Logo de la Universitat de ValènciaLogo CSIC Logo del portal

El nostre enfocament científic es basa en l'estudi de patògens microbians en el context de l'hoste i la malaltia. Per a això ens centrem, encara que no exclusivament, en l'estudi de procariotes intercel·lulars obligats amb una àmplia gamma d'hostes per a abordar l'especificitat d'aquests últims com a marcador de virulència. A més, estudiem dues infeccions bacterianes amb una àmplia gamma d'hostes, com la tuberculosi i la brucel·losi. Buscarem entendre les bases de la virulència en hostes determinats per a entendre més a fons la virulència del patogen. Arran d'això, el nostre objectiu és revelar la compatibilitat entre diferents grups de bacteris causants de malalties i els seus respectius hostes en la previsió del potencial de transmissió i virulència d'agrupacions específiques. Abordem aquest últim procediment utilitzant una gamma de òmics diferents, i la genòmica és el nostre enfocament principal en l'estudi de l'evolució i l'epidemiologia molecular del patogen. D'altra banda, també realitzem infeccions experimentals per a esbrinar quins determinants genòmics estan implicats en diferents lectures de virulència des d'un enfocament trancriptòmic hoste-patogen, entre altres.

A més, estem estudiant patògens virals rellevants com el SARS-CoV-2 en projectes multidisciplinaris en els quals explorem l'evolució del virus per a intentar desxifrar el paper virulent de determinants genòmics específics.

Prestem la nostra atenció actual a dos dels patògens més mortals del món: Mycobacterium tuberculosi i SARS-CoV-2.

Història evolutiva M. tuberculosis

Un dels angles clau de la nostra investigació és la diversitat genòmica del Mycobacterium tuberculosi, el seu origen i evolució. Estem desxifrant l'evolució i les relacions filogenètiques dels diferents tipus de M. tuberculosi, inclosos els ecotips adaptats als animals mitjançant la genòmica evolutiva.

Història evolutiva M. tuberculosis

Interaccions hoste-patogen durant la malaltia de tuberculosi

Tractem de desxifrar el paper de la interacció hoste-patogen en el resultat de la malaltia, investigant la compatibilitat immunològica i l'evasió immunològica per diversitat antigènica i combinant la genòmica i la immunologia.

Interaccions hoste-patogen durant la malaltia de tuberculosi

Epidemiologia genòmica

Com que al final l'èxit d'un patogen depén de la transmissió epidemiològica, una de les nostres àrees d'investigació clau és l'epidemiologia genòmica. Estem intentant incorporar la filodinàmica bayesiana per a inferir paràmetres epidemiològics que no hagen sigut exposats per l'epidemiologia genòmica clàssica. Finalment, ens agradaria relacionar determinants genòmics del patogen amb fenotips altament transmissibles.

Epidemiologia genòmica