Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

DESDEJUNI – TERTÚLIA: “Famílies que es reinventen: Experiències de reemprenedoria familiar”

  • 20 de setembre de 2024
Image de la noticia

València, 1 d'octubre de 2024. La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV) , promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) , EDEM Escola d'Empresaris, l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (*IVEFA) , l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV) , i patrocinada per CaixaBank i Broseta, ha organitzat un desdejuni-tertúlia centrat en la reemprenedoria des de la perspectiva de dos casos d'empreses familiars (Korosti Investments i Grup Chova Felix) que, després de la venda de les seues empreses, han decidit embarcar-se en nous projectes.

Per a això, la CEFUV ha comptat la participació de Guillermo Lamsfus, conseller de Korosti Investments,Eduardo Chova, soci de Grup Chova Felix i Mar Chova, directora d'Inversions de Grup Chova Felix. Els tres han compartit les seues vivències sobre les motivacions que els han portat a reprendre, les accions de formació i preparació per a aquesta nova etapa, la naturalesa dels seus nous projectes i els reptes que han hagut d'afrontar.

Per a començar, Alejandro Ríos, soci director de Broseta advocats (València) i moderador de la tertúlia, ha inaugurat la tertúlia presentant als ponents i ha destacat la importància del tema abordat: “¿Com serà el dia de després de vendre l'empresa familiar? i l'evolució de l'empresa familiar a ser família empresària”.

 A continuació, els participants han narrat la història de les seues empreses fins al moment de la venda del negoci familiar. Guillermo Lamsfus ha destacat la importància de la preparació prèvia a la venda de l'empresa, ha subratllat que la capacitat d'adaptació és la clau en el món empresarial: “un empresari mai deixa de pivotar, aprenent a través de prova i error”. A més, ha assenyalat que, encara que haja venut el seu negoci, l'esperit emprenedor continua viu: “El propòsit en un projecte empresarial és l'al·licient que et motiva dia a dia, més enllà del valor econòmic”. Així mateix, ha remarcat que la formació és crucial, ja siga a través de la mentoria o amb l'aprenentatge d'altres family offices, la qual cosa permet adquirir experiències i conèixer les millors pràctiques.

Per part seua, Mar Chova, membre de la tercera generació, ha parlat sobre la rellevància de la unitat familiar en el seu procés de reemprenedoria: “Una de les raons per les quals hem venut va ser la unió de la família en un projecte on poguérem treballar tots junts, aportant valor i compartint la il·lusió per nous reptes”. També, ha destacat que la col·laboració entre generacions és fonamental per a assegurar l'èxit en els projectes familiars: “El fet que les generacions anteriors ens hagen permès tindre un lloc en la taula ens ha fet sentir-nos molt més involucrats i ens ha donat un sentiment de pertinença, a més ens ha ajudat a tindre un enteniment i una visió molt més completa de les decisions”.

A més, Mar ha assenyalat la importància de la professionalització i la internacionalització com a elements clau per a la transició cap a nous projectes: “El més important és envoltar-se dels millors equips internacionals perquè t'acompanyen durant la transició a nova etapa. Són companys de viatge amb els quals construeixes relacions basades en la confiança, i per descomptat en els resultats”.

Així Guillermo Lamsfus va voler posar l'accent que continuar emprenent és essencial per a no devaluar-se com a empresari. Va subratllar també que és crucial que la generació anterior sàpia fer un pas al costat amb generositat, permetent a les noves generacions liderar: “Cal evitar quedar-se a la torre d'ivori, cal tindre gana d'eixir i treballar intensament”.

Per part seua, Eduardo Chova, ha compartit que “el desenvolupament d'una activitat empresarial ha estat sempre present en totes les etapes que hem travessat. Això es reflecteix tant en la gestió de les nostres empreses participades, com en la manera en la qual hem decidit gestionar la Family Office. Per a nosaltres, com a família, sempre ha sigut important que l'esperit empresarial i emprenedor es mantinguera en cada àrea d'inversió, i que els valors familiars es veren reflectits en tot el que fem”.

Així mateix, Mar ha subratllat la falta de cohesió a nivell nacional: “Trobem a faltar a nivell nacional un sentiment de comunitat. Afortunadament, això ha començat a canviar. No sols pel clar relleu generacional, sinó també perquè moltes organitzacions i grups familiars han estat treballant activament per a construir aquest ecosistema. Cada vegada som més, i aquesta col·laboració emergent resulta clau no sols per a una correcta preservació i creixement del capital, sinó també per a una correcta creació de valor en tots els àmbits: tant social com econòmic”.

Finalment, Alejandro Ríos ha conclòs el desdejuni-tertúlia resumint alguns dels principals missatges i aprenentatges, subratllant que “és essencial la preparació i la formació, no sols a través de llibres, sinó també envoltant-se de bons professionals. Hem d'evitar l'autosuficiència i ser humils per a aprendre de tercers."

Imatges: