Nuria Ruiz de Viñaspre guanya la XII edició del Premi de Poesia César Simón

Nuria Ruiz de Viñaspre. Foto: Félix Fradejas.

El Premi de Poesia César Simón (Universitat de València - Editorial Denes), coordinat per Begoña Pozo, arriba a la seua XII edició. En aquesta ocasió el jurat, compost per Óscar Curieses, Mar Benegas, Antoni Gómez, Bibiana Collado i David Trashumante, reunit al Centre Cultural La Nau de València el 25 de setembre de 2015, ha atorgat el guardó al llibre de poemes titulat ‘La zanja’, l’autora de la qual és Nuria Ruiz de Viñaspre.

Aquesta obra va resultar premiada després d’una deliberació on el jurat va valorar diversos llibres, entre els quals van destacar com a finalistes ‘Las célebres órdenes de la noche’, ‘Avenida Ucrania’, ‘Los cauces del que teje’, ‘El ejército ha huido’ i ‘Un pájaro entre el resto’. 
 
D’un total de 85 poemaris presentats, el jurat va atorgar el premi a un llibre en el qual el llenguatge poètic es relliga amb la idea de joc i amb la voluntat d’autoexploració mitjançant l’armat de noves textualitats que parteixen, retorcen o estenen el cos dels poemes. 
 
Es tracta d’una obra que recupera de manera intel·ligent i afortunada el gest de les avantguardes històriques, una actitud molt d’agrair en aquests temps de contínues però tan sol aparents renovacions. El lector es troba davant una obra que excava una rasa poètica per a crear un conjunt de risc, de joc del llenguatge, amb poemes visuals, trencats, repetitius, sonors, elementals o densos, aconseguint aqueixa sensació d’ingressar en el subsòl, de tornar a l’essencial, de tacar-se les mans de paraules.
 
Així doncs, aquest és un llibre en el qual s’ensopega, per a caure i deixar-se arrossegar en el bucle lingüístic, en el forat del que és poètic i vital: paraula i llenguatge. Per tot açò, el jurat ha considerat que ‘La zanja’ és un llibre audaç la poètica del qual cerca trencar el llenguatge amb descaradura, construint una poètica torbadora i visceral, íntima i expansiva. Un poemari que ensenya els cables, els circuits, sense carcassa elegant que ho cobrisca. Un procés de lluita amb les paraules, de la torsió de les quals es descobreixen grans troballes i una emoció feta fallida que impregna les seues pàgines en l’intent d’escapar del que va ser, fins llavors, el poema. En resum, un llibre arriscat, amb un gran rigor formal, presentat com a obra tancada on trets com la fragmentació, la ironia i l’experimentació són determinants. 
 
Aquesta XII edició summa a la nòmina de poetes la veu de Nuria Ruiz de Viñaspre (Logronyo, 1969), autora que –des que en 1999 publicara ‘‘El mar de los suicidas’ (Huerga y Fierro)– ha donat a la impremta obres, com ‘Ahora que el amor se me instala’ (CELYA, 2004); ‘El pez místico’ (Olifante, 2009); ‘Tablas de carnicero’ (Luces de Gálibo, 2010); ‘Órbita cementerio’ (Luces de Gálibo 2011); ‘Tabula rasa’ (La Garúa, 2013) i ‘Pensatorium’ (La Garúa, 2014). 
 
També ha col•laborat en llibres conjunts, com ‘La cité des Dames’ (Licanus, 2013); ‘Temblor del lenguaje: Fleur Jaeggy’ (Shangrila Ediciones, 2014) o ‘Marguerite Duras: movimientos del deseo’ (Shangrila Ediciones, 2014). 
 
Part de les seues obres, traduïdes a diversos idiomes, es poden trobar en algunes antologies de poesia crítica, com les recents ‘Poesía de la conciencia crítica’ (Tierradenadie Ediciones, 2013); ‘En legítima defensa’ (Bartleby Ediciones, 2014) o ‘Disidentes. Antología de poetas críticos españoles’ (1990-2014) (La oveja roja, 2015). 
 

Data d'actualització: 30 de setembre de 2015 07:00.

Llista de notícies
 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies