s'imposa per excés de velocitat, cosa que significa que la majoria dels patinets estan trucats, sense que hi hagi cap tipus d'inspecció tècnica que el controli. Segons Alonso, la facilitat d'accés al patinet és preocupant, ja que s'adquireix fàcilment i es condueix sense haver après cap norma de seguretat viària.

Entrevista

Major vigilància policial sobre els usuaris de patinets elèctrics

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat pel diari Levante-EMV sobre l'ús dels patinets elèctrics, el 13 de setembre del 2023.

Algunes de les mesures que proposa el Dr. Alonso són l'assegurança obligatòria per als usuaris de patinets elèctrics, més vigilància policial sobre els conductors d'aquests vehicles lleugers, especialment sobre els menors de 16 anys, i més alerta de les autoritats davant el modificat o trucatge d'aquests Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) perquè corrin més.

És totalment preocupant la facilitat amb què es pot "modificar" la potència d'un patinet elèctric sense control per part de les autoritats. "En aquests vehicles no es fa una inspecció tècnica vehicular, per tant, quan un policia et para no pot saber si ha estat trucat, cosa que suposa un handicap a llarg termini"

També adverteix que ha augmentat l'ús indegut d'aquests vehicles lleugers elèctrics per part dels nens de 13, 14 i 15 anys, quan estan prohibits fins als 16 anys. Per això, cal que se supervisi l'obligació de portar casc homologat i d'implementar campanyes de conscienciació ciutadana i d'impartir formació en seguretat viària, especialment als més joves.

Entrevista

Augment dels accidents de menors en patinet elèctric

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per la Cadena COPE al seu programa La Tarde, del 21 d'agost del 2023.

Amb motiu de l'augment dels accidents de menors com a usuaris de VMP o patinets elèctrics, el Dr. Alonso ha expressat la preocupació que genera l'ús d'aquest tipus de vehicles.

Tot i que hi ha una Normativa nacional que regula aspectes generals, hi ha altres conceptes que són determinats per l'ordenança de cadascun dels municipis, com ara l'edat, l'ús del casc o la velocitat.

Els patinets són per a majors de 15 anys, però hi ha molts menors que el fan servir i la majoria no tenen cap coneixement de seguretat viària. Pel que fa a l'ús del casc, s'aconsella, però no és obligatori i hem de tenir en compte que el patinet elèctric és un vehicle d'usuaris vulnerables. Pel que fa a la velocitat, encara que els VMP's en origen poden assolir una velocitat de 25 km/hora, alguns han estat modificats i no hi ha prou control policial respecte a aquests vehicles.

Les conclusions són la necessitat d‟una regulació millor i més homogènia a nivell nacional, augmentar la supervisió policial i la realització de campanyes d‟informació sobre els perills de l‟ús d‟aquest tipus de vehicles.

 

La polèmica del carrer de Colón

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat pel diari El País per al seu article "Un trencaclosques de trànsit sense resoldre al centre comercial de València", publicat el 13 de juliol de 2023

L'anterior govern va fer una remodelació del carrer Colón, una de les principals artèries comercials de la capital, que ha reduït el trànsit en 9.000 vehicles diaris. Després de les eleccions del 28 de maig, el nou govern encarregarà una auditoria per treure un dels dos carrils al transport públic i tornar-lo al vehicle privat.

El Dr. Alonso opina que la remodelació no va ser reeixida, perquè hi ha molts conflictes. Tot i així, considera que cal fer un estudi en profunditat de la zona i el seu entorn tenint en compte que la prioritat és el vianant i el transport públic.

Entrevista

Reportatge d'investigació “Seguretat Viària”

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat pel canal de televisió À Punt, pel seu programa Zoom i el seu reportatge d'investigació “Seguretat Viària”, emès el 22 de maig de 2023.

Excés de velocitat, avançaments amb línia contínua, invasió del carril contrari… són infraccions que posen en perill no només la vida del qui les efectua, sinó també la de la resta de conductors. Han augmentat les conductes temeràries? Familiars de sinistres de trànsit i experts sol·liciten penes més dures per conduir sota els efectes de l'alcohol i/o de les drogues. S'haurien d'endurir les penes per delictes de trànsit? O la solució passa per la conscienciació i educació vial?

Un reportatge en què, a més del Dr. Alonso, han intervingut víctimes, familiars de víctimes, causants de sinistres vials així com el Dr. Luis Montoro, catedràtic de Seguretat Viària, i altres experts.

Reportatge

Balanç sinistralitat vial Setmana Santa 2023

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per a Informativos Tele5 en la seva edició de nit de l'11 d'abril del 2023.

Després del balanç de morts a la carretera d'aquesta Setmana Santa, les dades mostren un augment davant d'anys anteriors, i el motiu principal és les sortides de via per distraccions o excés de velocitat, encara que l'estat de les infraestructures també influeix.

Segons el Dr. Alonso, la conducta que segueix sent causa de mort a la carretera és la no utilització del cinturó de seguretat per part d'alguns conductors de vehicles, malgrat la campanya a què s'al·ludia als panells de trànsit.

 
Noves propostes per reduir els accidents de trànsit a la ciutat de València

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat pel diari 20 minutos, per al seu article "Rebuig a eliminar l'ambre dels semàfors a les creuaments d'avingudes", publicat el 20 de febrer de 2023.

Entre les propostes que la Policia Local va traslladar a l'àrea de Mobilitat Sostenible, durant la presentació del balanç de sinistralitat viària a València del 2022, per reduir els accidents de trànsit a la ciutat de València, destaca l'eliminació de la fase ambre als semàfors de creuaments amb gir a la dreta en grans vies. Francisco Alonso considera que cal fer un estudi pilot atès que aquesta mesura afecta la mobilitat, i la mala mobilitat genera infraccions, agressivitat i, en última instància, més accidents.

Pel que fa al canvi de la primera multa a usuaris de patinets per cursos de seguretat viària, el Dr. Alonso afirma que és una proposta magnífica a causa del desconeixement de la normativa, ja que no es requereix un permís per manejar un VMP, i demana que el curs no sigui només teòric, sinó que també inclogui una part sobre valors i actituds respecte a usuaris vulnerables com els vianants.

Una altra proposta és la creació d'una secció, dins de la Policia Local, encarregada de vetllar per la seguretat als carrils bici, mesura que Alonso valora com a especialment important, sobretot per posar el focus en la protecció dels vianants

Finalment, sobre la possibilitat d'augmentar el nombre de senyals als carrils bici, el Director de l'INTRAS opina que una senyalització addicional mai no està de més, però reclama campanyes per justificar-la i per divulgar-ne el significat. 

Entrevista
Més sinistralitat a la carretera

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat pel Canal 24 hores de RTVE, en el seu reportatge “8 persones han mort durant aquest macropont a les carreteres espanyoles, 1069 des de començament d'any”, emès el 12 de desembre del 2022.

Analitzant aquestes dades, el Dr. Alonso considera que hi ha diversos factors que contribueixen a fer que els accidents s'incrementin. En aquest cas hi concorren les carreteres, que tenen un pitjor manteniment, el manteniment dels nostres vehicles i també els nostres propis comportaments com a conductors, que són més arriscats perquè tenim una menor percepció del risc respecte a aquesta problemàtica.

Pel que fa a la influència que ha tingut la pandèmia, cal tenir en compte que s'han incrementat els desplaçaments pel que fa a l'any passat i, sobretot, pel que fa a l'època de confinament. A més, després de la pandèmia, estem “tractant de recuperar el temps” pel que es generen comportaments de risc.

També hi ha hagut un gran increment de patologies com l'ansietat i la depressió, que són dos factors que influeixen directament a la probabilitat de tenir un accident. 

Entrevista
Els retrovisors seran substituïts per càmeres?

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per Mara Torres per al podcast El Faro, de la Cadena Ser, emès el 4 de novembre de 2022 amb el títol “Retro”

Alonso ha parlat sobre la desaparició d'un dels sistemes de seguretat més retro del nostre vehicle, el retrovisor.

En els vehicles professionals, com els camions, estan començant a desaparèixer per donar pas a les càmeres, i és una tendència que té a veure amb tots els sistemes que ajuden a la conducció i que aniran substituint els sistemes més tradicionals o “ retros”

Dos dels inconvenients d'això són, per una banda que no tots els vehicles estan preparats per portar càmeres a la part del darrere i, per altra banda, tenim un excés de confiança en la seguretat que ens donen aquests sistemes, cosa que ens fa adoptar més riscos, generant un procés homeostàtic, és a dir, compensant aquesta seguretat amb més risc, fent que la tecnologia no tingui tant valor com pogués tenir. 

 
Després de la pandèmia hem oblidat el risc que suposa la conducció

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat pel diari digital NIUS per al seu article “Els morts a carreteres espanyoles ja superen les víctimes prepandèmia”, publicat el 2 de novembre de 2022

El Dr. Alonso comenta que “després de la pandèmia ens hem llançat a les carretera i hem oblidat el risc que suposa la conducció”.

Els sinistres on es produeixen més víctimes són les sortides de via i les col·lisions frontals. Alonso explica que "en el primer dels casos té a veure molt les distraccions i en el segon, l'agressivitat en la conducció, que fa que fem avançaments més arriscats en vies de doble sentit"

Una investigació científica de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) assenyala que la prevalença mundial de l'ansietat i la depressió va augmentar un 25% després de la pandèmia de Covid-19. Sobre això, el Dr. Alonso assenyala que "aquestes substàncies provoquen, de vegades, que conduïm més alterats i en altres, generen somnolència. En tots dos casos això afecta les nostres capacitats a l'hora de posar-nos al volant i redueix el nostre nivell d'atenció”

Pel que fa a l'envelliment del parc automobilístic, el Director de l'INTRAS afirma que “hem tingut el cotxe aturat durant molt de temps i ara el tornem a utilitzar amb més anys i pitjor mantingut” 

Entrevista
Conduïm pitjor després de la pandèmia

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per la Cadena Ser Comunitat Valenciana per al seu article "Més accidents mortals, més consum de fàrmacs i drogues al volant: així augmenta la sinistralitat a les carreteres de la Comunitat Valenciana", publicat l'1 de novembre de En 2022, participant també a l'informatiu H14.

La majoria d'accidents mortals es produeixen per sortides de via i col·lisions frontals a vies convencionals. També han augmentat els atropellaments. Les distraccions i l'excés de velocitat són darrere de molts d'aquests sinistres. Alonso explica que això passa perquè conduïm pitjor després de la pandèmia: més alterats, de vegades sota l'efecte de fàrmacs i, en el pitjor dels casos, també de les drogues. 

Entrevista
El nombre d'accidents patits per vianants ha augmentat

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per El País per al seu article “La calor i les drogues, factors clau en l'increment d'accidents de trànsit”, publicat el 9 d'agost de 2022

El balanç de sinistralitat del juliol dóna un augment de víctimes mortals respecte al 2019, L'increment de vianants atropellats és una tendència a l'alça des de fa temps que contrasta amb el descens de morts entre altres usuaris vulnerables com els motoristes.

Si es compara l'evolució dels accidents amb vianants i de la resta d'usuaris, les dades demostren que els vianants són els usuaris més vulnerables de les vies.

Les vies urbanes concentren la proporció més gran d'accidents amb vianants implicats i víctimes. En funció de la lluminositat, en vies urbanes el percentatge més alt de vianants morts i ferits hospitalitzats es produeixen en ple dia, mentre que en vies interurbanes es concentren principalment en el crepuscle i la nit.

Per entendre bé les xifres, cal diferenciar clarament entre accident amb víctimes i morts, ja que encara que aquest últim indicador ha disminuït, el nombre d'accidents patits per vianants ha augmentat, i per això podem afirmar que en general es mostra una línia ascendent quan ens referim a accidents. 

Entrevista
La incidència de la calor a la conducció

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per la cadena de televisió Tele 5 per als reportatges emesos a l'Informatiu de les 15.00 hores, presentat per Ala Lago, i l'Informatiu de les 21.00 hores, presentat per Isabel Jiménez, el 2 d'agost del 2022.

El tema de la notícia està relacionat amb la incidència de la calor a la conducció ja que augmenta el risc d'accidents pel fet que apareix la fatiga i això ens afecta a la nostra capacitat de reacció.  

 
El factor humà és el principal responsable de l'accidentalitat

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS i de la Càtedra Seofer de Seguretat Viària i Mobilitat Intel·ligent, ha estat entrevistat pel diari Levante-EMV, per al seu article “Experts preveuen un augment dels sinistres a la segona operació sortida de l'estiu” , publicat el 29 de juliol de 2022.

Donat l'augment del volum del trànsit, es podria esperar més sinistres, ja que s'incrementa el risc i la probabilitat de patir un accident, segons el Dr. Alonso.

L'estat de les carreteres i l'envelliment del parc automobilístic són alguns dels factors que afecten la seguretat viària. No obstant això, les carreteres no són el més important, i no ens hi podem escudar. És més que demostrat científicament que el factor humà és el principal responsable de l'accidentalitat.

Alonso ha declarat que "l´estrès produït pels embussos, al que podríem afegir les lícites emocions pròpies d´aquesta etapa postpandèmia que vivim, poden contribuir a més a l´increment dels sinistres. Fa temps que a les nostres investigacions les emocions intenses, indiferentment de si són positives o negatives, són enemigues d'una conducció segura" 

Entrevista
Nova Llei de Trànsit per augmentar la seguretat a les carreteres i reduir la sinistralitat

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per la Cadena Ser per al seu programa "Hoy por hoy” en la seva emissió del 24 de març de 2022, pel que fa a la nova Llei de Trànsit i Seguretat Viària.

Francisco Alonso ha analitzat algunes de les novetats que incorpora la nova regulació, unes polèmiques, com la supressió del marge de 20 hm/h sobre la velocitat màxima per fer avançaments en carreteres convencionals i altres, almenys a València, contradictòries, ja que la Ordenança de Mobilitat sostenible de la ciutat permet la circulació de patinets en zones de vianants mentre que la reformada Llei de Trànsit, només permet que circulin per calçades. Contradicció que caldrà solucionar, ja que la Llei de Trànsit i Seguretat Viària és de major rang i obliga al seu compliment.  

Entrevista
Nous sistemes de visió per evitar angles morts i reduir la sinistralitat

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat pel diari econòmic Cinco Días, per al seu article "Adéu retrovisors! Hola càmeres! Els camions milloren la vista per ser més segurs”, publicat el 14 de desembre de 2021.

A causa del nombre d'accidents en què es veuen embolicats els vehicles pesants amb motocicletes, bicicletes o vehicles de mobilitat personal (VMP) en creuaments per manca de visibilitat, els fabricants de camions estan optant per la instal·lació de càmeres que substitueixen els miralls retrovisors , les imatges de les quals es veuen en pantalles col·locades a l'interior de la cabina del camió, per detectar millor els vehicles que es col·loquen als angles morts.

El Dr. Alonso considera que aquest tipus de càmeres contribueixen a eliminar els angles morts, aconseguint una millor visibilitat per al conductor, anticipant frenades brusques i/o xocs, reduint l'accidentalitat i augmentant la seguretat viària, no únicament dels vehicles que les munten , sinó de la resta dels usuaris de la via.

Així mateix, opina que encara que certament no hi ha estudis que valorin la distracció que puguin provocar les càmeres, la hipòtesi inicial és que el valor preventiu d'aquests dispositius és superior a les possibles repercussions negatives que es plantegin. 

Entrevista
Reconeixement a 25 anys treballant per la seguretat viària i la mobilitat

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per Cope Valencia per al seu programa “Luz de cruce”, dirigit per Vicente Herranz, en la seva emissió del 9 de desembre de 2021.

El Dr. Alonso ha fet un recorregut a la història de l'INTRAS, des del començament fins a la concessió de la Medalla al Mèrit de la Seguretat Viària en la seva categoria de plata amb distintiu blau, reconeixement recentment rebut per part del Ministeri de l'Interior.

Entre altres temes ha parlat de la millora durant aquests 25 anys pel que fa a la seguretat viària i dels nous factors i vehicles que han anat sorgint, com els vehicles de mobilitat personal o patinets, dels canvis a la nova Llei de Seguretat Viària i de la importància d'una educació viària.

La conclusió final ha estat contundent: Cal treballar la conscienciació i l'educació, a més de la infraestructura i la regulació normativa. 

Entrevista
L'ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP)

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per la Cadena Cope sobre la responsabilitat viària, la sinistralitat i l'ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP), per al seu programa “La Tarde COPE” del 5 de novembre de 2021.

El 2 de gener de 2021, el Consell de Ministres va aprovar la modificació del Reglament General de Vehicles i el Reglament General de Circulació que obliga els VMP a complir una sèrie de normes generals que són regulades de manera diferent per cada Ajuntament en què varia la velocitat establerta, l'ús del casc o l'edat mínima per poder-los conduir.

Segons el Dr. Alonso, hi ha un problema greu tant per la proliferació d'aquests vehicles com perquè la regulació a través de les ordenances municipals és diferent. Té un sentit, en certa mesura, perquè no totes les ciutats tenen les mateixes infraestructures, però altres variants com l'edat o l'ús del casc haurien de ser regulades a un nivell estatal. Caldria fer un esforç per part dels ajuntaments d'intentar homogeneïtzar aquestes normatives més enllà de les diferències d'infraestructures i d'altres variables.

Pel que fa als motius d'accident més habituals, el Dr. Alonso apunta que els accidents causats pels VMP vénen donats per distraccions, no respecte als semàfors o velocitat no adequada en vies que són compartides per un altre tipus d'usuaris. En el cas d'accidents davant d'altres vehicles més pesants, solen estar relacionats amb les interseccions ja que poden no ser visibles per a aquest altre tipus de vehicles.

En un altre ordre de coses, el Director de l'INTRAS aconsella als propietaris d'un VMP que contractin una assegurança de responsabilitat perquè, el fet que no sigui obligatori de moment, no eximeix de la responsabilitat d'un incident provocat per aquest vehicle i l'usuari haurà de complir el seu propi patrimoni.

Abans de res, s'ha destacat la importància de la formació i la informació dels usuaris d'aquest tipus de vehicle que tant ha proliferat i que durant la pandèmia del Covid es va elevar gairebé un milió i mig d'espanyols que van utilitzar aquest mitjà de transport.

Entrevista
Nous límits de velocitat a Europa

El Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS, ha estat entrevistat per Deutsche Welle, el canal de televisió alemany per a l'exterior, emès el 13 de juny de 2021.

Es tracta d'un informe sobre nous límits de velocitat a Europa, en contraposició a la velocitat ilimatada en alguns trams de les autopistes alemanyes.

A Alemanya la velocitat intervé en la major part dels accidents amb víctimes mortals, tot i que no és l'únic factor. Tal com diu el Dr. Alonso, "la principal causa dels accidents de trànsit a nivell mundial té a veure amb el factor humà. Si bé és cert que en alguns països també hi ha dèficits per part dels vehicles, que no són les adequades, i de carreteres, però majorment a Llatinoamèrica i en països en desenvolupament".

Entrevista
El moviment dels nostres ulls

La Revista Tráfico y Seguridad Vial, editada per la Direcció General de Trànsit, ha publicat el 8 de febrer de 2021 un article sobre l'estudi realitzat pel grup DATS de l'INTRAS relacionat amb els moviments oculars i la conducció.

Els moviments oculars ens permeten observar tant objectes estàtics com en moviment i cada ull els realitza per separat. Gairebé el 80% de la informació que rebem en el nostre dia a dia ens arriba a través dels ulls. Quan conduïm, veure bé resulta fonamental.

L'estudi ha demostrat que pot ser viable aplicar una prova fins ara utilitzada en l'àmbit clínic, la ADEM (Desenvolupament dels Moviments Oculars per adults) per detectar deficiències visuals, tant en l'obtenció com en la renovació de l'permís de conduir.

Els resultats d'aquesta investigació es reflecteixen en l'article científic "Comparing oculomotor efficiency and visual attention between drivers and non-drivers through the Adult Developmental Eye Movement (ADEM) test: A visual-verbal test", publicat a la revista científica Plos One.

Entrevista
25 anys d'investigació científica en seguretat viària

Amb motiu del 25 aniversari de l'INTRAS, el seu Director Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat el 20 de juliol de 2020 per al programa "Luz de Cruce", que dirigeix Vicente Herranz.

El Dr. Alonso ha puntualitzat que en aquests 25 anys ha canviat molt tant la seguretat viària com el nivell de consciència de la gent però, encara que la quantitat d'accidents a la carretera s'han reduït considerablement en aquest període, la xifra segueix sent intolerable ja que aquest tipus de mortalitat és evitable.

Tot i que la via i el vehicle són factors que influeixen en la causalitat dels accidents, Alonso recalca la importància d'intervenir sobre el factor humà ja que és el responsable majoritari d'aquests accidents.

El Dr. Alonso ha declarat que al llarg dels anys hem guanyat molt amb el tema de la utilització de el vehicle sota els efectes de l'alcohol, que en els inicis de l'INTRAS era un dels temes estrella, i ara, tot i que no ha desaparegut , no té tanta incidència.

Així, en aquest temps han aparegut nous factors de risc i el més important és l'ús de telèfon mòbil mentre es condueix i que ha incrementat les distraccions en la conducció. També han aparegut nous vehicles, com els patinets, nous usuaris, noves pràctiques ...

Tot això dóna sentit a seguir investigant sobre aquests "nous factors i grups de risc", intervenir sobre ells i desenvolupar nous tipus de mesures començant per conscienciar sobre això als conductors.

Algunes de les solucions que s'han reduït en aquests 25 anys les xifres de morts a la carretera de 10.000 el 1989 a al voltant de 1.500 en l'actualitat, i on el INTRAS ha tingut molt a veure, han estat:

  • Permís per punts
  • Senyalització dels punts negres
  • Reforma de el Codi Penal, que estipula privació de llibertat a determinat tipus de conductes en la conducció

Pel que fa a l'actualitat al INTRAS, el seu Director indica que "ens estem dedicant molt a el tema de la mobilitat, fomentar el transport públic i evitar agafar el cotxe en determinades circumstàncies". "En els últims anys estem donant una especial atenció als sistemes ITS, per exemple amb el projecte europeu C-Roads, sobre sistemes cooperatius, on també intervenen la Direcció General de Trànsit (DGT) i la Direcció General de Carreteres"

Finalment, i com a referent internacional, el INTRAS ha treballat en molts països d'Europa i d'la resta de l'món ajudant a governs i empreses importants, per exemple, en Saudita Aràbia, en països de Llatinoamèrica com Colòmbia, Argentina i actualment a República Dominicana com assessors per al INTRANT (organisme similar a la DGT a Espanya) des del seu inici ocorregut fa tres anys.

Entrevista
Els Ig Nobel, una mena de "anti-Nobel" de la ciència

El Director de l'INTRAS, Dr. Francisco Alonso, ha estat entrevistat per la Revista Innovadores per al seu article "Els premis Nobel més gamberros", publicat el 22 de març de 2020, on parla dels Premis Ig Nobel.

Francisco Alonso va rebre el Ig Nobel de la Pau el 2018 per mesurar la freqüència, la motivació i els efectes de cridar i insultar el conduir un automòbil. Alonso considera l'experiència com a molt positiva ja que va tenir l'oportunitat d'impartir una xerrada a l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) davant centenars de persones, cosa que no és fàcil d'aconseguir.

Espanya triomfa en aquests guardons tan originals que, segons els seus creadors (Journal Annals of Improbable Research), reconeixen investigacions que "primer et fan riure i després et fan pensar".

Entrevista
Els embussos s'acumulen en les entrades de València

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat pel diari Las Provincias per al seu article “Atascados", publicat el 10 de novembre de 2019, on parla dels embussos a València.

Els embussos s'acumulen en les entrades de la ciutat, com són la pista de Silla, la d'Ademús o l'avinguda del Cid.

Alonso opina que, "amb l'increment de l'trànsit a causa de la reactivació econòmica, la circulació interior de València ha empitjorat notablement. Això afecta també els accessos"

També influeixen les obres en els accessos, canvis semafòrics, els nous carrils bici i la manca de transport públic

Segons Alonso, "alentir el trànsit no fa que la gent deixi de portar el cotxe”.

Entrevista
¿Quines conseqüències té una mala visió en la teva conducció?

El Dr. Francisco Alonso i el Dr. Andrés Gené han estat entrevistats per la revista Consumer, d'Eroski, per al seu article "¿Em poden retirar el permís de conduir per problemes de visió?", publicat el 2 d'octubre de 2019

El Dr. Alonso ha explicat que si tens una baixa capacitat visual, es limita la teva percepció i és impossible que prenguem bones decisions, de manera que les execucions seran errònies.

És recomanable una revisió visual anual per confirmar que tots els paràmetres visuals són adequats. No fer-ho comporta no tenir un control davant de possibles canvis de la seva agudesa o altres capacitats visuals que poden afectar la seguretat viària ", va assenyalar el Dr. Gené.

Entrevista
¿Per què les persones es comporten agressivament mentre condueixen?

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat pel Canal Val 202 de Ràdio Nacional Eslovènia per al seu programa "Frekvenca X" (Freqüència X), emès el 19 de setembre de el 2019.

El programa, que es defineix com un espectacle sobre ciència per a totes les edats, va dedicar aquesta emissió als guanyadors i nominats al Premi Ig Nobel sota el títol "A través de l'humor, es fa un reflex de la ciència".

El Dr. Alonso va parlar sobre diversos aspectes de la investigació "Shouting and Cursing while Driving: Frequency, Reasons, Perceived Risk and Punishment", per la qual va rebre el Ig Nobel de la Pau el 2018.

Entrevista
Les xifres de morts a la carretera segueixen sent inadmissibles

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per la Cadena Ser per al seu programa "Hoy por hoy” en la seva emissió del 9 de setembre 2019, pel que fa a assumptes diversos relacionats amb el trànsit a València.

Francisco Alonso ha abordat temes tan diversos com els aspectes beneficiosos i perjudicials de l'alliberament de l'AP-7, el descens de morts en carreteres a aquest any, el futur dels cotxes elèctrics, dièsel i gasolina, i la mobilitat urbana a la ciutat de València.

Pel que fa al descens de morts, Alonso considera que, tot i que podem felicitar-nos per haver-ho aconseguit, les xifres segueixen sent inadmissibles ja que estem parlant de vides humanes. Segons opina el Dr. Alonso, a més d'intervenir sobre les carreteres, també cal fer-ho sobre els comportaments dels individus i per això és indispensable l'Educació Vial.

Entrevista
Trucar o enviar un missatge a algú mentre condueix pot provocar un accident mortal

Especialment entre la població més acostumada a consultar els seus mòbils: els joves.

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per El País per al seu article "Has arribat ja?". El WhatsApp que provoca més morts a l'any a la carretera ", publicat el 27 de juny de 2019

Francisco Alonso veu imprescindible aprendre a separar-se del mòbil, a no estar permanentment atents al telèfon i preparats per respondre en tot moment, com si amb això ens anés la vida i moltes vegades són els propis amics i familiars els que inciten i provoquen al conductor mitjançant un comportament de risc.

Segons Alonso, part de la solució a aquest drama passa per l'educació viària a les escoles i instituts.

 
¿Per què es fabriquen cotxes que poden superar els 300 quilòmetres hora si la velocitat màxima és 120?

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per Tele5 per als seus Informatius en la seva emissió del 12 de juny del 2019, amb relació als greus accidents ocorreguts en els últims dies per excés de velocitat o les imatges en xarxes socials de temeraris al volant, que reobren el debat sobre la limitació en fàbrica sobre la velocitat màxima dels vehicles.

Els experts proposen que els infractors o conductors més joves no puguin comprar aquest tipus de vehicles.

La Unió Europea opta pels sistemes de velocitat intel·ligents que avisen el conductor dels seus excessos, encara que aquest pot decidir quan desconnectar-los.

Video. Emissió 15:00 hores
Video emissió 21:00 hores
L'envelliment de la població i l'augment del seu nombre tenen certes implicacions en el trànsit

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per al article "L'envelliment també impacta en el trànsit: ¿són perillosos els conductors majors?", del butlletí digital que edita quadrimestralment el Consell General de Col·legis d'Habilitats de Classes Passives, publicat el 24 de maig de 2019.

Segons el Dr. Alonso, que una persona major de 65 anys condueixi un vehicle no és perillós en termes generals però cal considerar les diferències individuals que porten al fet que algunes persones envelleixen més ràpid que altres, tot i tenir la mateixa edat cronològica.

Amb l'envelliment queden afectades capacitats bàsiques per a la conducció i operació de vehicles i ús de les vies i, a més, el consum de diversos fàrmacs per part d'aquest col·lectiu, per les seves pròpies condicions físiques i de salut, afecten la capacitat de conducció.

No obstant això, El Dr. Alonso assenyala que els problemes de la gent gran en l'àmbit del trànsit no es circumscriuen únicament al seu paper com a conductors, sinó que el major risc ho tenen com a vianants.

Entrevista
La millora de la seguretat viària, transformació de valors i respecte de les normes de trànsit podrien canviar a través de capacitacions dirigides a nens i adolescents durant l'escolaritat

Amb motiu de l'aprovació per part del Poder Executiu a República Dominicana de sis reglaments derivats de la Llei 63-17 de Mobilitat, Transport Terrestre, Trànsit i Seguretat Viària, elaborats sota l'assessorament de l'INTRAS, el 31 de gener de 2019 s'ha realitzat una trobada amb els mitjans de comunicació on el Dr. Francisco Alonso, Director de l'INTRAS i assessor de l'institut Nacional de Trànsit i Transport Terrestre (INTRANT) de la República Dominicana, va declarar que amb això es pretén canviar el problema de la inseguretat vial, mitjançant la implementació de noves polítiques i normatives en tot el país.

 
Desterrar l'ús del mòbil al volant

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per Tele5 per als seus Informatius en la seva emissió del 30 d'octubre del 2018, pel que fa a l'ús del telèfon mòbil en la conducció i els camions camuflats amb els que està experimentant la DGT, des dels quals els agents poden veure millor als que ho estiguin utilitzant, i que és una mesura que ja funciona a Anglaterra des de fa anys.

 
Estem jugant amb la vida dels altres

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per Apunt Radio per al seu programa “Al ras”, dirigit per Jèssica Crespo, en la seva emissió del 3 de juliol de 2018.

El Dr. Alonso considera que les principals causes dels accidents de trànsit són les drogues i l'alcohol, les distraccions (destacant l'ús del telèfon mòbil) i la velocitat.

Aquestes causes, directament relacionades amb el factor humà, necessiten d'una educació viària des dels col·legis. "La qüestió rau, no tant en conèixer unes normes, sinó en saber que estem jugant amb la vida dels altres".

Entrevista
Objectiu: carreteres convencionals segures

El Dr. Francisco Alonso,ha estat entrevistat per la Revista Tráfico de la DGT, per al seu article "Objectiu: carreteres convencionals segures", publicat en el seu número 247 del mes de juliol de 2018.

El Dr. Alonso proposa dissenyar carreteres pensant en la gent gran: Senyalització, la justa (de vegades hi ha massa), senyals fàcils de comprendre, adequada il·luminació i inclusió de sistemes intel·ligents (per exemple, il·luminació interactiva, avisos en temps real de condicions adverses, etc.).

Veure número 247
El telèfon mòbil té aplicacions que poden ajudar en la seguretat viària

El Dr. Francisco Alonso,ha estat entrevistat per Cope Valencia per al seu programa “Luz de cruce”, dirigit per Vicente Herranz, en la seva emissió del 18 de juny de 2018.

El Dr. Alonso ha parlat sobre l'ús del mòbil relacionat amb el tràfic (planificadors de ruta, elecció de tipus de transport, ticketing, mobilitat), la perillositat del carril bus-bici que s'estudia aplicar a València i el que afecten les drogues i l'alcohol en la conducció.

Entrevista
El color del cotxe té relacions significatives amb l'agressivitat

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat pel diari El País, per al seu article "¿Pagues més segur per un cotxe vermell? Mites i veritats sobre els colors", publicat el 13 de maig de 2018.

El Dr. Alonso explica que les investigacions demostren que els colors foscos es relacionen amb major agressió en els homes i amb les accions "accelerar quan un altre conductor vol avançar" i "canviar freqüentment de carril"

Pel que fa a la percepció del cotxe basada en els efectes del seu color, Alonso opina que seria interessant que, a l'hora de triar un vehicle, els conductors consideressin el color des de la perspectiva de la seguretat viària com un criteri afegit a tenir en compte.

Veure article
Afavorir la multimodalitat en els desplaçaments urbans

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per la Cadena Ser per al seu programa "Hoy por hoy” en la seva emissió del 4 maig 2018, pel que fa als canvis que s'estan produint a la ciutat de València en temes de mobilitat.

Segons el Dr. Alonso, cal fomentar el transport públic i els desplaçaments a peu o en bicicleta però en el marc de transport intermodal que també integri altres mitjans de transport privat segons els motius i necessitats de desplaçament.

Concretament, pel que fa a les línies de separació vermella per a aquestes últimes en carrils bus, considera que incrementen la inseguretat vial ja que no han d'interactuar en el mateix espai.

Entrevista
Menys accidents a més presència de la informació viària als mitjans

El periòdic El País ha entrevistat el Dr. Francisco Alonso per al seu article “¿Por qué no dejan de aumentar las muertes en carretera?", publicat el 22 de febrer de 2018

El Dr. Alonso considera que la premsa compleix una funció destacada en l'accidentalitat ja que, a més presència de la informació viària als mitjans, es constaten menys accidents de qualsevol tipus i també menys accidents mortals. "La gent es consciència de les mesures de seguretat a través dels mitjans”.

Veure article
L'INTRAS reclama control, conscienciació i millores

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat pel periòdic Levante-EMV a conseqüència del seu article publicat el 31 de juliol de 2017 amb motiu de l'onada d'accidents que es van registrar els últims mesos i l'engegada de les deu rutes segures per a ciclistes a la Comunitat Valenciana.

El Director de l'Institut d'Investigació de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (INTRAS) aplaudeix el reforç de la vigilància però sense oblidar el manteniment de carreteres.

Veure article
La bicicleta. ¿Un mitjà de transport perillós?

El periòdic digital eldiario.es ha entrevistat el Dr. Francisco Alonso per al seu article “La bicicleta a la carretera: més ciclistes i més accidents però no més morts ", publicat el 12 de juny de 2017, amb motiu dels accidents ocorreguts el cap de setmana en què han mort 5 ciclistes a les carreteres espanyoles i dos han resultat ferits greus.

Francisco Alonso ha posat èmfasi que els ciclistes "són un grup de risc sobre el qual cal cridar l'atenció" i en les mesures que han de posar en marxa les institucions per frenar el risc.

Veure article
El trànsit i els accidents s'han incrementat en les vies urbanes

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat pel diari Levante EMV per al seu article "S'ha perdut la percepció del perillós que és conduir", publicat el 5 de gener de 2017, on parla de la manca de mesures davant l'augment de les morts a la carretera.

Els accidents mortals per distraccions van augmentar en 2016 un 50%, cosa que Alonso atribueix "principalment a la utilització de telèfons mòbils, no només per a trucades sinó per l'ús del WhatsApp i de xarxes socials, cosa que és una insensatesa. La necessitat d'estar connectat permanentment també és un problema per als vianants que es tradueix en més atropellaments".

Veure article
La Comunitat Valenciana lidera el rànquing de morts a la carretera de 2016
El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per la Cadena Ser per al seu programa "Hoy por hoy” en la seva emissió del 4 gener 2017.

Segons el Dr. Alonso, pel que fa a l'augment de la sinistralitat a les nostres carreteres no hi ha una explicació única però influeix l'augment de la mobilitat i caldria introduir noves mesures atenent a nous factors (l'ús del mòbil per part dels vianants, conduir sota els efectes de les drogues, la vulnerabilitat dels ciclistes, ...)

També ha destacat l'alta eficàcia que ha demostrat la implementació del carnet per punts i la modificació del Codi Penal en determinat tipus de conductes (alcohol, velocitat, ...) però considera necessari intensificar la detecció d'aquelles persones que són infractors d'una manera relativament sistemàtica, conductors que comentin infraccions, especialment en l'àmbit urbà, que no estan sent controlats adequadament.

Entrevista
2016 ha acabat amb un augment dels morts en accidents de trànsit
El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per la cadena de televisió Tele 5 per als reportatges emesos en l'Informatiu de les 15:00 hores, presentat per Isabel Jiménez, i l'Informatiu de les 21:00 hores, presentat per Pedro Piqueras, el 3 de gener de 2017.

El tema de la notícia està relacionat amb l'augment de la sinistralitat per primera vegada en 13 anys, ja que el 2016 es van produir 1.038 accidents mortals en vies interurbanes en què van morir 1.160 persones i altres 5.067 van necessitar hospitalització com a conseqüència de les ferides sofertes.

Video. Emissió 15:00 hores
Video. Emissió 21:00 hores
   
L'Educació Viària a examen
El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per la Revista Tráfico de la DGT, per al seu article publicat el 23 de novembre de 2016 i relacionat amb l'informe realitzat pel grup DATS del Intras per a la DGT que ha avaluat l'impacte de l'ensenyament de l'educació viària en els alumnes de primària, secundària i batxillerat d'Espanya.

Les principals qüestions plantejades en aquest estudi han estat:

  • Quin ha estat el grau de participació en l'educació viària?
  • Quins són els coneixements, actituds, percepció del risc i comportaments dels nens?
  • És efectiva l'Educació Viària?
  • La influència del comportament segur en els pares
Veure article
L'increment d'atropellaments deixa la major sinistralitat en vies urbanes en 15 anys
El Dr. Francisco Alonso, ha estat entrevistat pel diari Informació, d’Alacant, per al seu article publicat el 21 de novembre de 2016.

Francisco Alonso, al·ludeix a l'increment de la mobilitat urbana, i molt especialment la que es realitza a peu o amb bicicleta, junt amb l'envelliment demogràfic i que hi haja més vianants d'edat avançada.

Alonso incideix en la vulnerabilitat afegida de vianants, gent gran, ciclistes i motociclistes, pel que considera fonamental que s'intensifiquin les intervencions de seguretat viària en l'àmbit urbà. A més, insisteix en la necessitat de conscienciar, mitjançant les oportunes campanyes a la ciutadania, sobre els comportaments de poc respecte que es donen envèrs los usuaris vulnerables.
Veure article
¿Uses el mòbil al volant? Doncs és com conduir begut
El Dr. Francisco Alonso, ha estat entrevistat per el periòdic El País, per al seu article publicat el 7 d'agost de 2016 en el seu portal El Motor.com

"Los smartphones tenen una influència molt negativa en la conducció. Quan els utilitzem, les nostres reaccions davant dels esdeveniments a què ens enfrontem són més lentes i a vegades inexistents", sosté Francisco Alonso.

"Cal oblidar-se del mòbil durant la conducció o quan ens desplacem a peu. Res és tan urgent i ningú ens té perquè requerir aquesta urgència quan juguem amb la vida ", reflexiona Alonso.

Veure article
Al volant, ¿millor sol o acompanyat?
El Dr. Francisco Alonso, ha estat entrevistat per la Revista Tráfico, editada per la Direcció General de Trànsit, en el seu número 235 d'abril 2016.

"No és qüestió de triar sinó d'aprendre bones conductes per a no ser una font de distracció addicional", diu Alonso.

Alonso opina, a més, que "és fonamental conscienciar el copilot com a element que pot ser d'ajuda si ho fa bé, amb unes pautes per maximitzar la seva utilitat i minimitzar distraccions i riscos". I el conductor, per la seva banda, "també ha de ser actiu i dir-li al copilot com pot ajudar i quines accions li poden distreure".
Veure article
¿Per què canviem al volant?

L'agressivitat quan estem al volant és una cosa que està a l'ordre del dia. ¿Què té conduir un cotxe que fa aflorar la violència fins i tot en les persones més tranquil·les?

El Dr. Francisco Alonso ha estat entrevistat per la Revista Mía, per al article publicat en el seu número 1538.

Els conductors espanyols perceben una freqüència alta d'agressivitat: 7,4 sobre 10, segons un estudi d'Attitudes i l'Institut Universitari d'Investigació en Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València

30/03/2016
¿Influeixen els pares en els seus fills? ¿I els nens en els seus pares?

El número 234 (Febrer, 2016) de la revista Tráfico, editada per la Dirección General de Tráfico, recull l'estudi desenvolupat per l'INTRAS per a aquesta entitat: “Avaluació del estat actual de l'educació viària”, que situa els pares, mares i policia entre els principals educadors vials, segons els petits.

Francisco Alonso, investigador responsable de l'estudi, assenyala que "hi ha una incongruència entre el que s'ensenya als nens i el que aquests observen dels seus pares"

Veure article
El Dron. Més àgil, més ràpid i més barat, per al seu ús en el control del trànsit
El Dr. Francisco Alonso ha fet unes declaracions en l’informatiu de Telecinco, relatives a les noves tecnologies aplicades al trànsit, en concret l’ús de drons en el control del trànsit, destacant la importància del desenvolupament de nous sistemes tecnològics que ajudin a reduir la sinistralitat.
24/10/2015
Les turbo-rotondes podrien començar a estendre per Espanya
El Dr. Francisco Alonso, ha fet unes declaracions en el diari en línia The Huffington Post per a l’article “Turbo-glorietes: un pas per acabar amb els problemes de les rotondes” el 7 de febrer de 2015.

Segons el Dr. Alonso, aquests nous dissenys requereixen que els conductors s'acostumin a ells i aprenguin la forma de circular, de manera que hauran de ser reforçades amb més senyalització.

Veure article
Millorar la formació dels motoristes amb menys experiència sobre dues rodes

El Dr. Francisco Alonso ha realitzat unes declaracions en l’informatiu de Telecinco, relatives als accidents de motocicletes a les ciutats.

La major part dels motoristes que pateixen accidents tenen el carnet de moto més bàsic o, simplement, el de cotxe, que permet també portar motos de fins a 125 cc., I sense experiència prèvia en aquests vehicles.

19/11/2014
La nova amenaça a la seguretat viària es diu WhatsApp
Experts en trànsit detecten un repunt de la sinistralitat per distraccions.

El Dr. Francisco Alonso ha realitzat unes declaracions al diari Las Provincias on alerta que s'està observant un augment de l'ús del mòbil dins del vehicle (ja batejat com 'texting'), sobretot propiciat per la citada aplicació i per "la relaxació i l'excés de confiança que genera la reducció dels accidents mortals i que fa que disminueixi la percepció de risc"

Veure article
¿Hi hauria d’haver una edat límit per conduir?
El Dr. Francisco Alonso ha fet unes declaracions al diari en línia The Huffington Post, per a l’article en el qual els experts es mostren contraris al fet que la Direcció General de Trànsit posi un límit a l'edat de conducció.

Encara que amb l'edat sobrevenen dèficits perceptius, cognitius i motors que afecten les capacitats necessàries per conduir, el Dr. Alonso reconeix que moltes persones grans són "molt conscients" de les seves limitacions i són més previnguts i "s'autolimiten" anant a menys velocitat , agafant el cotxe només pel dia o circulant únicament per autopistes i autovies.

Veure article
El trànsit puja a València enguany per primera vegada després d’haver caigut un 15,5% des del 2008
Amb motiu de l’augment del trànsit a la ciutat de València, el Dr. Francisco Alonso ha fet unes declaracions al diari 20 minutos.

Segons el Dr. Alonso, caldrà estar atents per veure quines conseqüències té aquest augment de trànsit a l'accidentalitat, sobretot per l'important augment d'usuaris de les motos i de les bicis.

Veure article
Les futures tecnologies i l'ús de drogues en la conducció, principals carències en què cal investigar
RNEAmb motiu del recent nomenament del professor Dr. Francisco Alonso com a Director de l’INTRAS, l’han entrevistat els coneguts periodistes Amadeo Salvador i Arturo Blay en el programa “Hoy por hoy. Locos por Valencia”, de la cadena Ràdio València de la Cadena Ser.

El Dr. Alonso ha parlat sobre la tasca que es realitza a l'Institut Universitari d'Investigació en Trànsit i Seguretat Viària des de fa 20 anys, i sobre les principals carències en les que cal investigar. També considera que caldria aprofundir en els grups de risc de les motos i els vianants.

Entrevista
Quan parlem de la mortalitat, quasi la mitat dels accidents laborals són accidents laborals de trànsit
El Dr. Francisco Alonso ha participat en el programa de televisió Luz de Cruce, programa degà del motor a la Comunitat Valenciana, que dirigeix Vicente Herranz i on es presenten totes les novetats del món de l’automoció que té en la seguretat viària el protagonista principal i s’emet en TV Mediterráneo.

A més dels accidents laborals en el trànsit (in itinere i en missió), altres temes a tractar han estat l'ús dels dispositius de retenció infantil, la influència de les emocions en la conducció i la prosocialitat en el trànsit.

Video
¿A quina edat hem de deixar els infants anar sols a escola?

Amb motiu de la recent presentació de l’app Ruta Segura d’Audi Attitudes, el Dr. Francisco Alonso ha fet unes declaracions al suplement “Família” del diari ABC, per a l’article “A quina edat hem de deixar els infants anar sols a escola?”

Segons l'opinió de Francisco Alonso, un nen a partir dels 10 anys ja està preparat des del punt de vista de desenvolupament psicomotor per fer el trajecte. Però fins als set anys "un menor compta amb limitacions de camp visual i també cognitives a l'hora de reconèixer els perills que se li puguin presentar i per reaccionar correctament davant d'ells"

Veure article
Campanya de comunicació de l’app d’Audi Attitudes "Ruta Segura"

El Dr. Francisco Alonso participa en la campanya de comunicació de l’app Ruta Segura.

Audi Attitudes ha llançat aquesta aplicació per a mòbils que, a més d’ensenyar els infants a anar a l’escola pel carrer de forma segura, també vol que els pares se senten més tranquils quan es facen aquests desplaçaments.

L’app es basa en l’estudi dirigit pel Dr. Alonso sobre els infants i les ciutats

Videocomunicat
¿Condueix la seva ira o condueix vostè?
La Dra. Cristina Esteban és entrevistada per la Revista Tráfico, editada per la Dirección General de Tráfico, per al seu número 224 (febrer, 2014) amb la pregunta "¿Influeixen les emocions en la conducció?"

La nostra investigadora afirma que "tot i que en la conducció influeixen tant les emocions positives com les negatives, en l'àmbit vial s'ha estudiat en major grau les emocions negatives (enuig, ira, irritació, agressió), perquè aquestes suposen més directament l'adopció de comportaments insegurs i perillosos en el trànsit".

Veure article
Consells per a l'operació de tràfic "Constitució-Immaculada"
RNEAmb motiu de l'operació de tràfic "Constitució-Immaculada", el professor Alonso ha sigut entrevistat per RNE para el seu espai territorial de notícies "13 hores Comunitat Valenciana" el 5 de desembre de 2013.

Es calcula que hi haurà 1.900.000 moviments de vehicles en les carreteres de la Comunitat Valenciana.

Revisar l'estat en general dels automòbils, usar el cinturó de seguretat i evitar el consum d'alcohol i/o medicaments són alguns dels consells a seguir per a evitar accidents.

Entrevista
7000 conductors sense carnet
TD Telediario El 10 d'agost de 2013, el professor Alonso ha estat entrevistat per al Telenotícies Nacional en La 1 de RTVE, en les seves emissions de les 15:00 i 21:00 hores.

En el primer semestre d'aquest any, 7000 conductors han perdut els punts, la qual cosa comporta la retirada del carnet i l'obligació de tornar a examinar-se.

El 30% dels conductors que han comès delictes de tràfic i estan a la presó, ho estan per haver perdut els punts, diu Alonso, però l'omissió d'auxili agreuja les conseqüències d'aquesta conducta.

Durant aquesta setmana almenys tres persones han mort atropellades sense rebre auxili per part dels conductors, que es van donar a la fugida, i a més a un d'ells li havien retirat el carnet fins a 2017, tot això considerat delicte amb pena de presó.

Video emissió 15:00 hores
Video emissió 21:00 hores
7.000 conductores sin carné   Francisco Alonso   En prisión por delitos contra la seguridad vial
Les infraccions de tràfic en l'informatiu territorial de la Comunitat Valenciana de RTVE

Informativo TerritorialEl 9 d'agost de 2013, el professor Alonso ha estat entrevistat per a l'Informatiu Territorial de la Comunitat Valenciana en La 1 de RTVE.

El 60% dels conductors desconeix cuales són les infraccions que comporten pèrdua de punts. De fet, la gran majoria no sap quants punts té.

En algunes èpoques de l'any, el 30% dels conductors infractors són estrangers que, segons indica el professor Alonso, desenvolupen conductes que mai desenvoluparan al seu país. El motiu és que a Espanya no existeix una pressió social cap a aquest tipus de conductes.

La Comunitat Valenciana ocupa el tercer lloc en el llistat de Comunitats amb més infraccions de tràfic.

Veure video
 Francisco Alonso   Guardia Civil. Punto verificación alcoholemia
Nova proposta Reglamento de Circulació
Intereconomía El 9 de juny’13, el professor Francisco Alonso va ser entrevistat al programa AutoRadio, d'Intereconomía Radio, dins de l'espai dedicat a la seguretat vial.

El tema principal va ser la proposta del nou Reglament de Circulació presentada per la DGT i mes concretament, l'ús del casc per part dels ciclistes en vies urbanes i l'augment de la velocitat màxima a 130 km/hora en determinats trams de via.

A tenor d'això últim, Francisco Alonso va ressaltar la campanya iniciada per l'AEC (Associació Espanyola de la Carretera) que reclama mesures urgents que obliguin a la conservació de les carreteres, atès que el percentatge de trams on seria possible aquesta velocitat seria mínim en la situació actual .

Entrevista
Accidents in itinere i en missió
Intereconomía "Durant l'any 2012, un de cada tres accidents laborals van ser per tràfic. Els accidents in itinere i en missió representen el 10% dels accidents laborals amb baixa".

Així es va expressar el professor Francisco Alonso en l'entrevista realitzada per Intereconomía Radio el 3/2/2013 per al seu programa AutoRadio, dins del seu espai dedicat a la seguretat vial.

Així mateix, va destacar la importància dels mitjans de comunicació per a la difusió de dades relacionades amb aquest tipus d'accidents, ja que sempre es parla dels accidents en cap de setmana o dates especials i el risc també existeix en els desplaçaments entre setmana relacionats amb el treball o els estudis.

Entrevista
Vianants a la ciutat
Para Todos La2 Para Todos La2Participació al programa de televisió espanyola "para todos la 2".

El 18 de febrer de 2011, el professor Alonso, director de DATS, va participar en la tertúlia del programa "Per Tots la 2", de la segona cadena de televisió espanyola, on es va parlar del risc dels vianants a la ciutat i la percepció que aquests tenen del mateix, el coneixement i respecte de les normes, etc...

La tertúlia, moderada pel presentador Juanjo Pardo, va tenir també la participació de Nieves Peña Martos (Vicepresidenta de "Vianants de Sevilla"), Ramón Moles (Director del Centre d'Investigació "Gobernanza del Risc" de la UAB) i Luis Carlos Arias Alonso (Sergent de la Policia Municipal de Madrid).

Segons Francisco Alonso, Psicòleg i Director del Grup d'Investigació DATS, de l'Institut Universitari de Tràfic i Seguretat Vial de la Universitat de València, les dues raons principals per les quals els vianants no respectem els semàfors és pel ritme accelerat de vida que portem però sobretot perquè no percebem aquest comportament com una conducta de risc.

Veure video
Francisco Alonso   Semáforo   Debate para Todos La2
Fumar mentre es condueix: Una distracció que requereix la nostra atenció

InfoTransitEl professor Francisco Alonso ha estat entrevistat per al nº 4 de la revista infoTrànsit , editada pel Servei Català de Trànsit, i que s'ha publicat al desembre de 2010.

Fumar és una d'aquestes activitats que contribueix a la distracció però no se li atribueix una importància diferencial ni per part dels investigadors, ni per part dels conductors, ni per part de les autoritats.

No obstant això, fumar durant la conducció porta en moltes ocasions a maniobres inadequades com un temps de frenada tardà davant una intersecció

Veure revista
infoTransit. Sumari   Doble Sentit. Fumar, conducció i distracció
L'institut de tràfic i seguretat vial afirma que les dones són més segures al volant que els homes

Cadena SerUn estudio del Instituto de Tráfico y Seguridad Vial a petición de la Confederación Nacional de Autoescuelas desvela que las mujeres son más seguras al volante que los hombres.

El Instituto de Tráfico y Seguridad Vial apunta a un perfil de infractor habitual: hombre, soltero y joven.

Veure video
Per què arrisquem al volant?

Psycholgies EspañaAmb aquest títol comença l'article pel qual ha estat entrevistat el professor Francisco Alonso i que publica la revista Psychologies en el seu número 2 de març de 2005.

"Conduir de pressa té a veure amb factors relacionats amb el temps (...) Una altra de les raons és la recerca intencionada del risc, l'activació i les emocions intenses (...) Ens costa molt creure en la possibilitat de la nostra pròpia mort, convençuts que els accidents només els passen als altres."

Veure article
Conducció: diferències de gènere

Tv 3Segons el primer estudi realitzat a Espanya sobre la conducció social: “La conducta social en el tràfic: Pràctica i valoració de la població espanyola”, elaborat per l'Institut de Tràfic i Seguretat Vial de la Universitat de València i Audi, el perfil d'un conductor amb conductes antisocials és el d'un home d'entre 18 i 35 anys, mentre que el perfil d'un conductor ideal és el d'una dona d'entre 35 i 65 anys.

Segons Francisco Alonso, psicòleg de l'Institut de Tràfic i Seguretat Vial de la Universitat de València, els homes utilitzen els cotxes per la cerca de sensació mentre que les dones condueixen per raons més funcionals i útils.

Veure video
Conducció: diferències de gènere   Conducció: diferències de gènere